Nu var det klart
GPS Utillity + GPS Utillity File konverter verkar trots allt funka. Tyvärr är det begränsningen på 100 punkter i gratisversionen som ställer till det, men det går ju att klippa och klistra i texteditorn om inte annat.
När jag såg hur koordinatfilen såg ut i texteditorn, var det frestande att skapa en exportmall i TGO, Trimble Geomatics Office, för Magellan explorist.

.
/Niklas
Idag tog jag ett krafttag och gjorde konverteringen. Så här gjorde jag.
1 Jag exporterade alla brytpunkter från Fugawi 3 i text-format. Exportformatet blev namn, lat/long och elevation, där kartdatumet sattes till WGS 84. Notera att lat/long-formatet blir DD.DDDD.
2 Jag öppnade upp textfilen i Excel och rensade bort de brytpunkter som var dubbletter eller på annat sett ointressanta. De konstruerade punkterna gavs höjden 0 m.
3 Jag importerade sedan filen i programmet GPS Utillity File Converter och kontrollerade noga att de olika kolumnerna tolkades på rätt sätt i programmet. Jag var även noga med kartdatumet. Sedan exporterades brytpunkterna i grupper av 100 st och sparades som nya filer i gps-format. Totalt blev det 5 gps-filer. Hade jag haft full licens, kunde jag exportera rubbet på en gång.
4 De enskilda GPS-filerna importerades sedan till programmet GPS Utillity och sparades som enskilda Magellan brytpunktsfiler (*.upt). För säkerhets skull kollade jag varje fil, så att RT 90-koordinaterna i GPS Utillity stämde med motsvarande RT 90 2,5 gon V koordinater i Silva Multinavigator. Överensstämmelsen var mycket god, max 1 meters avvikelse i X-koordinat och 0 meter i Y-koordinat.
5 Jag öppnade upp de enskilda Magellan brytpunktsfiler i programmet Anteckningar och började sedan klippa och klistra i hop dem till en enda fil, som dock inte sparades i textformat (default) utan som "
Alla filer" . Notera att det krävs två Anteckningar uppe samtidigt, en som man kopierar ifrån och en som man klistrar in i, då man inte kan ha olika fönster detta program.
6 Då varken "
huvud" ellet "
fot" skapades i exporten från GPS Utillity, fick dessa kopieras in från den existerande POI-filen i Magellan Explorist XL. Själva kopierandet skedde som vanligt i Anteckningar. Filen sparades och lades på SD-korten under My POIs i Magellan Explorist XL.
7 Gick ut och testade så att allt funkade som det skulle (på en närbelägen brytpunkt) , vilket det också gjorde.
Per Brune, tack för tipset om GPS Utillity!
/Niklas