Överansträngt knä

Tjena!

Måndag - Torsdag var jag och två kompisar iväg och cyklade Falun - Stockholm. Jag hade förberett mig bra med cykling vill jag påstå men någon gång under första eller andra dagen så tog jag i lite för mycket när jag trampade och något i mitt högra knä pajjade. Det var inte så farligt alls till en början men i slutet på dag tre och under dag fyra gjorde det mycket ont.

Smärtan är mest intensiv precis under knäskålen och lite grann på knäskålens sidor.

Jag kommer söka upp en sjukgymnast imorgon när de har öppet men jag skriver här för att höra om någon råkat ut för detta tidigare och om det kan ha att göra med min sittställning eller justering sadel-trampor att göra.

Detta var min första cykelresa och jag vill att det ska bli fler så detta får helt enkelt ordna sig! =)

Senast ändrad:
Nu cyklar jag ensam men jag har råkat ut för att få ont i knäna och då har jag lagt in en vilodag och detta har hittills hjälpt.

Jag upptäckte också på senaste turen i Norges backar att en liten stretchning då och då hjälpte till att inte få mer ont i knäna.

Hej,

jag har fått ont i knäna på båda mina turer. Det beror troligen på att jag inte cykeltränar innan jag beger mig iväg. Jag ökar inte heller distansen successivt när jag börjar cykla, utan det är fullt ös från dag ett.

Jag har en knäbinda som jag använder för att dämpa smärtan. Någon gång när det blivit riktigt illa har jag lyckats få tag på antiinflammatoriska tabletter och kortison på nåt suspekt apotek.

Inför nästa resa har jag lovat mig själv att ta det lite lugnare. Men jag vet hur det blir - när jag börjar planera så vill jag se och göra så mycket att det inte finns utrymme för att ta det lugnt :).

/Mike

Angående ditt knä så är det svårt att svara på vad det kan vara när man inte kan känna och titta på det.
(jag arbetar som massör/akupressör)
Gå till en sjukgymnast som du skriver så får du hjälp.

Av din beskrivning att döma så kan du dock ha överansträngt de små musklerna runt knät och eventuellt ha fått en inflammation efter det.

Det är ganska vanligt att man får problem med knän och i synnerhet om man inte tränar innan man ger sig iväg.
En annan orsak till besvär är att man inte växlar ner till en lättare växel när det går trögt.
En tredje orsak är att man går ut hårt och sen bara ökar...

Jag hackar inte på er som skrivit att ni inte tränar innan eller kör för fullt kanske jag ska tillägga.
Pratar bara av egen erfarenhet, har testat och lärt mig av det.

Jag brukar ha med mig ett par elastiska stödförband till knäna och även massage-olja när jag är ute.
Det har varit till nytta och glädje både för mig och andra cyklister jag träffat på vägen.

Får man ont så är det inte fel att ta en vilodag då det ofta räcker men kan man av någon orsak inte göra det.
Ja då kan lite inmasserad olja och en elastisk binda göra susen.

Lycka till med ditt fortsatta cyklande :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikahl smärtor i ben o knä Långcykling 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg