Östra medelhavet

Hej!

Jag är ingen van långdistanscyklistcyklist. Jag cyklar kanske i genomsnitt en halvmil om dagen och håller på med en del annat idrottande så jag har bra grundkondition. Nu när jag slutar gymnasiet i vår/sommar tänkte jag göra något med mitt liv förrutom att direkt hoppa till högskolan. Jag står inför en del svåra val. Ska jag begränsa mig och resa endast sommaren eller ska jag ta ett sabbatsår och hinna se mer? Hur som helst har jag lite frågor till er. Jag tänkte cykla eftersom jag antog att det var ett billigt och trevligt sätt att se världen. Efter att ha läst på lite verkar det dock som att det skulle gå på en hel del. Jag vill se många skiljda kulturer och därför är östra medelhavet intressant för mig. Jag hade tänkt mig nåt i stil med följande men vet inte alls om jag är realistisk:
Flyg till Rumänien eller Bulgarien. Cykla Istanbul-genom Turkiet-Jerusalem-Sen är det lockande nära till Egypten. Sen blir flygbiljetten hem dyrare om man inte kan lösa det genom att kanske ta nån båt till Athen och flyga därifrån. Jag är bara i början av planeringen och tar glatt emot förslag på förändringar.
Något som skulle bli klart billigare är att t.ex. flyga till Milano, cykla till Athen och flyga hem därifrån. Men det är ju inte riktigt samma sak. Frankrike, Tyskland mm lockar mig inte alls. Som sagt vet jag inte alls vad som är realistiskt vare sig ekonomiskt, tidsmässigt m.m. Skulle jag klara något sådant här på 2,5 mån? Flyg till Istanbul kanske finns billigt? Vad går ett sånt här kalas på? om jag klarar mig på i princip existensminimum det vill säga.

Tack
/Thimmy
 
Jag kan tillägga att jag måste köpa en ny cykel då min nuvarande knappt duger till att cykla till Konsum med. Jag måste alltså köpa all nödvändig utrustning.
 
Gränsövergången från Libanon till Israel alterantivt Syrien-Israel kan bli lurig. Bäst att du kollar upp vilka regler som gäller. Ett är säkert, du kommer inte in i Syrien efter att ha varit i Israel så att åka åt det hållet lär väl knappast vara aktuellt. Över till Egypten från Israel bör inte vara problematiskt.

Det verkar som om du ska ut på sommaren. Tänk på att södra Israel och Sinaiöknen i Egypten är otroligt varma med 40+ grader under juni-augusti och det är ganska långt mellan städerna. Själv skulle jag inte cykla i dessa områden under sommaren.
 
dangermouse; sa:
Gränsövergången från Libanon till Israel alterantivt Syrien-Israel kan bli lurig. Bäst att du kollar upp vilka regler som gäller. Ett är säkert, du kommer inte in i Syrien efter att ha varit i Israel s￾Eatt åka åt det hållet lär väl knappast vara aktuellt. Över till Egypten från Israel bör inte vara problematiskt.

Det verkar som om du ska ut p￾Esommaren. Tänk p￾Eatt södra Israel och Sinaiöknen i Egypten är otroligt varma med 40+ grader under juni-augusti och det är ganska långt mellan städerna. Själv skulle jag inte cykla i dessa områden under sommaren.

Graensen aer staengd mellan Libanon och Israel och aeven graensen mellan Syrien och Israel aer staengd. Alternativet som gaar att goera aer att cykla fraan Syrien till Jordanien och sedan in i Israel. Blir lite extra men graenserna aer oeppna. Det aer lite problem att ta sig fraan Jordanien till Israel om man haer staemplar i passet fraan Syrien eller Libanon saa raekna med naagra extra timmar vid graensen.
angaaena graensen mellan Israel och Egypten saa aer det hellt lungt om man korsar vid Taba (graensstationen som ligger vid Roeda Havet). Foer tillfaellet saa aer det hellt tomt med folk daer foer israeliterna har inte naagon stoerre lust med att besoeka Sinai.

Angaaende visum foer mellanoestern.

Syrien: Kostar 27 USD och kan plockas upp i Ankara i Turkiet om du kommer den vaegen, alternativt saa gaar det aeven att ordna fraan Stockholm. Om man har tur saa gaar det att faa det vid graensen men det kan taa naagra dagar om tullarna aer paa bra humoer annars gaar det inte. Boer fixas innan graensen. Om du planera att aeven cykla till Libanon och tillbaka till Syrien saa ta ett visum med dubbel entry. Det gaar att plocka up ett visum till Syrien aeven paa graensen mellan Libanon och Syrien pga avsaknade av ambassad i Libanon. Man faar ett 3 maanaders visum och tiden boerjar raeknas fraaan den dag man plockar ut det.

Libanon: Kostar 25000 Lib lira dvs ca 125 SEK foer ett 15 dagars visum och det gaar att haemta ut vid graensen. Tar ca 30 min att faa det.

Jordanien: Kostar 10 Jordan Dinar dvs ca 100 SEK. Gaar att plocka upp vid graensen och det gaar ganska snabbt. Naer man laemanr Jordanien saa finns det en avgift paa 5 dinar/50 SEK som man maaste betala.

Israel: Man faar ett "visum" vid graensen som aer gilltigt i tre maanader och det kostar inget. Ska du vidare till Sinai saa aer det en extra avgift foer att laemna landet paa 70 Shikel dvs ca 120 SEK.

Egypten: Visumet kostar 65 shikel/110 SEK i Eilat och aer ett krav foer att kunna fortsaetta in i Egypten. Man faar besoeka den oestra delen av Sinai-halvoen utan visum. Visumet gaar INTE att faa vid graensen utna maaste soekas innan och daa aer det laempligt att goera det i Eilat ca 10 km norr om graensen.

Hela Mellanoestern aer varm och skoen under sommaren och raekna med temperaturer paa oever 40 grader varje dag. Gaar faktiskt hellt utmaerkt att cykla daer aeven paa sommaren.

/Stellan

www.ghdata.nu/kaptillkap
[Ändrat av j_stellan 2004-10-19 kl 16:57]
 
Tusen tack för bra och utförliga svar!
Jag antar att ni har cyklat här förrut. Hur mycket har ni betalat allt som allt då? Jag hade knappt tänkt på visum och sånt. Men ungefär hur mycket kostar maten och vad har dem för mat?
 
Thimmy Bågfeldt; sa:
Tusen tack för bra och utförliga svar!
Jag antar att ni har cyklat här förrut. Hur mycket har ni betalat allt som allt då? Jag hade knappt tänkt på visum och sånt. Men ungefär hur mycket kostar maten och vad har dem för mat?

Vilken kostnad som en resa kommer att kosta aer ganska svaart att raekna ut. Det variera vaeldigt mycket mellan olika personer. Jag ska i alla fall goera ett foersoek. Kostnaden avgoers oxaa till stor del vad man goer foerutom att cykla. Att sitta paa en cykel hela dagen kostar inget men om man vill besoeka lite museum och goera lite annat ex dykning saa foersvinner pengarna snabbt.

Det gaar helt utmaerkt att taelta i foeljande laender men ett bra tips aer att haalla taeltet dolt och paa saa saett slippa faa besoek. Saett upp taeltet sent och plocka bort det paa morgonen naer solen har gjort saa det aer foer varmt i det.

Hotell: Priset utgaar fraan billiga hotell. Turkiet 40-100 SEK, Syrien 25-50 SEK, Libanon 60-100 SEK, Jordanien 15-40 SEK, Israel 75-125 SEK, Egypten 15-45 SEK. Antagligen saa gaar det att hitta billiga hotell paa i laenderna men detta aer ca priser. Dyrare i stoerre staeder och billigare paa landsbygden

Mat: Mat fraan vaest aer betydligt dyrare aen den inhemska och gaar oftast att finna daer det finns turister. Ger lite exempel paa billig mat. Det gaar att leva foer ca 15 SEK om dagen naer det gaeller maten. Vill man ha naagot annat aen falafel i arablaenderna saa blir det dyrare.

Turkiet, kyckling-kebab i broed med ett glas yoghurt till 5 SEK. Aer nog den vanligaste snabbmaten i Turkiet. Billigt och laett att faa tag i. Vanligast i vaestra delen av landet. Brukas inte serveras foere lunch.

Syrien, falafel aer helt klart den mest prisvaerda maten. Kostar runt 1 SEK/st och behoevs i alla fall tvaa foer att bli noejd.

Libanon, falafel igen, 2-5 SEK/st

Jordanien, falafel 1,5 - 3 SEK/st

Egpten, har inte hittan naagon perfekt och billig mat. Svaart att hitta falafel. Naer det finns saa 2-3 SEK/st.

Foer att haalla kostnaden nere saa aer det bra att taelta och aeven koepa maten i vanliga affaerer. Aeven att undvika resturanger aer bra om man inte bara aeter falafel som aer gott den foersta maanaden.

Visst har jag cyklat lite i dessa laender. Cykeln staar foer tillfaellet i Dahab och jag dyker mest foer tillfaellet. Vill du ha mer tips om laenderna saa kan du hoera av dig direkt paa mail.

/Stellan
 
I Israel ligger prisnivån generellt ca 30% lägre än i Sverige.
Även i Israel är Falafel den vanligaste snabbmaten. 10-25 kronor går det på ungefär.
Om du vill äta billigt är ett tips att gå till marknaden och köpa frukt och grönsaker, kött och andra varor. I Israel kallas marknaden Shok vilket jag tror är ett arabiskt låneord och kanske kan fungera i andra länder också.
Det kan för övrigt vara en kul upplevelse.
Runt dessa marknader finns också de billigare affärerna.
Tänk på att i Israel kommer du inte kunna ställa ifrån dig cykeln med mindre än att du tar med dig alla väskor. Skulle du glömma detta kommer din cykel/väska förmodligen att bli sprängd eller skjuten av bombpatrullen.
På samma sätt gäller att du kommer få visa upp innehållet i väskorna när du ska in i marknaden/köpcenter/affär och många restauranger.
Smartast är förmodligen att lägga ifrån sig det på hotellet/vandrarhemmet innan du ger dig ut på stan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg