Överlevnad och styrketräning

Sist jag körde SERE gick jag ner 4,5 kilo. Mest på grund av att jag kutade runt för mycket i 30 gradig hetta men läget som gavs då krävde det. I diskussioner här på utsidan med många kunniga skribenter kom vi fram till att jag troligen förbrukat en del muskler.

Försvarets teoriböcker är tydliga på detta. Om inte en viss mängd kolhydrater tillsätts i samband med fettförbränningen så kommer kroppen lösa det genom att ta från musklerna istället.

Nu skall jag iväg igen på 5 dagar och tror att åtminstone två av dessa kommer vara utan mat. I en skarp situation är det givetvis viktigt att hushålla med sina resurser. Men i denna begränsade och konstruerade miljö, är det bra eller dåligt att träna genom exempelvis armhävningar och knäböj under övningens gång?
 
Vet inte vad SERE är men det lter ju spontant konstigt att träna styrketräning samtidigt som man försöker hushålla med kroppens resurser under lågt intag.
 
man bör spara så mycket som möjligt på energin. tränar du så kommer du att bränna mera muskler då träning bryter ner musklerna, och villa bygger upp dem. det märks särkilt när man har gått hårt under svält då ben musklerna bara försviner.
 
Ända sättet att undvika detta är alltså att försöka få i sig tillräckligt med kolhydrater så att fettförbränningen fungerar. Vad säger ni om försvarsmaktens rekommendation på 125 gram kolhydrater per dag?

Mina kunskaper är något ouppdaterade, är det fortfarande 500 kalorier från kolhydrater som är rekommendationen, finns det nyare rön försvarsmakten kanske inte tagit tills sig som säger annorlunda?
 
Att träna när kroppen är upptagen med att överleva genom att bryta ner fett- och muskler lär inte ge någon effekt. Hur ska muskeln kunna vila och bli starkare utan näring..?

//J
 
Först och främst innebär ju träningen att du förbrukar mer energi än utan träning.

Och om du då redan har brist på energi verkar det ju inte helt lyckat att riskera att öka muskelnedbrytningen genom att öka energiförbrukningen mer?

Sen huruvida träningen öht ger nån effekt har jag ingen aning om, men just av anledningen ovan så har jag svårt att se att nettot på något vis skulle kunna bli positivt.
 
Varför?
När FM började SERE var målet snabb tömning av ev blodsockerdepåer, detta gjordes med lång marsch utan mat. Somligas reaktion på detta var stor.
Vid alla lågintagsövning gäller det att kunna vila och jobbba mjukt och sakta. Styrketräning förefaller inte falla inom de ramarna!
Slutsatsen måste bli låt bli!
Kroppen tar tillräckligt med stryk av 5 dygns svält.
Preparera innan med mer sömn än normalt och fler måltider än normalt.
Drick rejält med vatten.
go tur
 
Sist jag körde SERE gick jag ner 4,5 kilo. Mest på grund av att jag kutade runt för mycket i 30 gradig hetta men läget som gavs då krävde det. I diskussioner här på utsidan med många kunniga skribenter kom vi fram till att jag troligen förbrukat en del muskler.

Försvarets teoriböcker är tydliga på detta. Om inte en viss mängd kolhydrater tillsätts i samband med fettförbränningen så kommer kroppen lösa det genom att ta från musklerna istället.

Nu skall jag iväg igen på 5 dagar och tror att åtminstone två av dessa kommer vara utan mat. I en skarp situation är det givetvis viktigt att hushålla med sina resurser. Men i denna begränsade och konstruerade miljö, är det bra eller dåligt att träna genom exempelvis armhävningar och knäböj under övningens gång?

Vet inte hur mkt du väger men jag går rutinmässigt ner 6-8 kilo (till 81 kilo) på fem dagar utan större problem. Men då handlar det mest om vätska så klart. Att 'kuta runt i 30 gradig hetta' låter ju mest som att du lakade ur kroppen på vätska.

Förstår inte syftet med att träna under sådana förutsättningar.
 
Styrketräningen kan bidra till att proteinsyntesen blir positiv en större del av tiden MEN det kräver tillförsel av aminosyror. I ditt fall kommer träningen att leda till en ökad katabolism om intaget är lika med noll.

Visst har du förbrukat muskelmassa men processen att utnyttja muskelns protein som energisubstrat är inget som drar igång efter ett par timmar utan mat. GLykogenlager i muskel och lever skall tömmas och beroende på intensitet kommer detta ta lite olika lång tid.
 
Vet inte hur mkt du väger men jag går rutinmässigt ner 6-8 kilo (till 81 kilo) på fem dagar utan större problem. Men då handlar det mest om vätska så klart. Att 'kuta runt i 30 gradig hetta' låter ju mest som att du lakade ur kroppen på vätska.

Förstår inte syftet med att träna under sådana förutsättningar.

oftas så tror man att man går ner i vätska men under 5 årstester så har jag inte haft någon som har varit närheten av vätskebrist.och ändå så går de ner mellan 1 till 2 kg per dag. tror det mesta är mat i magen som försvinner samt att man bränner muskler och fett. där i mot så brukar vi instruktörer åka på mera eller mindre vätskebrist.vi har väll inte tid att dricka ;).

vad det gäller 500 kcal så mår man lite bättre om man äter det men det har ingen inverkan på hjärnas tankeförmåga har inte eller märkt någon större skillnad på fysiska förmågan . rent kroppsligt så är det bättre att vara på helsvält än att små äta, ätar man så trycker man tillbaka ketonproduktionen. när man har ketonproduktion så för står kroppen att den svälter och då börjar hjärnan att anpassa sin kost till ketonkroppar. när den börjar att äta ketonkropar så kommer den att minska sitt socker behov. det lättaste för kroppen att tillverka socker är att äta muskler, så små ätning med för en större förbrukning av muskler.
Efter en tid så kan hjärnan minska sitt sockerbehov med 70%. normal svens bör klara sig i minst 40 dagar utan intag av mat utan större problem. kring 70 dagar så börjar folk att dö. och man dör i första hand av vitamin brist, framför allt B-vitamin. b-vitamin finns t.ex. i karljohan svamp så det finns en fördel att kunna sina svampar.
 
oftas så tror man att man går ner i vätska men under 5 årstester så har jag inte haft någon som har varit närheten av vätskebrist.och ändå så går de ner mellan 1 till 2 kg per dag. tror det mesta är mat i magen som försvinner samt att man bränner muskler och fett. där i mot så brukar vi instruktörer åka på mera eller mindre vätskebrist.vi har väll inte tid att dricka ;).

vad det gäller 500 kcal så mår man lite bättre om man äter det men det har ingen inverkan på hjärnas tankeförmåga har inte eller märkt någon större skillnad på fysiska förmågan . rent kroppsligt så är det bättre att vara på helsvält än att små äta, ätar man så trycker man tillbaka ketonproduktionen. när man har ketonproduktion så för står kroppen att den svälter och då börjar hjärnan att anpassa sin kost till ketonkroppar. när den börjar att äta ketonkropar så kommer den att minska sitt socker behov. det lättaste för kroppen att tillverka socker är att äta muskler, så små ätning med för en större förbrukning av muskler.
Efter en tid så kan hjärnan minska sitt sockerbehov med 70%. normal svens bör klara sig i minst 40 dagar utan intag av mat utan större problem. kring 70 dagar så börjar folk att dö. och man dör i första hand av vitamin brist, framför allt B-vitamin. b-vitamin finns t.ex. i karljohan svamp så det finns en fördel att kunna sina svampar.

Nu är det ju så att kolhydrater binder mycket vätska. Tar man bort kolhydrater och salt ur kosten så minskar man kroppens kapacitet att binda upp vatten, så rätt mycket vatten är det som försvinner vid svält också.
 
Att bedöma att någon ligger lågt i sin vätska är väldigt svårt. De allra flesta, om inte alla, kommer vid beskriven situation att ligga lågt i vätska. Detta delvis pga glykogenets i vanliga fall vätskehållande effekt.

Att tappa ett kg muskelmassa skulle grovt räknat innebära en förlust av energimängden 4000 kcal. Ett kg fett skulle innebära ca 7000 kcal. Det säger sig då själv att en daglig viktnedgång på 2 kg inte enbart består av muskler eller fett. Till en början tarminnehåll, vätska och glykogen, kanske totalt runt 1,5-2 kg. Därefter kan man nog anta att muskelnedbrytningen ökar ganska rejält efter 36-48 h svält.

Kroppen kommer till viss del att anpassa sig till det låga energiintaget men det handlar om kanske 10-15% av BMR, motsvarande 200-300 kcal per dag. Vid matintag kommer energiomsättningen att nå normalnivåer inom kort.

oftas så tror man att man går ner i vätska men under 5 årstester så har jag inte haft någon som har varit närheten av vätskebrist.och ändå så går de ner mellan 1 till 2 kg per dag. tror det mesta är mat i magen som försvinner samt att man bränner muskler och fett. där i mot så brukar vi instruktörer åka på mera eller mindre vätskebrist.vi har väll inte tid att dricka ;).

vad det gäller 500 kcal så mår man lite bättre om man äter det men det har ingen inverkan på hjärnas tankeförmåga har inte eller märkt någon större skillnad på fysiska förmågan . rent kroppsligt så är det bättre att vara på helsvält än att små äta, ätar man så trycker man tillbaka ketonproduktionen. när man har ketonproduktion så för står kroppen att den svälter och då börjar hjärnan att anpassa sin kost till ketonkroppar. när den börjar att äta ketonkropar så kommer den att minska sitt socker behov. det lättaste för kroppen att tillverka socker är att äta muskler, så små ätning med för en större förbrukning av muskler.
Efter en tid så kan hjärnan minska sitt sockerbehov med 70%. normal svens bör klara sig i minst 40 dagar utan intag av mat utan större problem. kring 70 dagar så börjar folk att dö. och man dör i första hand av vitamin brist, framför allt B-vitamin. b-vitamin finns t.ex. i karljohan svamp så det finns en fördel att kunna sina svampar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar