Olandsån

Är det någon som känner till hur möjligheterna är att paddla Olandsån från Knutby ner till havet? Finns det några opasserbara partier (stenpartier, trummor, totalt igenväxt etc)?

Förutsättningarna är paddling under vårfloden.

Information om Alunda och neråt har jag hittat, men jag är lite nyfiken på sträckan från Knutby då jag åkte skridskor på S. Giningen för några år sedan och såg att kanalen mot Knutby verkade muddrad.

Hej, äntligen någon som hittat till mina hemtrakter. Jag har paddlat från Knutby till Gimo i kanadensare för typ 13-14 år sedan och det var på sommaren med mycket mindre vatten än på våren och det gick utmärkt.
Norr-Giningen var väldigt igenväxt men åtminstone då klippte de en väg i mitten.
Själva ån förbi Gimo klipps alla år så jag skulle tippa på att de gör det uppströms också.
Norr om Ekeby finns en damm som ej går paddla över med fall på nån meter. Likaså vid Gimo, fast utan fall.

Rapportera gärna här när du ska ut så ska jag vinka när du paddlar förbi byn Valde söder om Gimo:)

Lycka till!!

När hade du tänkt paddla?
Är intresserad av att veta hur sträckan Hökhuvud-havet ser ut, speciellt precis vid mynningen där det finns nått sorts hinder (flygfoto på eniro..).

Paddling Gimo-Öregrund

Paddlade denna sträcka i mitten av maj förra året i min havskajak, en fin upplevelse. I Ledsundet - där ån mynnar ut i havet - finns en smärre fors. Jag höll till vänster i strömmen hela tiden och det gick lugnt och bra.

Så var det avklarat.

Startade i Knutby där vägen upp till Solvalla korsar ån.
Första dagen ner till norr om Hökhuvud, därefter en halvdag ut till ledsundet.

Inga större problem och bitvis ganska fin paddling.

Tack för alla tips.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
virre-valle Paddling Olandsån Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg