Överlevnad hemma

Re: Re: Visst är det praktiskt...

nermander; sa:
Överlevnad handlar om att vara förberedd. Klarar man inte av att vara förberedd på småsaker i vardagen så är frågan hur man klarar av att vara förberedd på värre saker.

Visst kan man förebygga, som pensionären som ber nån bekant följa med eller tjejen som blir hämtad av föräldrarna, men vad gör man när deta oväntade inträffar?

Det är väl egentligen missvisande att kalla det för överlevnad... Att arbeta så man tjänar pengar och kan köpa mat är "överlevnad", att klara sig i vildmarken i flera veckor när man blivit av med packningen handlar om att "hantera en nödsituation". Det är väl det senare som man EGENTLIGEN menar när man pratar om överlevnad (att hantera en nödsituation).

Så om jag har förstått dig rätt Peter så menar du att det är frågan om att förbereda sig inför en nödsituation.

Jag drar exemplet med den unga tjejen som går hem igen. Hon skulle med andra ord kunna förbereda sig genom att lära sig springa riktigt fort eller kanske självförsvarskurser där man lär ut just att hantera oförutsedda situationer på bästa sätt (ibland genom att skrika, ibalnd springa, ibland genom fysisk våld). Det är väl att förbereda sig inför en nödsituation. Eller märker jag bara ord här?

Det JAG förknippar med rubriken ÖVERLEVNAD är just i samband med frilufsliv. Inte stearinljus, filtar, och batterier hemma. Det förknippar jag mer med "förberedelser i händelse av ofred". Vilket i och för sig, om man breddar betydelsen av "Överlevnad", skulle kunna vara samma sak.

Men normalt förknippar jag det med frilufsliv och, precis som du Peter, med en oplanerad händelse när ens rygga har försvunnit eller man gått vilse motsv.

Så det jag egentligen är ute efter, förutom en dialog som jag för övrigt ibland gillar, är att utreda VAD innefattar rubriken "Överlevnad" i detta forumet.

Jag har förstått av svaren att Ni inte avser att bredda det allt för mycket utan vill fortsätta med den inriktningen som både Peter och jag tycks ha vad avser den "allmänt gångbara betydelsen" av rubriken "Överlevnad". Jag sätter därför punkt för mig, i mitt försök att utreda vidare, och ser fram emot era synpunkter, ideér, förslag, erfarenheter. Jag är övertygad om att, oavsett vilken betydelse JAg lägger i ordet "Överlevnad" så kan jag lära mig mycket av Era erfarenheter och synpunkter.

Mvh!
// Niklas

Man skall inte begränsa sig

För mig så handlar överlevnad om att klara sig i en situation där man inte har tillgång till normala medel för att klara sitt liv.

Utsidan är en website för intresserade av friluftsliv.

Därav kan man dra den logiska slutsatsen att de flesta diskussioner i Utsidans forum Överlevnad kommer att handla om överlevnad i typiska friluftssituationer.

Måste man exkludera diskussioner om all annan typ av överlevnad?

Jag tycker/tror inte det. Det finns mängder med kunniga/erfarna människor här, och det finns precis lika många nybörjare/mindre kunniga vilket bidrar till mycket intressanta diskussioner.

Visst är det bra att diskutera nödsatsens innehåll, men samtidigt kan det vara oerhört nyttigt att diskutera överlevnad i lägenhet. Hur gör man utan ström/vatten/värme osv.

Vi har mängder med folk på landsbygden och i skärgården som tvingats lära sig leva med detta, eller där det snarare är en del av vardagen att strömmen/vattnet försvinner. För dom är det en självklarhet att ha "överlevnadsutrustning". För mig som privatperson (småbarnsfar, hyresradhus) så är risken större att något händer "hemma" som gör det hela till en överlevnadssituation", till exempel ett strömavbrott. Därför är det mycket intressant ur min synvinkel att diskutera den typen av överlevnad.

För min del så har det inget med fred eller ofred att göra, utan det är olika typer av överlevnadssituationer. Iofs finns det kanske bättre forum för det, men den kunskap och bredd som finns här gör det intressant att diskutera.

/Mattias

Re: Man skall inte begränsa sig

mlindstrom; sa:
För mig så handlar överlevnad om att klara sig i en situation där man inte har tillgång till normala medel för att klara sitt liv.

...
/Mattias

Hej Mattias!

Jag håller med dig till 100% i hela ditt inlägg! Här fins otroligt mycket information samlade hos många duktiga människor. Och diskussionerna kan vara rena rama thrillern att läsa ibland.

Orsaken till mina inlägg var bara för att få höra andra människors syn på vad de anser vara en "överlevnadssituation".

Mvh!
// Niklas

Agerande och risker

Allt handlande gör vi utifrån att vi värderar säkerhetsriskerna värda att ta. Bilkörning och åkning är ett typiskt exempel, fördelarna överväger riskerna.
Om man köper det här resonemanget och så gäller riskanalys vid allt handlande. ( G Hamilton, Detta är riskmanagement, Studentlitteratur.)
Friluftsliv med ryggsäck är ett uppgivande av komfort och säkerhet med begränsad buren säkerhet i kläder, knoppen och säcken.
I utländska analyser av boendesäkerhet brukar man väga in i att om man bor närmare en större tätort än en bränsletank t o r så behöver man aktiva skyddsåtgärder, dvs även om man bor i tätorten. Jag har tyvärr utomlands, på nära håll, sett att det inte är säkert, eller rekommendabelt att chansa utanför den här radien heller.
Eftersom husen vi bor i har tak och väggar och ett mildare klimat än naturen utanför, tänk er bara en decemberstormsdag... Vill ni vara innomhus eller i skogen? Att tälta vid den årstiden är kanske bäst göra inomhus. Men kan ni elda fasta bränslen där ni bor? Fönstergenomgångar, skorstenar och ungnar var i det Jugoslaviska krigets början en stor bristvara. Det hjälper inte med bara ved! El kan man göra med en enkel vattenturbin och en tvättmaskinsmotor.... Disel eller fotogen ger bättre bränsevärde om man kan tillsätta vatten vid förbränningen, kan du det?
Ett enkelt sätt att förbättra överlevnad i bostaden är grannsamverkan. Vem har vedspis, vem kan vad....
För att återgå till den 16 åriga flickan och pensionären så behöver vi alla olika lösningar för olika situationer, en flock flickor med mobiltelefonerna framme som går längs upplysta gator etc, en pensionär som använder sitt bankgiro aktivt etc...
Jag har i mitt FN arbete bl a havt del i planering för fysik säkerhet och evakuering i sämsta fall. Inte ens politiska och militära proffs är bra på allt det här, och även vi som analyserade och planerade hade mycket nytt att lära, vid mången ny situation.
Efter att överlevt och klarat mig från värre vådligheter hitintills, så tror jag att jag tagit lite till mig i fråga om agerande och förtänksamhet. Det jag har haft mest nytta av är nog det sistnämnda, men en stor flexibilitet vad avser agerandet gagnar också. Det vet jag.
Angående ekonomisk säkerhet så fick vi lära oss som aspiranter att man disponerar aldrig mer än 85% av sin nettoinkomst. Man bör ha två sparmål, för det första en månadslön direkt tillgänglig och för det andra en årslön tillgänglig efter enklare åtgärder. Har man det har man råd till det mesta! Kan man inte agera så spelar nog inga goda råd någon roll....

Go överlevnad

Johan K

[Ändrat av johankse 2002-08-22 kl 18:57]

Överlevnad hemma?

De flesta hushåll upplever nog en viss ökad risksituation några dagar varje månad. Om denna period står intet i mina överlevnadshandböcker. Antar att det bara är att hålla låg profil och inte tjafsa om småsaker utan skjuta upp diskutioner mm till cykeln är över. Eller med andra ord, gift dig inte.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg