Örekilsälven

hej,

Tänkte i augusti-september göra en paddling ner genom Örekilsälven med en kollega. Eftersom älven "lider" av både strömt vatten genom vissa delar och lågt vatten på andra delar undrar jag hur genomförbart detta är och hur "tidigt" man faktiskt kan börja och hur snart man faktiskt bör avbryta?

Tiden är inget problem, utan det är snarare vår paddlingserfarenhet. Vi har båda paddlat kajak förut men inte mycket och vill inte ta mig vatten över huvudet (pun intended!) men samtidigt är vi bägge från Bohuslän och detta känns som något vi verkligen vill göra.

Skulle bra gärna komma hela vägen ner till Kärnsjön utan att dehöva bära kajakerna alltför mycket. Tips?

Lättpaddlat - men ibland vattenbrist

Örekilsälven ovanför Kärnsjön är till störe delen mycket lugn och lättpaddlad. Det kan vara lite lågt med vattnet under en torr sommar, men antagligen tillräckligt för kajak i vilket fall.

Lätt fors ett par km norr om Hedekas, kan forceras utan större färdigheter i forspaddling, och skulle ni välta, hamnar ni bara ut i lugnt eftervatten.

Nedströms Hedekas pinnar det på lite mer, särskilt efter sammanflödet med den lilla älven vid Fisketorp.

Damm finns en bit norr om där Dinglevägen från Hedekas korsar. Dock lätt att bära förbi.

Forsen vid Gunnarsbo är väl en kl 2, skulle jag föreställa mig. Inte särskilt märkvärdigt, jag har passerat den med en Yukon Expedition och en gäspning (nåja, nu ljög jag lite, men det är inget för en adrenalin-junkie i alla fall).

Sen är det platt vatten ned till Kärnsjön.

Örekilsälven EFTER kärnsjön är en hel annan historia. Det verkar (enl Google Maps) finns ett dämme en bit in, och sen blir det forsigt värre. Jag tror att endast mycket vana forspaddlare kan passera forsen alldels norr om Stale/Munkedal.

God tur!

Jens

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carcanoe Örekilsälven 17/7-19/7 Paddling allmänt 0
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg