Överlevnadsmat i mellansverige

Hej.
Jag måste ha tips på överlevnadsmat, mat man kan hitta i naturen, som kan hittas i mellansverige runt Mälaren/kustnära områden. Mat som motsvarar det man behöver för flera dagars mättnad.
Kom med tips!

tack på förhand.

Vilken årstid pratar vi om nu? Och finns det tillgång till fiske?

Annars finns det en drös växter som har ätliga delar kring mälaren. Särskilt under våren är många av dessa extra näringsrika. Sen finns det en del literatur i ämnet som kan vara värd att läsa.

Men för att nämna några bra matkällor kan vissa nämnas: maskros, hundkex, vass, fågelägg, vilt och fiske etc etc.

Rötter är i regel extra rik på kolhydrater och är därmed en utmärkt matkälla. Skulle rekomendera att koka en hel del av rötterna innan intag dock.

Vass - kardborre - maskros - svinmålla -groblad.

Finns en massa att äta men dessa är en bra början.

Ursäkta bristen på information, brukar lätt bli så...

Jo, det är först och främst sommar vi talar om, och tillgång til fiske, jakt finns. Det jag huvudsakligen frågar om ätbara växter. Tipsen hittills tack så mkt.

Poblemet med sommar är att många växter inte innehåller samma näringsvärde som de gör under övrig tid.

Men för att plagiera Handbok Överlevnad så rekommenderar den boken följande växter under
Juli-September:

Hundkäx
Kaveldun
Kärleksört
Maskros
Lavar
Mjölkört
Nypon
Ormrot
Ullig kardborre (rötterna är mums)
Vass

De flesta av dessa växter torde finnas kring mälaren sommartid. Exakt vilket näringsinnehåll samt vilken del som äts är det bäst att läsa i boken.

Berätta mer vad du tänker dig att hitta på? Intressant!

Protein kommer bli ditt stora problem om man tänker sig uthållig överlevnad. På vilka villkor kan du fiska? Ingen utrustning, nödpack eller viss grundplåt? Fisk är väl det mest rimliga om man väger in jaktlagen. (bössa är väl uteslutet? Pilbåge är väl att tänja gränsen och snaror finns det säkert också paragrafer om)

Kolhydrater: öva in några få säkra växter enl föregående talare. Se till att du kan dem och var de finns.

Övrigt: Fett, vitaminer etc några dagar är ingen fara men i längden behöver du mer än okryddad fisk och kaveldunsrot.

Om du ska öva överlevnad fullt ut så se till att det finns snabba kolhydrater i ett ev. nödpack. Hjärnan behöver bränsle och det är lätt att moralen och humöret sjunker med blodsockret.

Lämnar tråden lite till, men ett annat tips till nödpack för att göra det lite trevligare är att ta med lite köttbuljongpulver, salt och lite köttsmak har min hjärna skrikit efter de gånger jag varit på ö-kurs!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg