OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.?

OK att använda hjälptelefon för annat än nöd/råd, ändrad färdväg eller sen ankomst?

• JA

Röster: 25 42.4%
  • NEJ

Röster: 34 57.6%

• Totala väljare
    59
Jag kom på en annan fråga:

Tycker ni att det är onödigt att man startar en omröstning för att man inte håller med vissa i en annan tråd? Ja/nej/ja, men bara om den nya trådstartaren tycker som jag.

Det här börjar bli riktigt löjligt nu. Ge er! De riktlinjer som myndigheterna har gett ut visar klart och tydligt att man inte nödvändigtvis måste vara nödställd för att man ska få använda telefonen. TS i den parallella tråden tycker jag efter omständigheterna gjorde helt rätt. Lite tråkigt att ett antal tykna jag-vet-bäst först klankar ner som f*n på honom utan ett veta hela bakgrunden och sen när bakgrunden isar sig vara en helt annan ändå lyckas fortsätta.

Dags för lite större respekt för varandra.

Jag kom på en annan fråga:

Tycker ni att det är onödigt att man startar en omröstning för att man inte håller med vissa i en annan tråd? Ja/nej/ja, men bara om den nya trådstartaren tycker som jag.

Det här börjar bli riktigt löjligt nu. Ge er! De riktlinjer som myndigheterna har gett ut visar klart och tydligt att man inte nödvändigtvis måste vara nödställd för att man ska få använda telefonen. TS i den parallella tråden tycker jag efter omständigheterna gjorde helt rätt. Lite tråkigt att ett antal tykna jag-vet-bäst först klankar ner som f*n på honom utan ett veta hela bakgrunden och sen när bakgrunden isar sig vara en helt annan ändå lyckas fortsätta.

Dags för lite större respekt för varandra.

Bra inlägg.
Måste även inflika hur förvånad jag blir över den otroligt höga "jag vet minsann bäst" - attityd som råder på detta forum.
I min värld så är utefolk alltid trevliga och ödmjuka - en uppfattning jag har fått lov att ändra. En hel del.

Att använda hjälptelefonen för att avstyra en onödig räddningsinsats anser jag inte bara vara rätt utan en förbaskad skyldighet!

(Att man sedan naturligtvis skall se till att lämna rimliga färdplaner med lite marginal så att det inte startas onödiga räddningsinsatser ändå är en annan självklarhet.)

Det här är ju inte "din värld" utan internet så de flesta här är nog hyggligt folk. Du behöver inte tappa tron på människan för att vi har olika personlig åsikt om när och hur man bör använda hjälptelefon.

Orkar inte försöka förklara mer än denna gång; för att vara mer neutral så skulle jag inte planera att använda en hjälptelefon, utan endast använda den för oförutsedda saker. Att de där hemma saknar en och undrar hur det går hör till om man går på en längre tur. Jag tycker då att man t.ex. kan vara snäll och inte gå en så lång tur, kolla var man har täckning med vanlig GSM eller hyra en satellittelefon. Andra kanske tycker att vi betalar skattepengar och har rätt men jag tycker inte det - i just det här fallet. Om man plötsligt blir borta längre är ju direkt en orsak att meddela sig men det kan man ju inte veta innan.

Disclaimer: jag vet fortfarande inte om Polisen i förväg hade gett klartecken till samtalet om att "allt går bra". Det skulle få mig att tycka att det var mer OK men nu blev det ju pådrag pga ett icke-problem.

@efred: som vanligt så tvingar ingen dig att varken läsa, skriva eller rösta i någon tråd. Jag tycker att det kom fram en hel del intressanta saker både här men främst i den andra. Mycket mer intressant än diskussioner i stil med "Väger nya Neoair 2012 edition 3 gram mindre än 2011:an?".

Bra inlägg.
Måste även inflika hur förvånad jag blir över den otroligt höga "jag vet minsann bäst" - attityd som råder på detta forum.
I min värld så är utefolk alltid trevliga och ödmjuka - en uppfattning jag har fått lov att ändra. En hel del.

Det här är ju inte "din värld" utan internet så de flesta här är nog hyggligt folk. Du behöver inte tappa tron på människan för att vi har olika personlig åsikt om när och hur man bör använda hjälptelefon.

Orkar inte försöka förklara mer än denna gång; för att vara mer neutral så skulle jag inte planera att använda en hjälptelefon, utan endast använda den för oförutsedda saker. Att de där hemma saknar en och undrar hur det går hör till om man går på en längre tur. Jag tycker då att man t.ex. kan vara snäll och inte gå en så lång tur, kolla var man har täckning med vanlig GSM eller hyra en satellittelefon. Andra kanske tycker att vi betalar skattepengar och har rätt men jag tycker inte det - i just det här fallet. Om man plötsligt blir borta längre är ju direkt en orsak att meddela sig men det kan man ju inte veta innan.

Disclaimer: jag vet fortfarande inte om Polisen i förväg hade gett klartecken till samtalet om att "allt går bra". Det skulle få mig att tycka att det var mer OK men nu blev det ju pådrag pga ett icke-problem.

@efred: som vanligt så tvingar ingen dig att varken läsa, skriva eller rösta i någon tråd. Jag tycker att det kom fram en hel del intressanta saker både här men främst i den andra. Mycket mer intressant än diskussioner i stil med "Väger nya Neoair 2012 edition 3 gram mindre än 2011:an?".

Jag hoppas att du har rätt, om trevligheten :)

Sen är denna fråga egentligen kanske rätt ok att föra lite funderingar kring, är ju rätt viktigt trots allt.

Funderar själv på att ge mig ut på lite svårare strapatser där just detta med kontakt utifall något går fel börjar på att bli ett litet problem. Det går alltså bra att hyra satellittelefon?

När vi hyrde så var det något enstaka minutlångt samtal som gällde och i första hand korta status-SMS. Främst för att batteritiden verkade vara lite osäker. Det funkade lite sämre än väntat och vi fick ofta ta lite höjd för att få det att funka. Kanske inte så bra om man går själv och bryter benet...

Hittade ett gammalt mail från 2008 med detta om en Thuraya:
"- i GPS luren så hörs det bra vad mottagaren säger, lätt komprimerat men inget konstigt.
- i mottagar luren så verkar signalen/ljudet klippa direkt när man slutar prata eller pauserar, samt att ljudet blir mer komprimerat vilket gör det viktigt att den som behöver ringa från GPSen talar långsamt, tydligt och utan paus."

2010 blev det såhär, men då fick jag hoppa pga ond fot:
"Då är en Motorola 9505A Iridium telefon bokad för resan. Den skickas hem till mig innan resan, sedan postar jag tillbaks den när vi kommer tbaks. Samtalstaxan vid användning är 25kr/min som debiteras i efterskott."

Thuraya ska enligt de flesta utsagor jag hört vara betydligt sämre än Iridium i de svenska fjällen på alla sätt och vis. Har för mig att det är klart lägre satellittäthet på det förstnämnda. Har man inte siktlinje till någon är det ju typ kört.

Thurayasystemet består av två stycken geostationära satelliter och Sverige ligger i utkanten av Thuraya-2 täckningområde. Thuraya-2 befinner sig cirka 27 mil sydväst om Mogadishu (fast en bra bit upp i "luften"), 0°N 44°E. Systemet blir alltså känsligt för höjder i sydost. Dessutom är det alltid långt till satelliten och sträckdämpningen blir därför hög - alltså behövs större antenn/högre uteffekt/mer batteriförbrukning.

Iridium å andra sidan är byggt på 66 (från början tänkt att vara 77, därav namnet) satelliter som roterar runt jorden i en ungefärligt "nord/sydlig" riktning. Därför kommer du förr eller senare alltid att ha en satellit rakt ovanför dig och alltså får täckning under en period även om du befinner dig i en djup dalgång.

Valet i fjällen är alltså enkelt - Iridium...

Tackar för infon men fasen, jag är så gammal så nu ramlar någon annan kunskap ut genom andra örat." Hårddisken" börjar bli full snart.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
lassep Hur använda kartimpregnering? Fjällvandring 7
hawker Nöd/hjälptelefon Fjällvandring 1
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg