• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförglömliga platser i Sverige?

Boken "Oförglömliga platser i världen" utkom häromåret. Det är en spännande och inspirerande bok som beskriver platser som Grand Canyon, Shanghai eller Petra i Jordanien. Alltså platser med en unik karaktär som författaren tycker att man "bör" se.

Frågan är: vilka platser i Sverige är "oförglömliga"? Visby? Hornborgasjön? Sarek? Gamla Stan? Kom med förslag! Gärna så obskyrt som möjligt; en skogstjärn väster om Sibbehult kanske rymmer en unik och okänd skönhet? Motivera ditt val och länka gärna till foton!
 
bigfoot; sa:
Frågan är: vilka platser i Sverige är "oförglömliga"?

Hede! ;) Skämt åsido, jag gillar verkligen utsikten över Sånfjället och varje gång jag åker förbi stiger pulsen. Perverst.

Jag liksom många andra är fjällkär, så det känns frestande att bara vräka på med så mycket fjäll som möjligt, så blir det oförglömligt. Men allvarligt, fjällen ÄR det bästa Sverige har. Tarfaladalen.

Utanför fjällvärlden är Gotlands raukfält fina. Och jag är personligen förtjust i miljön kring Indalsälven, men liknande finns väl på många platser. Västgötaslätten är vacker att resa genom.

Som det märks så listar jag inte de "värsta" grejerna, för andra länder har ändå högre berg, kargare landskap, större skogar, längre stränder, djupare floder, vidare vyer etc. Det är andra saker som gör Sverige underbart.
 
Kristiansö/Christiansö

Kristiansö har tillhört Sverige, men Sverige har nog ”förlorat” Kristiansö i något krig.

Så jag tar mig friheten att tycka att Kristiansö är det märkligaste stället jag har varit på, även om det numera tillhör Danmark.

Läs mer på t.ex. http://axelnelson.com/ertholm/index.htm


bredgade.jpg

Foto:Axel Nelson

Per
 
Slåttdalsskrevan i Höga Kusten är en av mina favoriter liksom Stockholmsgatan på gränsen mellan Västernorrland och Västerbotten.

/Anna
 
Min första tanke är Skierfe - utsikten är obeskrivbar.

Men det är ju en vid fråga... det kan även vara glasserveringen i Borgholm där dom hade så god flädersorbet.
Även T-centralen i rusningstid är oförglömlig, dom få gånger jag är där är jag alltid lika glad att jag inte bor i Stockholm.

/Ulf
 
millimeter; sa:
Hede! ;) Skämt åsido, jag gillar verkligen utsikten över Sånfjället och varje gång jag åker förbi stiger pulsen. Perverst.

Eftersom jag bor i Hede så håller jag naturligtvis med!!

Döda fallet i Indalsälven.
Kung Chulalongkorns paviljong i Utanede.

Långåspruten och Medskogsspruten (Sveriges enda "geysirs"??)

Höga Kusten

Skall fundera mer...


/BAX
 
Rungá; sa:
Bild borttagen

Gissa var?[/url]

Fotboll på lerig, gropig fotbollsplan. Kan det vara en allsvensk fotbollsarena någon av de första omgångarna?? :)

Tarfaladalen var redan nämnd, men med en liten förändring är jag böjd att hålla med. Tarfaladalens östra sida på lite höjd, med utsikt över Kebnes glaciärer, Tarfalasjön, Kaskasapakte osv. Helt makalöst!

Peter P.