Jag har nyligen tagit reda på att Stenabohöjden i södra Östergötland är Östergötlands högsta punkt med 328 m ö h. Min man, som är från Östergötland, blev rätt förvånad över det, eftersom han alltid har hört, lärt sig i skolan och så, att Omberg är högst. Det finns även några privata hemsidor och bloggar som anger Omberg som högst. Omberg är enligt alla källor bara 263 m ö h, så det är inte ens nära, och Stenabohöjden ligger i både länet och landskapet, så det kan inte bero på att gränsen gör en sväng på något sätt heller.
Jag är inte från Östergötland själv, så jag har inte hört så mycket alls, men vad har ni andra Östgötar lärt er? Vet någon varför Omberg anses som högst av vissa, är det bara en missuppfattning, för att det är utmärkande och vackert, eller är det något historiskt, att gränser har ändrats eller så?
Jag är inte från Östergötland själv, så jag har inte hört så mycket alls, men vad har ni andra Östgötar lärt er? Vet någon varför Omberg anses som högst av vissa, är det bara en missuppfattning, för att det är utmärkande och vackert, eller är det något historiskt, att gränser har ändrats eller så?