Östergötlands högsta punkt

Jag har nyligen tagit reda på att Stenabohöjden i södra Östergötland är Östergötlands högsta punkt med 328 m ö h. Min man, som är från Östergötland, blev rätt förvånad över det, eftersom han alltid har hört, lärt sig i skolan och så, att Omberg är högst. Det finns även några privata hemsidor och bloggar som anger Omberg som högst. Omberg är enligt alla källor bara 263 m ö h, så det är inte ens nära, och Stenabohöjden ligger i både länet och landskapet, så det kan inte bero på att gränsen gör en sväng på något sätt heller.

Jag är inte från Östergötland själv, så jag har inte hört så mycket alls, men vad har ni andra Östgötar lärt er? Vet någon varför Omberg anses som högst av vissa, är det bara en missuppfattning, för att det är utmärkande och vackert, eller är det något historiskt, att gränser har ändrats eller så?

:) Jag blev själv förvånad när jag en dag insåg att omberg inte var högst. Det hade ju jag fått lära mig i skolan också.

Så antingen hade geografiboken ingen koll, eller så får man lära sig omberg, eftersom det är ett fristående berg, snarare än en del av en platå.

Har aldrig hört något annnat än Stenabohöjden. Det är inte heller svårt att förstå om man varit i trakterna. Ett mkt kuperat landskap som liknar Norrland men ligger på randen till småländska höglandet.

/Mattias

De kanske gör skillnad på högsta berg och högsta punkt, men det låter minst sagt godtyckligt i så fall. Jag blev inte heller förvånad över att den högsta punkten ligger där den ligger, jag har varit både i de trakterna och på Omberg och hade nog gissat på det.

Jag tror det är så här beträffande bergen i östergötland. Det finns en fantastisk stolthet till Omberg, och även om man inte rakt ut säger det i grundskolorna så får man nog lätt den uppfattningen att det är det högsta berget. Under min låg/mellanstadietid så kretsade mycket i skolan runt Omberg med omnejd och jag vet att det var likadant på andra skolor här omkring. Jag tror vi var på klassresa till Omberg 4-5 gånger under lekis tills vi gick ut 6an... Att det fanns andra berg i östergötland hade jag nog ingen anning om då. I grundskolan i Östergötland fick man lära sig om Keb, Everest och Omberg som världens berg ;)

Östergötlands högsta punkt.

Hej! jag är en gammal man som vill påstå att högsta punkten i Östergötland ligger i socken som heter Svinhult, i södra Östergötland på gränsen till Småland! Jag är nästan säker på att jag har rätt
Mvh Bengt pensionär,,,

Hej Bengt, det är mycket troligt att du har rätt. Men det är svårt att säga med absolut säkerhet eftersom det är få nu för tiden som vet vart sockengränserna går exakt. Stenabo och Stenabohöjden som nämnts ovan ligger bara ca: 7,5 km väster om Svinhult.

Mvh
Niklas

I grundskolan i Östergötland fick man lära sig om Keb, Everest och Omberg som världens berg ;)

Ja, det ÄR fint vid Omberg, jag tycker Östgötarna skall vara stolta över det. Men "vackert" och "högt" är ju inte synonymer. :)

MatsOutside: Det var just på highpointingsidan jag först såg att det var Stenabo. Sen när jag skojade med maken om att jag skulle bestiga alla "highpointer" i Sverige sa han: Ja, Omberg har du ju redan varit uppe på. Och då blev jag litet konfunderad. ;)

Jag levde dessutom i villfarelsen att Mont Blanc var Europas högsta berg tills jag blev medlem på utsidan för några månader sedan. Härom natten drömde jag att Kebnekaise inte var Sveriges högsta berg, utan ett berg i Närke som få kände till. :D

OK, eftersom det här är ett utelivsforum kanske det kan vara kul att avhandla hur pass väl Stenabohöjden lämpar sig som vandringsmål också :) Alltså, hur ser det ut omkring/på Stenabohöjden, funkar höjden som mål eller delmål på nån fin vandring?

Jag bodde i Östergötlland i flera år men såg ingen hög punkt alls ;).
Jag och polaren bestämde oss för att leta reda på den. I allafall gick till ett ställe i utefter ett antal småvägar och hittade något något som kan ha varit denna punkt.

Jag vill på inga vilkor göra anspråk på att varit på högsta punkten I Östergötland då jag inte vill bli uthängd på webben som lögnare. Promenaden på småvägarna var dock trevlig.

Omberg, ett fint ställe och en rolig väg på västsidan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg