Övernattningstur i vinterförhållanden

Jag och kompisen hade som plan att göra en övernattningstur med snöskor och pulka I florarna norr om Uppsala i helgen. Nu verkar snön regna bort och att ge sig ut över blötmyr utan tjäle i snögloppet känns inte jättelockande. Vi inser att vi måste ta oss norrut… Så hur är läget 2-3 timmar bilfärd norrut från Uppsala? Någon som kan tipsa om något trevligt ställe? Vi bor i tält och är ute efter någorlunda vildmarkskänsla och ostördhet. Vi tänker oss Falun, Bollnäs, Hudiksvall typ. Tacksam för tips.

Mårten

Har inga tips på plats men sajten www.temperatur.nu kan du kolla temploggar ibland 10 år bakåt från privata väderstationer , då kan du ju kolla en period på valfri ort och kolla om värmen möjligtvis gjort sitt med snön.

Även användbar för skrillare som vill känna till istillväxt t.ex

Vinter i Falun

Hejsan

Jag bor precis utanför Falun och här uppe finns det helt ok med snö. Definitivt tillräckligt för att få riktig vinterkänsla. Och tuffar ni upp i skogarna norr om Falun (typ runt Sörskog) där man är en 100-300 meter högre upp över havet lör det finnas ännu mer snö.

/ Stefan

Litet samhälle.

Hej igen,

Bara ett litet förtydligande, Sörskog är ett litet samhälle uppe i skogarna som är välkänt för sina fina skidspår, se http://www.skidspar.se/dalarna/falun/sorskog. Området ligger så mycket högre upp att det ofta snöar där när vi har typ +1 och regn här nere i Falun.

Nu är väl inte ett längdspårsområde det mest vildmarksmässiga, men spåren passerar faktiskt ett par fina vindskydd dör man kan slå upp ett tält om man vill...

/ Stefan

Hej igen,

Bara ett litet förtydligande, Sörskog är ett litet samhälle uppe i skogarna som är välkänt för sina fina skidspår, se http://www.skidspar.se/dalarna/falun/sorskog. Området ligger så mycket högre upp att det ofta snöar där när vi har typ +1 och regn här nere i Falun.

Nu är väl inte ett längdspårsområde det mest vildmarksmässiga, men spåren passerar faktiskt ett par fina vindskydd dör man kan slå upp ett tält om man vill...

/ Stefan

Tack för det

Sent from my iPad using Tapatalk

Varför inte ta en tur upp i Bergslagen i västra Västmanland? Kom igår kväll hem till Uppsala från en 5-dagars tur till trakterna runt Kopparberg. Det är ca 20 mil bort och tar knappt 3 timmar dit med bil. Där finns många områden med vildmarkskänsla. Läs Majjens bloggar här på utsidan så hittar du många bra förslag. Han har bla skrivit om en snöskovandring han gjort i Djupdalshöjdens naturreservat. Snödjupet är nu knappt 40cm (kollas på SMHIs hemsida) och träden i skogarna är vita av snö. Min kamrat och jag besökte bla Römyrens nya naturreservat i Nittälvsdeltat där det fanns nya färska vargspår.

Bilagor

• Romyren1.jpg
    Romyren1.jpg
    281.4 KB · Visningar: 470
  • Romyren2.jpg
    Romyren2.jpg
    121 KB · Visningar: 437
Varför inte ta en tur upp i Bergslagen i västra Västmanland? Kom igår kväll hem till Uppsala från en 5-dagars tur till trakterna runt Kopparberg. Det är ca 20 mil bort och tar knappt 3 timmar dit med bil. Där finns många områden med vildmarkskänsla. Läs Majjens bloggar här på utsidan så hittar du många bra förslag. Han har bla skrivit om en snöskovandring han gjort i Djupdalshöjdens naturreservat. Snödjupet är nu knappt 40cm (kollas på SMHIs hemsida) och träden i skogarna är vita av snö. Min kamrat och jag besökte bla Römyrens nya naturreservat i Nittälvsdeltat där det fanns nya färska vargspår.

Tack Örnsätrarn för tipset. Nu damp det ned rätt mycket snö i Uppland i helgen så vi höll oss till ursprungsplanen. Men Västmanland ligger ju kvar till nästa gång. Skriver några rader om erfarenheten från helgen i den här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=79326

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg