Överleva i svensk natur?

Jag var på akademibokhandeln i Malmö en sväng och det visar sig att boken ”Kan man äta sånt” är försenad.

Men tjejen i informationen visade mig ett par alternativ:

http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_artikel.visa_artikelkort?cartikel_id=8022325

http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_artikel.visa_artikelkort?cartikel_id=8003434
Denna bok är lite tunn på växter (inte så många beskrivs) och har mer betoning på kokbok. Passar mig fint, den visar om hur växterna ser ut och när de är lämpliga och har recept på kirskål, svinmålla, svampar med mera.

Troligen köper jag dem allihop (är man fast så är man) men jag skall vänta in ”Kan man...”

Som introduktion och grund kan jag rekommendera "Uteliv med överlevnadsteknik" Av Lars Fält" ISBN 91-46-17134-7

Glöm bara inte att öva! Allt med hänsyn till vår exklusiva allemansrätt givetvis.

Enda vetenskapliga boken - Källman

Hej,
du har fått en del tips läser jag. Några nämner Wiseman och verkar inte veta att han varit längst på SAS av alla, 26 år, och varit deras leading instruktör i överlevnad.

När det gäller ätliga böcker (!) så är nog Källmans "Vilda växter som mat och medicin" (ICA) nog redan en klassiker. Den är den enda boken i världen (?) som bygger uppgifterna på vetenskapliga analyser och där även avfärdar många uppgifter som förekommer i "skrivbordsböcker" eller kokböcker som "Kan man äta sånt" m fl. Han har testat det mesta för försvarets räkning man ser att mycket som sägs i andra böcker byger på avskrivningar eller hum-bug. Boken är omtryckt med nytt omslag och större typsnitt. Har fått högsta betyg av bl a Forskning och Framsteg.

Re: Nyutgåva

Brune; sa:
mipert; sa:

Äntligen finns den (snart) igen.

Min utgåva är från 1978 och jag har under åren fått några förfrågningar om jag vill sälja boken, efter det att jag skrivit om boken här på Utsidan.

Vid en snabbkoll på Adlibris http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151846349 verkar det som om boken inte kommit ut än, men att den är på gång. Värt att notera är att den kommer att kosta 169 SEK + frakt på 19 SEK på Adlibris (det blir dryga 100 lappen billigare än i bokhandeln på fina gatan)

Per Brune

Nu finns boken ”Kan man äta” sånt åtminstone på Adlibris samma länk som ovan fast priset ökat från 169 till 171 SEK. Finns förmodligen även på andra ställen som säljer böcker.

Återstår att se om det finns några bilder i boken, för i mitt ex från 1978 finns inte en enda bild som skulle hjälpa en novis på växter att ta reda på vad det är för växt man har framför sig. Även om jag bara plockat svamp en gång så har jag förstått att det finns bilder i svampböcker som underlättar att reda ut vad det är för svamp man hittat.

Per Brune

”Vilda växter som mat och medicin” är en bra bok och jag gillar att det finns referenser till olika forskningsresultat. Nässlor som exempel sågas vad gäller mängden C-vitamin vilket går tvärtemot vad alla lärt sig sedan barnsben.

Jag har dock invändningar (min bok är från 2006):

Dåligt bildmaterial.
Bilderna är överlag rätt Ok men ibland tar jag fram ”Handbok överlevnad” eller ”Överleva på naturens villkor” för att verkligen kunna se hur en växt ser ut.
Synd på en annars bra bok.

Kan man vara säker på att Källman har ”rätt”?
Ta exemplet med brännässlor, vad säger att Källmans analys är den man skall gå på?
Jag misstror inte inte resultaten, funderar bara lite.

Sammanställning över växters värde.
Jag menar att det vore användbart med en lista över vilka växter man bör koncentrera sig på i en överlevnadssituation eller ett framtida läge när man kanske bör fundera på att själv skaffa fram mat.
(Egentligen är detta inte kritik mot boken, mer ett förslag som jag kanske delger Källe.)

Framförallt är det den lite slarviga hanteringen av bilderna som stör mig...

Vilda växter som mat och medicin

Till delar håller jag med dig. Nu är ju inte den boken en "flora" utan främst en faktabok om jag förstår syftet. Samtliga fakta är dels från vetenskapliga analyser som i de vetenskapliga rapporterna ligger till grund för boken, dels i dessa är diskuterade och verifierade.
Det är faktiskt den enda boken mig veterligt som inte baseras på avskrivningar och egna påhitt. I många sk växtböcker sägs att det blir gott bröd med mjöl från rallarros, men Källman har testat allt detta och (även jag) det smakar oerhört beskt.
Många av dessa växt-födaböcker är skrivbordsprodukter och som även avfärdats av många andra med koll på området.

Källman är väl en internationällt erkänd auktoritet närdet gäller just att verkligen FORSKA kring överlevnad? Han har ju verkligen analyserat olika växter med moderna analysmetoder.

Det står ju ganska mycket i de där svenska böckerna om hur man numera upptäckt att många gamla sanningar som överlevnad varit felaktiga.

Militären har ofta valt samma nödproviant som lokalbefolkningen, utan att reflektera över VARFÖR lokalbefolkningen har det som nödproviant. I vissa fall handlar det om så enkla saker som att det är kulturella orsaker till att vissa ätbara växter anses vara "nåt man bara äter i nödfall".

När det gäller t.ex. pemmican så valde US Air Force det som nödlivsmedel till sina piloter eftersom inutierna hade det som nödlivsmedel. Att inuiterna är vana att leva på kost med högt protein- och fettinnehåll och har genetiskt bättre stöd för det (ex. kraftigt förstorad lever) var man inte medvetna om (då). Piloterna hade mått bättre av livsmedel med mer kolhydrater i.

Äta ormbunkar, t.ex. örnbräken, har länge stått på överlevnadsmenyer, men på senare år har man börjat misstänka att det orsakar cancer.

Daggmaskar är en jättebra proteinkälla, men man har numera upptäckt att de oftast bär på en massa parasiter så man istället blir sjuk.

Militär överlevnad har ofta handlat om att klara sig länge (veckor eller rentav månader) bakom fiendens linjer. Då kan man ta större risker.

Civil överlevnad handlar om att klara sig tills man blir hittad (i de flesta fall max en vecka) och att underlätta för eftersöket. Då är det onödigt att riskera att bli sjuk.

Kunskaper om kroppen styr!

Helt korrekt att US Air force kopierade inuiternas matval när man studerade arktisk överlevnad (en svensk läkare var ytterst tongivande här!).
Med den nya vetenskapen som stöd har man emellertid anpassat såväl mat som rörelsemönster till fysiologiska reaktioner. Genom kolhydraternas fördel för kroppen vid en bristreaktion så består idag nödlivsmedel idag av främst kolhydrater, men i överlevnadsböckernas/kursernas värld så bör man ju inte utelämna någon föda alls. Allt måste ätas, men finns det att välja på så är kolhydratrika produkter till fördel för flera fysiologiska funktioner.
Enligt US Air force "överlevnadsskola" publicerade Källman en artikel i Aviation, Space and Environmental Medicine (1988, 59:81-5) en artikel om användningen av växter som nödföda under överlevnad och flykt som deras läkare införde i utbildningen. Allt5 enligt dem själva. BAkgrunden var just växternas innehåll av kolhydrater.

Den Amerikanska FM-20 Survival, är tjock och gedigen och omfattar överlevnad vid alla klimatzoner. Källmans böcker är överlag av mycket god klass. Tillsammans med Fälts Uteliv med överlevnad och Armens överlevnadshandbok, räcker de länge. Vad som står i överiga är mest av kuriosa intresse.
Eftersom du sällan behöver gå mer än 10 mil för att åter vara vid civilisationen är de flesta s k överlevnadstips i Sverige minst sagt dubiösa. Som frisk civilst gäller det att lämna umbärandena och gå till civilsationen. Annorlunda blir det när man börjar skadad, nerkyld och vilse. Då är kunskap, en välladdad mobiltelefon, en god visselpipa bra att ha, jämte ett par goda verktyg. Det farligaste är att inte kunna hålla sig torr och varm. Eller att återställa det snarast.
De seriösa ställena för god undervisning är redovisade ovan.
Men att påstå att det inte finns information i Sverige är direkt felaktigt.

//J

Helt korrekt att US Air force kopierade inuiternas matval när man Allt måste ätas, men finns det att välja på så är kolhydratrika produkter till fördel för flera fysiologiska funktioner.

det viktiga är att inte förbruka mer energi för att skaffa föda än man kan fylla på med, det finns till och med vissa som anser att om man skall röra sig så kan det vara en idé att skita i att käka, skall man å andra sidan vänta på att bli räddad så bör man leta föda..

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg