Hej!
Jag har precis som "undvall" kört "traditionell" vinterpackning under 35 års tid, fram till 2019 då jag började använda en s.k. "Arctic bedding". Sedan dessa har jag använt den varje vintertur. Nu har det mest blivit långturer de sista åren (1-2 månader), vilket gör att den kommer mer till sin rätt. Att den tar lite mer plats och att den sticker ut lite utanför pulkan spelar ingen roll för mig. Den väger ju lika mycket.
Fördelen som jag ser det, förutom de som tidigare nämnts, är att om du har ett uppblåsbart liggunderlag, som jag antar de flesta har vintertid är att du slipper blåsa upp och tömma liggunderlaget varje dag. Det sliter på både material och ventiler, i synnerhet när det är kallt ute.
Att ha en 2 meter mjuk "soffa" att sitta på under rasterna är ju också en bonus.
Nackdelarna är ju, precis som forumet varit inne på, att sovsäcken ligger ganska exponerat uppe på packningen. Blir det regn eller blötsnö (eller om pulkan råkar välta i flödvatten på bäckar eller sjöar) så är det inte så kul. De är ju i grunden gjorda för att användas i kalla miljöer där risken för regn är liten (Arktis och Antarktis).
De beddingar som finns på marknaden idag är vanligtvis vattentäta, men de material som används har sällan någon imponerande vattenpelare. Tyvärr har de snålat med att sätta vanliga dragkedjor vilket gör att det kan rinna in vatten den vägen. Är det ett problem? Ja, det tycker jag! När det är blött kan det bildas små vattenpölar uppe på beddingen, det rinner till slut ner efter kanterna och i en vanlig dragkedja har vattnet inga problem med att komma in. Otätade sömmar är ett mindre bekymmer än just dragkedjorna.
Jag har löst problemet med att sy en egen bedding av ett kraftigare material, med så få sömmar som möjligt och med vattentäta dragkedjor. Rekommenderas om du har möjlighet till det.
Har tidigare funderat på att införskaffa en s.k. arctic bedding så att man kan packa sovsäck och liggunderlag ovanpå pulkan utan att rulla i...
ht-vb2019.blogspot.com
Om du har bestämt dig för att köpa en bedding är mitt råd är att välja den bedding vars material har störst vattenpelare (t.ex. RAB). De dagar då det är risk för regn eller blötsnö; vänd beddingen upp och ner så att dragkedjan hamnar i nederkanten stället längst upp, då minskar risken att vattnet ska rinna in i sovsäcken. Tyvärr hamnar alla fack på undersidan dessa dagar, men det får man stå ut med.........
Locket på beddingen viker man ju bort när man sover. Tänk på när du sätter in beddingen i tältet så att locket viks utåt, mot tältduken, och inte in mot mitten av tältet, då ligger locket som ett skydd mellan tältduken och sovsäcken och du minskar risken att sovsäcken ligger mot tältväggen och eventuell kondens som kan bildas där.
MVH
Håkan