OFF myggmedel

Hade en vansinnig tur en gång i seklets början. (Eller kanske i slutet på förra)? På en affär i Luleå fann jag fem flaskor Off av den gamla giftiga sorten.
Givetvis köpte jag allihop. Kände mig som en förmögen man när jag gick ut ur affären.
Detta myggmedel borde faktiskt ha försvunnit från hyllorna långt tidigare.
Fortfarande har jag ungefär hälften kvar att använda under särskilt besvärliga mygg och knott-förhållanden.

På flaskan står det att den innehåller 50% DEET. Tycker att det verkar lite underligt. Enligt nämnda kemikalieinspektion, ska Off myggmedel av den gamla sorten bara ha innehållit 30%DEET.
Kan förstås ha varit inköpt i Finland. Kanhända att det skilde en aning på halten.

Även vi brukade blanda beckolja i djugeloljan. Vi kallade blandningen "Bängelolja".
Har även med framgång testat att blanda Off med beckolja. Vad den blandningen kallas, torde vara uppenbart. :)

På åttitalet tillverkades de sista anständiga myggmedlen, sedan dess har allt gått utför. Cancerlarm, raka bikinilinjen, kaffe latte, utbrändhet, inflation, deflation, analblekning, roc-a-gil, akrylamid, Al-Quaida, curlingföräldrar, berlinmurens fall och allt det där.

Koncentrationssvårigheterna man får av dagens myggmedel är bara en produkt av Det Moderna.

Jag skrattar så jag dör! Men det är sant - ALLT har gått utför sedan 80-talet ;)

Skvattram? Då har du inte varit i ett mygg och knotthelvete som det var på norska finnmarksvidda förra året. Eller längs lainioälven för några år sen. Det gick knappt att äta för att flygfäna fastnade i maten. Av de myggmedel jag testat har fly-rite insect repellent varit överlägset bäst. Det funkar bättre än wilmas, beckolja, djungelolja och vad de heter och verkar även mot knott. Nackdelen med tjärbaserade medel är även att det funkar som stekolja på huden.

Vi har sommarstuga vid Lainio älv sedan snart tjugo år. Faktum är att MyggA funkar skitbra, förutsatt att man förnyar med ett streck varannan timme. Det blir ett moln runt huvudet, men de landar inte och ger fan i ens kroppsöppningar...
Dessutom stinker man inte apa.

korrekt.. man kanske skulle beställa buschman repellent från "down under"

Kan av egen erfarenhet rekommendera denna. Köpte från Australien, två tuber 80% DEET. Om man aktar ögon och mun tror jag att dosen är ofarlig baserat på - i mitt fall - några fjällvandringar per år. Systersonen får dock inte låna!

https://www.bushman-repellent.com/

Har man en gång provat denna i mygg-/knottrika områden så inser man vilket j-a trams de svenska preparaten är.

/Mats

Bilagor

• main.jpg
    main.jpg
    153.6 KB · Visningar: 1,724

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg