Offpistkursen med UCPA i Argentiere

Hej!

Vi är ett gäng som skall till Argentiere i mars. Vi skall köra offpistkursen med UCPA. Kan någon ge mig lite feedback från sina upplevelser och sitt tycke om denna kurs.

Tack på förhand

/Stranne
 
Jag säger bara en sak

Träna ordentligt innan och festa inte under skidveckan
Guiderna älskar att köra skiten ur kaxiga svenska skidåkare
UCPA är ingen party tripp, upp tidigt varje morgon oavsett väder och kör stenhårt tills solen går ner.
 
Bussarna

Vad jag vet så bor UCPA i Argentiere och har all sin skidåkning på underbara Grand Montets så några skidbussar behöver du aldrig åka med. Ska du åka skidbuss är det ingen idé att försöka gå efter en tidtabell (tveksam om det finns nån). På morgonen och eftermiddagen är det tätt mellan turerna, bara att ställa sig och vänta. Det gäller att vara TIDIGT ute om man inte vill riskera att bussen är full och bara kör förbi hållplatsen. (Detta blir inget problem vid Argentiere i och för sig eftersom det är ändhållplatsen)
Efter 0900 är det som regel rejäla köer vid dalstationen vid Grad Montets. Då går ofta sittliften fortare än kabinbanan.
Har själv inte rest med UCPA, men som någon skrev här ovan, du kommer inte klaga på att du inte får åka tillräckligt med skidor. Franska kedjerökande bergsguider har världens bästa kondis.

...Johan...
 
UCPA

Jag åkte förra våren med just UCPA till Argentiere och bättre skidåkning har jag aldrig fått. Det snöade massor på nätterna och sedan var det bara att försöka vara först upp på berget på morgonen. UCPA har jätte bra bergsguider trots att man inte åker i offpist gruppen och när det snöade så mycket som det gjorde när vi var där så var den nog ingen som höll sig i pisten. Hoppas att du får en bra vecka med mycket snö, önskar jag kunde följa med!
 
Jag åkte offpist-kursen i Argentiere -99 och såvitt jag kan förstå beror det en hel del på förhållandena hur mycket man får ut av den. När jag var där hade det gått rätt lång tid sen förra snöfallet, så det mesta var uppåkt. Dessutom var toppkabinen på Grands Montets stängd hela veckan pga hård vind. Allt detta gjorde att åkningen inte blev riktigt som man kunnat önska, F-gruppen fick åka precis lika mycket off-pist och hade dessutom bättre skidskola, enligt kompisarna som åkte i den. Bästa åkningen var sista dan, när snön hade börjat dumpa ner, i Le Tour (f ö samma snöfall som stängde hela Chamonix-dalen veckan därpå och utplånade delar av Tour-byn i en jättelavin...) samt en glassar-dag i Vallée Blanche (som F-gruppen inte fick åka. Ha!)

M a o, jag tycker inte riktigt det var värt extrapengarna, UCPA's ordinarie åkning håller så hög klass ändå, men blota duktigt till snögudarna och be om puder samt en duktig guide så har du all chans till en kanonvecka.

/Magnus
 
Blir kanske inte bättre

I fjol var jag med UCPA och körde offpist i Argentiere. Det är lysande, naturligtvis beror allt på snöförhållandet och vädert, men på offpistkurserna så är det alltid bergsguider som är ledare och är det någon som vet var man skall åka så är det dom. Varje dag får man följa till de bästa ställena just den dagen. Men som sagt det brukar bli 2 pilsner på afterskin och sen vill man vila lite...........
/P
 
Kring väder och förhållande kan man bara sia.
Men med organisationen UCPA kommer du att få ut max. Har själv varit i Argentiére tre gånger, men är dock inte lika duktig skidåkare som verkar vara och har därför inte varit i off-pist-gänget. Men utifrån den grupp man tillhör, så tar guiderna/skidlärarna med en på fantastisk skidåkning. De har full koll på väder och förhållande, får metro-rapporter på morgonen sen bär det av till lämpligt system. Och kaxiga svenskar är för dem ett kall att knäcka, men trivs med "spjuten".

Mvh J A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
benjabi ucpa Skidor allmänt 6
chribben Val d'Isere UCPA v.8 2010 Skidor allmänt 1
goodfella Skidresa säljes Argentière med UCPA nu på fredag 9/1 Skidor allmänt 0
AndersRinaldo UCPA Skidor allmänt 3

Liknande trådar