Överskottsbolaget M89(90?)-byxor

Inhandlade ett par nytillverkade M89-byxor på överskottsbolaget idag som är tänkta att användas under en veckas fjällvandring i Lappland i augusti. Är dessa bra? Jag hörde från en person att det inte var samma material som försvaret använder. Det är min första längre fjällvandring så det vore ju bra ifall kläderna inte var olidliga.

M89?

Jag känner inte till någon byxa M89 som försvaret använder. Menar du de kamouflagemönstrade fältbyxorna med två framfickor och två benfickor? Det är M90-byxor.

Om det är sådana som du avser så lär de väl fungera bra, de används ganska flitigt under alla tänkbara förhållanden av militären. Se till att impregnera dem ordentligt bara. Den stora fördelen med byxan är att de är tunna och torkar väldigt fort. Det gör det å andra sidan viktigt att inte glömma långkalsongerna hemma...

Du klarar dig f.ö. alldeles utmärkt med i princip vilka byxor som helst, även om jeans knappast är att rekommendera, och som inte sitter obekvämt eller har sömmar som skaver.

Min bror köpte ett par sådana byxor inför sin första fjälltur. De kostade 195:- har jag för mig. Kvalitén var sådär, sömmarna var dåliga och öglorna som håller bältet på plats lossnade. Tyget är tunnare än vad det är i M/90 byxorna, så långkalsonger är ännu mer aktuellt med ÖB's byxor.

Andreas

byxor

Hej! Du kan till och med använda försvarets m59 byxor till fjällvandring. Dessa är i 100% bomull. Många har fått för sig genom tillverkarnas propaganda att bomullsbyxor inte fungerar i friluftsliv men det är lögn!! Dessa fungerar utmärkt att vandra i även med regnbyxor utanpå. Bomullen har mycket skönare känsla än synteten och är dessutom mycket billigare...

Mönster och tyg

jag läste någonstans (Svensk Jakt?) om att försvaret inte mönsterskyddat sina kläder. Det betyder att vem som helst kan tillverka kläder av M90-modell.
Jag har inte provat själv, men antar att militären har god koll på vad som är bra och att om de köpta byxorna är av samma tyg som militärens så håller de god kvalitet.
Om de bara är sydda enligt samma mönster är risken större att du kommer bli stående med rumpan bar i kuling.

vill du ha så lägg på ett par hundralappar och köp ett par riktiga m90 begagnade!
då har du brallor i en evighet!

Re: byxor

Islet; sa:
Hej! Du kan till och med använda försvarets m59 byxor till fjällvandring. Dessa är i 100% bomull. Många har fått för sig genom tillverkarnas propaganda att bomullsbyxor inte fungerar i friluftsliv men det är lögn!! Dessa fungerar utmärkt att vandra i även med regnbyxor utanpå. Bomullen har mycket skönare känsla än synteten och är dessutom mycket billigare...

Ett litet messerschmidt-inlägg, modell 59 är tillverkad i 50 % polyester 50 % bomull och inte i 100 % bomull.

Ett par kostar 125 spänn på Ö&B och håller lätt för 15 års friluftsbruk. Svårslaget!

/J

Hej, om du menar M59 så kan jag säga att dom är helt ok att vandra i, har gått många många mil i mina. Tar du pris prestanda så är det omöjligt att hitta nåt bättre.

Mvh
Uffe

Re: Amerikanska byxor??

Nej, de kallas allmänt för BDU (Battle Dress Uniform) pants. Det finns däremot en amerikansk fältjacka som heter M-65 och BDU-brallorna har ibland annonserats som M65-byxor här i Sverige. M-89 tror jag är "pirat- M90", liknande mönster men sämre kvalitet i sömnad och tyg.

Ett litet übermesserschmidt-inlägg om det inte räcker med det ovan: M-59 förekommer både i 100% bomull och 50/50 bomull/polyester.

Kjell

esoxlucius74; sa:
Heter inte Amerikanska försvarets benficks-brallor M-89??
[Ändrat av kilen 2003-06-16 kl 11:53]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg