Överraskande djurfynd!

Under sommarens drömvandring (se sonens blogg: http://www.utsidan.se/blogs/-friberg-/index.htm) överraskades vi av två möten: Ett zoologiskt och ett botaniskt.
På nästan 1500 meters höjd, mellan Darfalcohkka och Darfalcorru såg vi ett litet kryp ligga och sprattla i snön - en livs levande nyckelpiga! Visst förstår jag att den hamnat där med hjälp av vinden, men det måste väl ändå ses som något sorts rekord? Tyvärr har jag inget bildbevis.
Överraskning nummer 2 kom vid nedstigningen i Vistasvagge från Unna Vistasvaggi. När vi närmade oss trädgränsen upptäckte vi att det första träd vi passerade inte var en fjällbjörk utan en rönn! Samma sak hände ett par veckor senare när jag lämnade Kärkevagge. Det första trädet var en rönn.
Har detta blivit vanligare, eller är det bara jag som blivit lite mer observant?

undrar HåkanF
 
Det finns ju mycket gott om insekter och spindlar som sprids med vinden, det är ju den här formen av luftplankton som t ex tornseglare lever på.
 
Jag har också stött på rönn på oväntade ställen i år. Jag beklagade mig för min mor, men hon verkade tycka att allt var helt i sin ordning. Kanske har jag också blivit mer observant?
 
Ganska många gånger... Det är bara att ta sig till några berg söder om Sverige och gå upp på 1500 m och vänta. Har sett tornseglare upp till 4000 m men även troligtvis på högre höjd.

/Stellan

Fast det var ju just det, detta var ju i Sverige. Kan ändå inte höra till vanligheterna att nyckelpigor flyger upp på den höjden?
Tornseglare finns ju i hela landet men är väldigt ovanliga i fjällen, borde inte det vara ett tecken på att födotillgången där är dålig!?
 
Ja, vad jag hört så är rönnen tåligast av alla träd, t o m tåligare än björk! Jag vet dock inte varför björken trots det dominerar fjällskogen.

Jag kan ha läst detta i Tore Abrahamssons "Detta är Kebnekaise".

Rönnen är ju inte skogbildande utan växer vanligen ensam eller i små bestånd. Varför det är så vet jag inte, men förmodligen har det något med spridningsförmåga att göra. Björk och tall är med sina många små vindspridda frön anpassade för att snabbt kolonisera lediga ytor. De är de första träd som kommer upp efter en skogsbrand liksom på igenväxande ljunghedar och andra betesmarker när betet upphör.
 
Ja, vad jag hört så är rönnen tåligast av alla träd, t o m tåligare än björk! Jag vet dock inte varför björken trots det dominerar fjällskogen.

Jag kan ha läst detta i Tore Abrahamssons "Detta är Kebnekaise".

Hur menar du när du nämner att rönnen skulle vara det tåligaste trädet? Mig veterligen angrips den lätt av diverse svamp och röta. Däremot är rönnvirket fint att snickra med. Men so sagt, att rönnen skulle vara det tåligaste trädet håller jag inte med om.
 
Under sommarens drömvandring (se sonens blogg: http://www.utsidan.se/blogs/-friberg-/index.htm) överraskades vi av två möten: Ett zoologiskt och ett botaniskt.
På nästan 1500 meters höjd, mellan Darfalcohkka och Darfalcorru såg vi ett litet kryp ligga och sprattla i snön - en livs levande nyckelpiga! Visst förstår jag att den hamnat där med hjälp av vinden, men det måste väl ändå ses som något sorts rekord? Tyvärr har jag inget bildbevis.
Överraskning nummer 2 kom vid nedstigningen i Vistasvagge från Unna Vistasvaggi. När vi närmade oss trädgränsen upptäckte vi att det första träd vi passerade inte var en fjällbjörk utan en rönn! Samma sak hände ett par veckor senare när jag lämnade Kärkevagge. Det första trädet var en rönn.
Har detta blivit vanligare, eller är det bara jag som blivit lite mer observant?

undrar HåkanF

När jag var upp på Kebnekaise stannade jag för lite fotografering på cirka 2000 meters höjd, och i samband med det kom det en stekel och satte sig på min mage...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg