Överlevnadskurs - vinter

Detta är vad instruktören skrev varför man inte bör välja gore tex:

GoreTex stuff (synthetics burn too easily when sitting around the campfire), and for extended use in cold environments it has severe limitations. The breathing will not work properly due to condensing inside where it will eventually turn to ice.

Så rätt, så rätt! :)

sajberjohan; sa:
GoreTex stuff (synthetics burn too easily when sitting around the campfire), and for extended use in cold environments it has severe limitations. The breathing will not work properly due to condensing inside where it will eventually turn to ice.
Intämmer till 100%.

/Fredrik, med två vinteröverlevnadskurser i bagaget och en del turande med GT på vintern...

sajberjohan; sa:
Ska iväg på en överlevnadskurs någon gång i Januari februari i Norge. Frågan är vad man ska ta med sig. Rekommendationerna är att undvika Gore Tex och andra konstgjorda material. Jag har det mesta och hoppas slippa köpa en massa ny grejer.

Kolla efter försvarets gamla filtpjukk på Kviberg, dom fanns där sist jag hade vägarna förbi. Dom e billiga och varma så länge dom inte blir blöta.. Dom värmde mina fötter under min vinteröverlevnad norr om Kiruna.. (tror dom kostar 150:)

Jörnkängan med extra filtladdar rekommenderas, dubbla liggunderlag är nog inte nödvändigt på en överlevnadskurs om det finns granris i närheten.

Re: Kängor och sovsäck

sajberjohan; sa:
Verkar som om det är kängor och sovsäck som man ska satsa på, nåfra tips rekommendationer?

kan detta vara något?
http://www.recon.se/Sovsackar/sovsack_2000.htm

Om jag inte redan hade fyra sovsäckar skulle jag kanske köpa en så'n...fast jag har inte gjort någon marknadsundersökning ännu förstås.

En annan sak som ligger lite utanför ämnet, och som du antagligen redan har koll på är förstås grävpåsar, alltså sådana av typ segelduk (hemgjorda, för sådana finns väl inte att köpa?) man drar utanpå fötterna och benen när man pulsar omkring i djupsnön. Damasker är väl också överflödigt att nämna?

:) Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2004-10-12 kl 12:42]

Re: Re: Kängor och sovsäck

Kalle G; sa:
En annan sak som ligger lite utanför ämnet, och som du antagligen redan har koll på är förstås grävpåsar, alltså sådana av typ segelduk (hemgjorda, för sådana finns väl inte att köpa?) man drar utanpå fötterna och benen när man pulsar omkring i djupsnön.
Ajungilak har en modell (Foot Boots) och den går att beställa från t.ex. Addnature.

sajberjohan; sa:
Eftersom jag inte har någon större lust att köpa nya kängor bara för en kurs har jag tittat runt på lite olika alternativ och hittade dessa. Någon typ av överdragskänga som är gjord i filt. Någon som testat dessa?

http://www.bbfab.se/skor/p5.htm

Det kanske kan vara ett alternativ så länge de passar i skidbindningarna och temperaturen håller sig under nollan.

Vill du inte lägga en massa pengar på en riktig vintersäck kan du försöka fixa/låna så du har två säckar. Tryck i den ena säcken i den andra så får du en varmare säck. Prova detta innan och se så du verkligen får plats i säcken.

Damasker över kängorna är ett bra skydd och hjälper nog mer än man tror. Vill man inte köpa kan man göra egna.

/mattias

Re: Re: Re: Kängor och sovsäck

haskell; sa:
Kalle G; sa:
En annan sak som ligger lite utanför ämnet, och som du antagligen redan har koll på är förstås grävpåsar, alltså sådana av typ segelduk (hemgjorda, för sådana finns väl inte att köpa?) man drar utanpå fötterna och benen när man pulsar omkring i djupsnön.
Ajungilak har en modell (Foot Boots) och den går att beställa från t.ex. Addnature.

Coolt, skulle man kanske kunna säga:-O Tack!

/Kalle G

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg