Örnberget: Hittar någon i bultjungeln?

Jag klättrade enligt mig en ganska logisk linje på Örnberget men jag kan inte lista ut vilken led det är, eller om det är en blanding av leder jag klättrat. Ursprungligen tänkte jag klättra Underarms Ufo, men på Sverigeföraren ser den att gå lite krokigt in och ut ur andra leder, så den var det nog inte. Det är minst sagt rörigt just där.

På bilden nedan har jag satt in en grön prick på bultarna jag klättrade på, de röda bultar är bultar jag inte rörde. Jag kan ha missat att måla någon, eller målat något om egentligen inte är en bult...
Känner någon igen vad som är vad bland alla leder på bilden?

Bilagor

• DSC_0001.jpg
    DSC_0001.jpg
    117.8 KB · Visningar: 1,480
Din gröna linje kallas för Underarms Ufo. Varianten med vänster insteg som går mot samma ankaret är Lätta.

Har du provat förlängningen övanför hyllan?

På bilden (fr vänster till höger) Lätta, Underarms Ufo, Rakt på sak, Imperiet, Just nu.

(Rakt på sak går inte ihop med Imperiet som man kan tro. Man får klättra åt vänster nästan till Underarms Ufo, lite upp sen tillbaka åt höger hela vägen till Imperiet, sen snett åt vänster och sen .. rakt upp! -:)

Din gröna linje kallas för Underarms Ufo. Varianten med vänster insteg som går mot samma ankaret är Lätta.
Hmm... Jag hade en utskrift från Sverigeföraren med mig och tittar man på den är det lätt att bli lite förvirrad. Underarms Ufo (nr 21) ser ut att gå från insteg lite till vänster, korsa Raka rör, gå ihop med Lätta och sedan tillbaka till Raka rör. Den linjen jag klättrade kändes ganska rak och naturlig. Är det fel rittat/skrivit på Sverigeföraren? Hur går Raka rör? Den ser tämligen rak ut på Sverigeföraren, men du har inte listat den bland lederna på bilden.

Jag hittar inte min Stockholm förare just nu, så jag ser inte hur lederna går i den.

Har du provat förlängningen övanför hyllan?
Jo, det gjorde jag. Jag hade inte tillräckligt med quick draws för det, men det hängde några där redan, så det vara bara att tuta och köra. Jag har en tendens av att klättra den lättaste vägen upp, så det kändes kanske som om jag var något off route. Jag höll mig på vänster sida av bultlinjen och kunde klippa dem utan några problem, men det kändes som om bultarna var placerade för att få en att klättra mer ut på arêten. Var det arêten som var tanken?

Jag klättrade förbi det nya ankaret efter dessa bultar då det fortsatte ett par glesa bultar upp till ytterligare en ankare (äldre), men det gjorde jag väll mest för att klämma ut några meter till. Det var annars slöseri med tid då det inte ens var grad 3 klättring och ganska skitigt.

Hmm... Jag hade en utskrift från Sverigeföraren med mig och tittar man på den är det lätt att bli lite förvirrad. Underarms Ufo (nr 21) ser ut att gå från insteg lite till vänster, korsa Raka rör, gå ihop med Lätta och sedan tillbaka till Raka rör. Den linjen jag klättrade kändes ganska rak och naturlig. Är det fel rittat/skrivit på Sverigeföraren? Hur går Raka rör? Den ser tämligen rak ut på Sverigeföraren, men du har inte listat den bland lederna på bilden.

På bilden är Raka rör en rak linje precis höger om dina gröna prickar. Man får välja starten på Underarms Ufo alt på Rakt på sak sen klätra upp i stora diedret höger om areten. Diedret är fint och brant men förtfarande orensat och kan vara farligt efter 20 år av icke-klättring :) Vi fick grönt ljus från båda FA att rensa och bulta upp hela linjen. Det kommer i år.

Jag tror att ritningen på Sverigeföraren var kanske helt rätt men måste justeras då. Jag tror att det är inte FA eller Histora som bestämmer vart leden går eller hur man får kalla den men tiden och klätterfolk.

Panta Rei till exampel. Numera finns det bara en led som klättras för Panta Rei (och det klättras flera gånger varje klätterbar dag). Men titta på ritningen, eller kola i Stockholmsförare ännu mer! Alla skiter fullständigt i vad var skrivet. Här är Panta Rei och här är Orup. Något annat finns inte, eller inte längre kan man säga.

Senast ändrad:
OT: Men när man klättrar rakt på sak så känns det som att klättra tämligen rakt på :) Lederna är lite väl inträngda mot varann!

...(Rakt på sak går inte ihop med Imperiet som man kan tro. Man får klättra åt vänster nästan till Underarms Ufo, lite upp sen tillbaka åt höger hela vägen till Imperiet, sen snett åt vänster och sen .. rakt upp! -:)

@Petyak: Det känns logiskt att Lätta är insteget alldeles till vänster om Underarms-UFO, men tittar man på skissen i föraren så får man intrycket att det som är alldeles till vänster är insteget till Raka rör och att Lätta går ytterligare tv, genom det större överhänget. Min teori är att skissen är fel och att det som på skissen ser ut som Lätta är Don't be late och att Lätta, precis som du säger, är den som startar alldeles tv om Underarms-UFO. Men då återstår frågan var insteget till Raka rör går. Om den nu har ett eget insteg. En teori, och som känns ganska logisk som linje betraktad, är att Raka rör helt enkelt startar med Underarms-UFO för att sedan fortsätta upp i diedern. Men vad vet jag? Johan sitter säkert med svaret.

En teori, och som känns ganska logisk som linje betraktad, är att Raka rör helt enkelt startar med Underarms-UFO för att sedan fortsätta upp i diedern. Men vad vet jag? Johan sitter säkert med svaret.

Ha-ha. Jag frogade båda Johan och Rickard och de visste inte. Rickard trodde att Raka rör hade klättrats typ en eller två gångar max. Båda två tänkte det skulle bli helt ok att bulta upp diedret.

Min tänke är att man kan starta med Rakt på sak, men istället av att vända och traversera tillbaka höger mot nischen på Imperiet ska man fortsätta upp snett åt vänster i diedret.

Jag tror att man måste alltid prioritera varianter som skulle kunna göra leden lättare, för att göra mer logisk bestigning precis som man gör i alpinism. Rakt på sak + Raka rör blir lättare an Rakt på sak original (typ 7a/7a+ mot 7b+), men Underarms-UFO + Raka rör skulle vara svårare än Underarms-UFO (6c/6c+) som det klättras nu.

@Petyak. Min tolkning av lederna och ledsträckningen på den här delen av Örnberget, om man ska använda skissen på Sverigeföraren som bas, skulle vara enligt bifogad bild, från vänster till höger:
Orange: Dödligt möte
Gul: Don't be late
Mörkt gul: Don't be late direkt
Blå: Lätta
Röd Underarms-UFO
Grön: Rakt på sak
Ljusgrön: Raka rör
Ljusblå: Imperiet

Är det någorlunda rätt tolkat utifrån (den rätta odetaljerade) skissen? Don't be late och Dödligt möte har jag inte klättrat, min tolkning bygger på andra klättrare jag sett och säkrat på dessa turer.

Bilagor

• Örnberget_2.jpg
    Örnberget_2.jpg
    42 KB · Visningar: 1,097
Alltså, 'Lätta' är ju ett *direktinsteg* till UnderarmsUFO, då ska den ju inte gå parallellt med leden hela vägen upp...
Som jag alltid och alla andra jag känner alltid klättrat ufo't med Lätta så startar man i 20 (rakt under resten av UFO't och med 2 bultar alldeles intill varann) och fortsätter i antingen din röda, antar att det betyder uppför juggarna på väggen, eller använder sprickan/diedret, och avslutar uppåt vänster, där trädet lutade sig mot väggen förr.

Imperiet går ihop med Rakt på sak sista 4m till samma toppankare.

Dödligt möte (8a/8a+) har ett eget toppankare (emellan de två på skissen).

Jag tror att kombinationen Don't be late + Dödligt möte kallas för Don't be dead (7c) .

Underarms-UFO/Lätta har en förlengning. Hela leden till det nya toppankaret är 27m, graden påverkas inte, sen kan man klättra ännu 7m av 3+ (med 2bb :) mot bergets topp och ett toppankare till.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg