Instämmer...
...med de föreslagna valen, dock beror det naturligtvis på vilken typ av fot man har.
Jag är begåvad med BREDA fötter och hög vrist. Det diskar Lundhags Professional, som har "normal" läst. Mina 18 år gamla Lundhags Alaska skickades därför in på ombyggnad till Lundhags i Järpen, tillsammans med en avritning av fötterna. Resultatet blev att läderskaften från Alaskakängorna behölls, en ny cellgummidel med x-bred läst monterades, tillsammans med en Vibramsula. Allt detta för 1300 bagis, och det var värt varenda öre. Vibramsulan från Professional är mycket bättre än Skywalk-sulan vad gäller dämpning, dessutom nättare och fastnar inte i rötter, stenar mm på samma sätt.
Måste man som jag ha specialbyggda kängor, så finns bara alternativen Jörnkängan och Lundhags.
Jörnkängan används av många lappar, och de om några vet vilka krav som ställs för året-runtbruk i fjällmiljö. De handbyggs i Jörn 5 mil NV om Skellefteå, och KAN ha ganska lång leveranstid då de handbyggs. Ring gärna och kolla med dem:
JÖRNKÄNGAN
Badstugatan 2
930 55 JÖRN
Telefon: 0916-101 21
Annars är Lundhags i Järpen också mycket bra på att tillgodose specialbehov, är väldigt nöjd med dem!
/Micke F