• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Övergivna cyklar

Då och då ser jag cyklar som uppenbart är övergivna (platta däck, stått ute i månader, delvis slaktade) MEN som är låsta. Då känner jag att jag skulle vilja "konfiskera" cykeln, speciellt om det är en gammal militärhoj, och rädda dem till eftervärlden. Innan vandalerna gör sitt, vilket i Stockholm inte brukar dröja alltför länge...Hur gör jag? Ska man ringa fastighetsägaren, polisen eller nån annan? Känns ju inte som att man vill smyga dit med bultsaxen?
 
Det korrekta är väl att lämna in den till polisen, om ingen hämtat den inom 3 månader blir den din. Eller minns jag fel?

/Ulf
 
Visst är det till polisen man vänder sig med hittegods. Men vad är det för regler som gäller? Om den är låst, hur länge ska den stått ”övergiven” osv. Man vill ju inte riskera åka dit för stöldförsök.

/g
[Ändrat av strand 2005-03-09 kl 11:08]
 
http://www.polisen.se/inter/nodeid=4272&pageversion=1.html

"Vad är hittegods?
Notera att bortkastade eller övergivna föremål inte är hittegods. Detsamma gäller föremål utan värde eller saker någon äger. Ett föremål som lämnas på ett visst ställe utan att ägaren har för avsikt att överge det betraktas inte heller som hittegods."

Det här är ett problem med tex övergivna bilvrak, om någon dumpar ett bilvrak på din tomt så har man inte rätt att bara avlägsna det.
 
Bilvrak på tomten låter väl som ett problem man borde kunna knäcka juridiskt. Bilvrak på ens mark kan nog vara svårare, men där är det väl ett större problem att man får stå för kostnaden för borforslande/skrotning.
 
Mezzner; sa:
Bilvrak på tomten låter väl som ett problem man borde kunna knäcka juridiskt. Bilvrak på ens mark kan nog vara svårare, men där är det väl ett större problem att man får stå för kostnaden för borforslande/skrotning.

tja om det är bilvrak brukar väl tanken inte vara direkt ny utan då kanske den står o läcker..
då blir bilen helt plötsligt farlig och man kan ringa brandkåren så de får lov att forsla bort..

om jag inte missminner mig helt fel så är brandkåren de enda som får lov att flytta på bilar mm och då endast om brandfara föreligger.
så har man tumme med brandkåren så kan man nog få bort bilen ganska snabbt..
 
Menar du fastlåst?

alert; sa:
Känns ju inte som att man vill smyga dit med bultsaxen?

Om cykeln är fastlåst kan du ringa polien är den inte det kan du lämna in den till polisen men står cykeln vid en fastighet så är det fastighetsägaren som bör göra det.

Thure
 
Re: Menar du fastlåst?

thureb; sa:
Om cykeln är fastlåst...
Ja, oftast är det nog så. Så det korrekta tillvägagångssättet är alltså att ringa fastighetsägaren och be dem klippa låset (hmm, kan vara svårt att övertyga dem om att göra det ;) ) och sen lämna in hojen till Polisen. Äsch, såna rariteter är det väl inte egentligen; tyckte bara det var synd att de står ute o rostar bort (speciellt vurmar jag för 30-talsklenoder som fått fel ägare). Tack för tipsen iaf!
 
Har du hittat en gammal militärcykel från 30-talet så är det väl såklart värt lite jobb för att få tag i den.

/g
 
Nu låter jag som värsta sortens reaktionära anarkist (vilket jag förvisso icke är) men har cykeln stått övergiven och halvslaktad i månader tycker jag du kan fundera på att unna dig lite personlig frihet och klippa låset en mörk natt. Vem vet, kanske gör du rent av cykelägaren en tjänst.

(Har själv faktiskt en gång ställt en skraltig gammal cykel olåst bara för att slippa se den igen. Funkar ungefär som när jag ställer ut pantburkar utanför porten. Alltid gör de någon glad.)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
(Har själv faktiskt en gång ställt en skraltig gammal cykel olåst bara för att slippa se den igen. Funkar ungefär som när jag ställer ut pantburkar utanför porten. Alltid gör de någon glad.)
/ G

Tur att inte alla är som du då. Hur hade det sett ut om alla bara slängde ut sitt skräp på gatan, och tänker att det är alltid någon som plockar upp efter mej och blir glad.

”Mad Max”
 
Mezzner; sa:
Bilvrak på tomten låter väl som ett problem man borde kunna knäcka juridiskt. Bilvrak på ens mark kan nog vara svårare, men där är det väl ett större problem att man får stå för kostnaden för borforslande/skrotning.

det hände mig.. jag ringde Polisen och dom undrade om jag hade tillgång till en frontlastare.. I så fall tykkte dom att jag skulle dumpa skiten på kommunens mark vid närmaste väg..

(ägaren hade fått motorstopp och hämtade bilen dagen efter)