över våra tillgångar

i helgen kom den dag på året då vi börjar "leva över våra tillgångar" (hur man nu räknar ut det).
Vad göra:återgå till samlar och vandrar stadiet från mänsklighetens gryning?
Jag är inte beredd till det.
Jag tillhör de människor på jorden som inte borde finnas om jorden ska överleva,dvs jag använder fossila bränslen,råvaror av stål etc etc,och äter massor av långt transporterad föda.
Att jag tar cykeln året om vid de flesta korta transporter,inte har för varmt hemma,lämnar glas och aluminium i återvinning osv,inte skräpar ner hjälper inte.
Jag kanske har bättre samvete för mitt sk "miljötänkande",men det faktum att jag sitter här i en elbelyst uppvärmd lokal och skriver på en dator,klädd i plagg från fjärran etc är ju direkt diskvalificerande som långsiktig jordinnevånare.
Värst är att de som i allra minsta grad tar del av olja,uppvärmning,prylar,är de som får mest elände av alla andras välfärd.
Nä,tillbaka till stenåldern,eller ännu längre,hur många människor skulle egentligen bo på jorden,några miljoner kanske,och var då.?
Och vill man åtminstone ha svensk standard,hur många då?Amerikansk- betydligt ännu färre?

Allt är väl i princip bara en fråga om hur länge tillgångarna räcker om man förbrukar dem. Väldigt få förslag om hur man bär sig åt när man är "ekologiskt hållbar" eller nåt, handlar ju bara om att man gör lite mindre dåliga saker, som regel.

Det är väl emellertid så att vi i Norden skulle kunna ha s k passivhus där uppvärmingen är närmast försumbar, och där vi i alla fall i Sverige skulle kunna få ett rejält överskott om energin från befintlig vattenkraft och potentiell vindkraft bara skulle räcka till boendet och "hushållsström".

Besparingspotentialen är enorm, både inom hushåll och industri. Om man sedan återvinner duktigt så skulle många vanliga metaller räcka länge, alltså jättelänge...

Allt det här kan man nog göra beräkningar på och så länge man då tittar på t ex Sverige så ser det bra ut - dock med två undantag: vissa saker kommer vi aldrig att bli självförsörjande med, och dessutom så konsumerar vi ju massor som av löne- och produktionskostnadsskäl produceras utomlands och där vi har noll koll, i perspektivet ovan, på huruvida vi nettokonsumerar.

Är man sedan så realistisk att man räknar in att resten av jordens befolkning ska ha det på samma sätt som i Sverige, så blir det väldig mycket mer komplicerat. Tar man sedan i beaktning vilka krafter som verkligen driver utvecklingen framåt idag så känns det ju rätt kört. Det är gammaldags ekonomi och egoism som råder i alla lägen, och den tar inte hänsyn vare sig till andra eller längre tidsperioder än investeringskalkyler, mandatperioder och tantiemperioder, dvs aldrig mer än några år...

Senast ändrad:
Ja ja miljö hit och dit men den stora frågan är ju vilka nya friluftsprylar ska man köpa till våren då? (Obs ironi!)

Flintyxor är nog väldigt trendiga 2014.

Det gamla skämtet om skylten vid Femaren "Om att de som kan läsa skall veta att här går gränsen"...
Har i vissa fall någon bärighet. Redan på 1950-talet hade man klart för sig att det enda jordbruket som lämnade ett nettoöverskott var det vattenbuffeldrivna. Borgström.
Givetvis lever vi på lagrad energi. Att vi sen bor rymligt, håller uppvärmt och kylt samt har världsrekord i uppvärmda gemensamma ytor per kapita gör inte saken direkt bättre.
Envar som packar sin ryggsäck kan göra en lista över textiliers och varors irrfärder över jorden för att så småningom hamna på din packlista. Även om hobbyn är driven av muskelkraft så skall det till en massa flyg, båt och tåg samt lastbil innan du kan packa din pinaler. Netto torde även detta ge ett stort debitvärde och vi får hoppas kreditvärdet uppväger så att vi orkar fortsätta.
För rätt många år sen skulle en kamrat till mig köpa en Svensk Cykel, eftersom vi skulle göra ett studiebesök på MCB i Varberg den hösten, gjorde jag en frågelista om vad som då var svenskt på en Cresent racer, svaret var inte upplyftande, flygstålrören kom från England, muffar från Italien, lager från Tyskland, drivlina från Italien, fälgar från Italien, ekrar och nipplar från Tjeckien, däck från Frankrike, sadel från England och pump från Japan vill jag minnas, det som var svenskt var målningen med färg från Tyskland och monteringen....Omslagskartongen kom från Eslöv. Det här var på 70-talet sedan dess har cykelproduktionen flyttat öster ut.
Byxmakarn i Ö-vik låter tillverka sina varor där det finns kunskap och kapasitet, svenska flaggor till trots.
Genuint svenska tält sys av utländska textilier i baltländerna, flickorna där syr utmärkt.
Men sammanfattningsvis, permanent boende norr om Riftdalen kräver en myckenhet av tillförd energi.
Det var en gök som hävdade att han körde med Trangia kontainer för rödspriten kom från skogsindustrin. En koll med leverantören visade att 90% av den spriten var import oxså.
All verksamhet kräver oxså tillförd energi såvida ni inte odlar skogen, klipper fåren själva osv.... Uteliv är inget undantag, vare sig ni går eller åker helikopter in.
Men skoj är det!
//J

Senast ändrad:
Frågan är ...

Kanske gick hela energibalansen åt helsike när människans förfäder i en grå forntidgryning lärde sig att tillreda maten genom att behandla den med värme från uppgjord eld. Det ökade liksom än mer energiförlusterna i själva ätnings och matsmältningsprocessen för att överleva. Dock har det tills nu visat sig framgångsrikt.

Det mest upplyftande är tragiskt nog att vi inte kommer att behöva ta några svåra beslut att skära ner på konsumtionen. Det beslutet kommer ändå att fattas åt oss, vare sig vi vill det eller inte.

Det saken gäller är snarare när det sker, och hur vi hanterar det.

Inför nästa år..

Ahhhh,jag har paxat en hel hög med förbrukningar av de som förolyckats,nästan så att det räcker med tanke på att en del säger att min vind har vänt.Men jag skulle nog vilja ha lite mer.Mördade kanske är lite makabert,men vållande då?Kanske tom dråp,uppsåtet borde ju tas i beaktande,tycker ni inte...

peter

För sent....

Redan för ca: 2300 år sedan förklarade den Grekiske filosofen Platon för folket hur vi människor brukar vår jord på ett destruktivt tillvägagångssätt.

Och så kommer vi människor idag och ska försöka "rädda" vår planet, skrattretande, löjligt i mina öron, vi är alldeles för sent ute men vi vill sällan höra eller se sanningen, det tog ca: 2300 år för oss att få upp ögonen, hur lång tid kommer det att ta att återställa ?

Arten människan var/är en fruktansvärd destruktiv varelse i många avseenden.......

Senast ändrad:
Jag delar inte riktigt den alarmism som det ofta görs uttryck för och tror att mänskligheten faktiskt är rätt bra på att ta hand om problem vi ställs inför. Genom historien har domedagsprofetiorna avlöst varandra. På 60-talet handlade det t ex mycket om befolkningsexplotionen och Paul R Erlich förutspådde i sin bok "The Population Bomb", massvält under 70- och 80-talen pga befolkningstillväxten. Boken byggde mycket på föreställningar från Thomas Malthus "an essay on the principle of population" från 1798 som förutspådde en exponentiell befolkningstillväxt och en tilltagande resursökning som till sist skulle leda till en "malthusian catastrophe". Verkligheten verkar dock inte följa dessa enkla "lagar" och befolkningstillväxten sker inte exponentiellt, den har till och med avmattats. Världssvälten har heller inte ökat som Erlich förutspådde utan snarare minskat kraftigt under hela 1900-talet och betraktar man de olika välfärdsmått som finns som t ex spädbarnsdödlighet, förväntad livslängd, läs- och skrivkunnigheter etc så ser utvecklingen snarare positiv ut. Visst finns det många problem kvar att lösa men den svartsyn som man ofta ser i medier där man får uppfattningen att undergången är nära tror jag är starkt överdriven.

David menar du att om alla sitter stilla i båten kommer vi inte att driva fram till vattenfallet?
Ursäkta men jag betvilar din teori med....
//J

Ahhhh,jag har paxat en hel hög med förbrukningar av de som förolyckats,nästan så att det räcker med tanke på att en del säger att min vind har vänt.Men jag skulle nog vilja ha lite mer.Mördade kanske är lite makabert,men vållande då?Kanske tom dråp,uppsåtet borde ju tas i beaktande,tycker ni inte...

peter

Pojkarna på RPS om tittar på Internettandet har fått en ny måltavla! Förberedelse....minst!
//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg