Ojämna stygn

Jag har en gammal Husqvarna 2000 maskin, som kan det mesta jag frågar efter. Dock har den egenheten att ge en aning ojämna (olika långa) stygn när jag syr i tunna tyger som pertex och liknande. Vad göra?
Är det ett problem specifikt för min maskin, eller är det lika svårt att få jämna stygn med andra modeller?

Brukar ha ganska hög spänning på pressarfoten, för att det tunna tyget inte ska glida... Hjälper dock inte helt.

Om det är knöliga delar man syr så sträcker man ofta ut tyget framför och bakom för att undvika veck, det gör att man kanske själv styr lite väl mycket över hur tyget flödar så kanske man drar lite ojämnt. Det är ganska lätt att undvika, bara slappna av lite grann. Men det kanse inte är där problemet ligger?
/samme

Ibland kan en större fot få det att sluta glida omkring. Kolla i intruktionsboken vilken fot som rekommenderas för glatta, tunna tyger.
Om inget av ovanstående tips hjälper, kan du börja fundera på om det är dags för en service. Dra ur sladden, ta av kåpan och titta hur den ser ut inuti. Ser maskinen allmänt luden ut, så kontakta en symaskinsdoktor.
/Stina

Service var ett tag sedan, så förmodligen är hela innandömet täckt av en tjock vinterpäls. Ska se vad symaskinsdoktorn har att säga.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg