Örnar

Den tätaste populationen av havsörn i Sverige finns i Norra Uppland i området Östhammar, Öregrund, Forsmark. För ett par år sen såg jag 13 havsörnar samtidigt kretsa i samma termikblåsa från fiket vid Forsmarks bruk. I vintras såg jag havsörn vid två tillfällen över Riddarfjärden i Stockholms centrum.
 
Kärnkraft = havsörn

Olle H; sa:
Den tätaste populationen av havsörn i Sverige finns i Norra Uppland i området Östhammar, Öregrund, Forsmark.

Utanför Simpevarp är det likadant. Eftersom det varma kylvattnet drar till sig mycket fisk och annan fågel så är det naturligt att det blir gott om havsörn där.

/Stefan
 
Öland

Var på Öland i söndags (skulle se Hudsonspov... men den lyfte inna nvi kom). Där såg jag två havsörnar vid olika tillfällen. Den stod stilla i flykten i motvind bara 20 meter ifrån oss och den andra satte sig på en sten max 50 meter bort.
Havsörn är inte så svårt att få syn på om man håller sig runt kusten någon dag. Vid Upplandskusten är de talrika.
 
Havsörn gillar hängflygare!?

Utanför bodö i nordnorge finns en hel del havsörn..
Vi har stött på dom i luften när vi flygit där..rättså fascinerande att dom är helt orädda i luften.Fick nöjet att flyga rote med en förra sommaren,bara ett tiotal meter från högra vingspetsen på min hängglidare.
Dom låg även ganska ofta 30-40m bakom något högre hängglidaren,något obehagligt faktiskt..man vet ju aldrig.. :)
 
En kungsörn flög med ena vingen in i en flaggstång i mina föräldrars sommarstuga utanför Boden. Lite lätt tillfufsad och chockad satt den sen i en liten björk i en dryg halvtimme innan den på nytt, majestätiskt bredde ut sina vingar och flög iväg.

/Dave
 
Ett ganska vanligt sätt att se havsörn är, även om kanske inte tror det, vid långfärdsskridskoturer på Mälaren. Fiskrester runt pimplares borrhål lockar till sig en hel del.

En person i sällskapet jag åkte med när vi sett en fyra-fem stycken havsörnar på en tur suckade och sa att de börjar bli lika vanliga som kråkor snart ...
 
Rapadalen

Såg en gång en mås jaga en havsörn ner genom Rapadalen i sarek. Det var tjusigt. Strax därefter gick vi däremot rätt in i älgko som inte alls var glad åt att se oss. Vi hade nog tur som inte blev jagade ner genom Rapa själva.

/ G
 
Helgelandskusten !

Norska Helgelandskusten med sin fantastiska skärgård hyser världens största population av havsörn. Området bjuder dessutom på fantastisk paddling, bra fiske, rent och friskt vatten och lite folk. Det går bra att ta färgan ut till öarna och sedan paddla runt där ute. Paddlade där för två år sedan. Hade tur med vädret och fick se havet runt Lovund och Tæna helt spegelblankt. Skulle springa upp på en liten topp för att leta tältplats. När jag stack upp huvudet ovanför kanten tittade jag rätt in i ögonen på en havsörn från fem meters håll. Vi såg på varandra i två sekunder innan han lyfte. Vilken känsla !! Vill du uppleva havsörnarna, bra paddling och en fantastisk natur så ta en tur dit. Det är en bit att åka men absolut värt det.
 
Forsmark...

Forsmark är ett bra ställe för att spana på havsörnar, brukar alltid se ett gäng då jag är ute och fiskar, max 6 st på en gång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Webb örnar Vilda djur 3
avslutat080903 Webb-kamera adress till häckande örnar? Vilda djur 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg