• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförglömliga platser i Sverige?

Fotbollsplanen är faktiskt en av mina favoritställen men den finns inte i Kebnekaise. Passerade där en solig dag 1990. Det är så länge sedan.
 
Som redan nämts; Skierfe, Ladonia(ej laponia.

Ej redan nämnda;

*Kring-ruinerna runt bodens fästning som på många ställen är på god väg att uppslukas av skogen.
(och då specielt paglamassivet och höjderna mjösjö/gammeläng)

*Abisko canyon.

*Hovs hallar.

*Det stora tvåstegsvattenfallet (och klyftan det faller ner i) i södra delen av muddus (minns inte vad det heter just nu).
 
Östergötlands och Stockholms skärgård är i världsklass. Likaväl att drömma om Anderna kan man drömma om den svenska skärgården.

Öven Ydre kommun i södra östergötland är väldigt härligt. Om inte ända så ett av få områden i södra Sverige som klassas som glesbygd. Här hittar du kuperad terräng, sjöar, bäckar och skogar.

/Mattias
 
Lauthershorn på Fårö. Gärna på sommaren, på kvällen med en god middag grillad i en av grillarna i raukområdet, med solen sjunkande i havet.


120_4.jpg
 
Almgren; sa:
Lauthershorn på Fårö. Gärna på sommaren, på kvällen med en god middag grillad i en av grillarna i raukområdet, med solen sjunkande i havet.

Ah. Om Lauthershorn är det stora partiet med grusfält och raukar så är det vad jag mer precis tänkte på när jag skrev "Gotlands raukfält" i mitt inlägg. Tack för namnet isf.

Eftersom nu två personer tipsat om samma sak bör det vara garanterat en plats på listan! :)
 
En bortglömd plats på Gotland är den klippiga Sigsarvestranden nord Visby. Kan med fördel intagas till nygrillad lammentrecôte och några väl tilltagna klunkar syltig och sommarljummen Shiraz. Sandstranden mellan Fårö fyr och Skär går heller inte av för hackor, en kustremsa där födelsedagskostymen verkligen kommer till sin rätt om så bara vädret medger. Som sagt, jag minns de här platserna, men hur många fler gör det???
 
Trollsjön!

Denna fjällsjö längs in i en dal just vid vassijaure station måste ju vara en av en självklarhet. En sjö så ren att man kan se i stort sätt hela sjöns innehåll från en klippa litet brevid, helt död. Och sen den korta vägen dit, inga små flyttblock precis som sett till att stänga in den sjön!
Mycket värt ett besök om man är krokarna.

Kolla:
http://www.ihanna.nu/fotodagbok/040626.html

http://images.google.se/imgres?imgu...ollsj%C3%B6n&start=40&svnum=10&hl=sv&lr=&sa=N

http://www.tol.oulu.fi/~nsimola/troll/troll1.html
 
Det finns två sorters skog som ger mig speciell ro i själen: gammal tallskog med mossbelagd mark och bokskogar. Gammal tallskog finns det norr om Ulrika (söder om Linköping) och bokskogar med speciell plats i mitt hjärta är den på Omberg, Söderåsen och den vid Ravlunda.

En annan plats som jag gärna återkommer till är Harstena i Östgötaskärgården, utanför högsäsongen. En vacker ö långt ut i kustbandet, se http://www.harstena.se/ . Vi firade midsommrar där när jag växte upp. De gamla gubbarna berättade mycket om hur livet var förr, när havet gav mat och blåstången frodades. Gubbarna berättade om säljakten, visade redskapen och ärren efter sälbett. De visade var olika slags fisk fanns, vid vilka grund det fanns mycket torsk och var de jagat fågel på våren. Jag fick hjälp till att ta upp ål, rensa den och hänga den i röken. För ett lågstadiebarn var det ett kul äventyr, nu är jag glad att jag fick inblick i en värld som inte finns mer.
[Ändrat av cykelstina 2006-05-04 kl 10:31]
 
Ritamäki

Naturreservatet och rökstugan Ritamäki, Lekvattnet, i nordvästra Värmland. Fältgentiana m. fl. växter. En plats som "tar andan ur en" när man kommer dit.
 
Som Bodensare kan jag inte låta bli att småle när jag läser Fabians benämning "Paglamassivet". Om det nu ändå vore så väl. :)

Men, men.. många platser har nämnts. En mycket speciell och inte så jättekänd plats är Kanjonen som Lainioälven rinner genom söder om Lainio. Jag har paddlat igenom den och jag kan rekommendera alla ett besök där.