• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Övergivna cyklar

Hörrö Mad Max, här slängs inte ut nåt skräp på nån gata. I god ordning ställs kassar fulla av penninginbringande pantburkar vid soptunnorna, där det just för tillfället bland mycket annat redan står en slaktad cykel! Cirkum tio minuter efter att mina kassar har ställts dit har redan en långfingrad "entreprenör" varit i farten och kaserat in en god summa på mina burkar. Vi talar här alltså om varmhjärtad välgörenhet! Sånt ska uppmuntras, icke klankas ned på!

/ G
 
-Patric-; sa:
Mezzner; sa:
Bilvrak på tomten låter väl som ett problem man borde kunna knäcka juridiskt. Bilvrak på ens mark kan nog vara svårare, men där är det väl ett större problem att man får stå för kostnaden för borforslande/skrotning.

det hände mig.. jag ringde Polisen och dom undrade om jag hade tillgång till en frontlastare.. I så fall tykkte dom att jag skulle dumpa skiten på kommunens mark vid närmaste väg..

(ägaren hade fått motorstopp och hämtade bilen dagen efter)
Kanske tur att du inte verkar ha någon frontlastare:)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
det hände mig.. jag ringde Polisen och dom undrade om jag hade tillgång till en frontlastare.. I så fall tykkte dom att jag skulle dumpa skiten på kommunens mark vid närmaste väg..

(ägaren hade fått motorstopp och hämtade bilen dagen efter)
Kanske tur att du inte verkar ha någon frontlastare:)

Raskesven [/QUOTE]

frontlastare e inget problem.. saken var att när jag nämnde reg-nummret för Polisen så suckade han tungt och gav mig ovan nämnda råd.. jag ville dock ge killen en chans att hämta den själv, hade han inte gjort det så visste jag vem han var och hade fått övertyga honom om lämpligheten att hämta den.. men, allt löste sig utan bråk :)
 
skicka bilar

-Patric-; sa:
Raskesven; sa:
det hände mig.. jag ringde Polisen och dom undrade om jag hade tillgång till en frontlastare.. I så fall tykkte dom att jag skulle dumpa skiten på kommunens mark vid närmaste väg..

(ägaren hade fått motorstopp och hämtade bilen dagen efter)
Kanske tur att du inte verkar ha någon frontlastare:)

Raskesven

frontlastare e inget problem.. saken var att när jag nämnde reg-nummret för Polisen så suckade han tungt och gav mig ovan nämnda råd.. jag ville dock ge killen en chans att hämta den själv, hade han inte gjort det så visste jag vem han var och hade fått övertyga honom om lämpligheten att hämta den.. men, allt löste sig utan bråk :)


[/QUOTE]

funkar inte bänkpressen ;)


peter
 
Tigern. Har aldrig misstänkt dej för annat än att vara varmhjärtad. Så det känns skönt att få bekräftat att vi inte har med någon Galne Gunnar att göra ;-)

Kom efter ditt sista inlägg (senaste i den här tråden) att tänka på en före detta gammal granne (utan någon som helst jämförelse) sen tiden jag bodde i lägenhet. Det var en gammal dam, även hon mycket varmhjärtad som bodde på första våningen. Hon satte ut alla sina matrester på fat utanför sitt köksfönster åt de stackars utekatterna som hade det svårt. Behöver jag tala om att vi hade stans fetaste råttor på gården. För att inte tala om en mycket stor permanent flock med måsar.
 
tigertamjaren; sa:
Hörrö Mad Max, här slängs inte ut nåt skräp på nån gata. I god ordning ställs kassar fulla av penninginbringande pantburkar vid soptunnorna, där det just för tillfället bland mycket annat redan står en slaktad cykel! Cirkum tio minuter efter att mina kassar har ställts dit har redan en långfingrad "entreprenör" varit i farten och kaserat in en god summa på mina burkar. Vi talar här alltså om varmhjärtad välgörenhet! Sånt ska uppmuntras, icke klankas ned på!

/ G

Den juridiska termen är res derelicti. Lås är nog en presumtion för att det inte är övergivna prylar. Å andra sidan är det en bedömningsfråga, som synes kunna avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet.

Jag håller med TT, om cykeln står övergiven lång tid, platta däck mm som visar vanskötsel, gör polisen en tjänst någon natt och avlasta dem från den administrativa kostnaden.

Annars, följ råden ovan och be fastighetsägaren klippa låset.

:)

//J