Offerplatser

Jag är på jakt efter några spektaktulära samiska offerplatser i skandinavien.

Finns det några sådana där man ser tydligt att det är en en gammal offerplats. Typ stora plana stenblock i ring ala mini stonhenge eller vad det nu kan vara.

Någon som har stött på något? Gärna så att det även finns någon bra bild tilljänglig någonstans så att man kan se platsen.

Det finns tusentals samiska heliga platser i fjällvärlden. Samerna dyrkade hela fjäll och ovanligt formade stenar. De såg dessa platser som heliga bara för att de fanns där, och gjorde ingen åverkan på naturen genom att flytta stenar och bygga formationer. Några offerplatser som ser ut som till exempel stonehenge finns med andra ord inte, men man kan knappast vara i fjällen utan vara i närheten av någon helig plats.

De offerplatser som har hittats har tömts av arkeologer och turister. Enligt samisk uppfattning är det en skändning oavsett vem som gjort det.

Unna Saiva vid byn Lillsaivis i Gällivare kommun (ca 10 mil söder om Gällivare) är den offerplats där man har hittat flest föremål, cirka 600 offer som nu finns på Historiska museet i Stockholm. Offerplatsen består av två stenblock som ligger vid vattenbrynet. Den större stenen är ca två meter hög. Under stenarna lämnade samerna sina offer.

Om du gogglar på samisk +offerplats så hittar du mer om Unna Saiva och flera andra kända samiska offerplatser att läsa om.

Jag är på jakt efter några spektaktulära samiska offerplatser i skandinavien.
Finns det några sådana där man ser tydligt att det är en en gammal offerplats. Typ stora plana stenblock i ring ala mini stonhenge eller vad det nu kan vara.
Vad skall du göra med alla offerplatser du jagar? Några spektakulära offerplatser hittar du inte och absolut inga med renblod och horn. Du hittar märkningen på kartor men för det första är det svårt att se vad som är offerplats och för det andra vet ingen om den platser är en offerplats eller inte. Sametinget vill inte att märkningne skall finnas och ser närvaron vid de gamla heliga platserna som intrång. Jag har skrivit om det i min blogg där du även hittar länkar till andra aktuella diskussioner om gamal samiska offerplatser. Du skall visa respekt och vara försiktig, du kan lämna något men ta inget därifrån, helst inte ens en bild, annars kan makterna från platsen börja jaga dig. Den heligaste platsen kan du inte hitta på fjället, den finns på insidan .....

Den mest spektakulära offerplatsen är väl Skierfe.
På tal om Skierfe/Aktse så är nio-stenen en uppenbar offerplats, men oftast är det enligt tidigare inlägg en tämligen anonym plan sten.

/Ulf

Passeuka lär väl vara ganska spektakulär, och "offergrottan vid Saiva under Skierfe". Fler ställen får man nog läsa sig till hos Manker, Ernst.

[I]"Du hittar märkningen på kartor men för det första är det svårt att se vad som är offerplats och för det andra vet ingen om den platser är en offerplats eller inte. Du skall visa respekt och vara försiktig, du kan lämna något men ta inget därifrån, helst inte ens en bild, annars kan makterna från platsen börja jaga dig. Den heligaste platsen kan du inte hitta på fjället, den finns på insidan ...."[/I]Rungá

Sök inom Dig så ska Du finna det Du söker : )

Det är bra med hjälp från en spejare : D

Det låter inte rätt för mig om det ska krävas någon sorts särskild "upphöjdhet" för att få besöka eller vara nyfiken på en offerplats vare sig den är samisk eller någon annans. Att man visar respekt för andras tro (eller icketro) är däremot självklar.

Jag passerade en offerplats på norra sidan om sitojaure nu i september. Noterade det på kartan men platsen i sig var rätt mäktig inklämd mellan ett brant stup och sjön. Går man längs sjön istf att åka båt får man dock räkna med en ganska jobbig, snårig och sumpig etapp fram till änden av sjön (Gick från pastavagge mot sitojaurestugorna).

Som nämnts så är ju dock inte platserna i sig tydliga och hade det inte varit utmärkt på kartan hade jag inte märkt något.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg