Öppet Skidspår runt sthlm?

Brist på kultur, dålig etikett och trängsel kan väl vara delar av förklaringen men det känns liksom som om det saknas vanligt hyffs? Kanske att jag börjar bli lantis på riktigt efter 2,5 år i Jämtland och det helt enkelt är stressade Stockholmares sätt?

Gällande att åka utanför spåren så förstår jag din poäng, men det ena ersätter inte riktigt det andra, i alla fall inte för mig. Att nöta mil på skateskidorna ger en träning som jag inte riktigt får, varken på turskidor eller på toppturer med telisarna.

Och till dig som tacklade mig/körde omkull mig när du bytte spår utan att se dig för och klev på min skida: Du verkade något förvånad men mest av allt förnärmad över att någon hade fräckheten att vara snabbare än du i spåren. Jag kan bjuda på revbenet, det hade jag ont i innan och läktiden blir förhoppningsvis bara nån vecka längre. Men den knäckta bindningen är jag sur över! Den innebär några veckor utan åkning över helgerna och kostar en stor del av CSN-lånet att ersätta!

Lämnade in laggen idag. Nya bindningar ska på men flyttas bakåt 10mm på skidorna då skruvarna slitits upp ur hålen. Killen i butiken hävdade att de bara skulle bli bättre men det känns spontant som att sanningshalten är tveksam i det. Varför inte montera dom på bästa stället från början?
Att flytta en bindning 10mm i längsled gör enorm skillnad när man åker utför, känns som om det borde göra det här också, frågan är om det blir bättre?

Vad tror ni?

Ingen erfarenhet av att flytta bindningar på tävlingslagg

...men på klassiska tyngre skidor brukar 100 mm inte göra så mycket. Med lättare lagg borde påverkan vara ännu mindre.

Om det sedan blir bättre eller sämre har jag svårt att avgöra. Dock borde det vara möjligt att återmontera bindningen i samma hål om man först gjuter igen de trasiga hålen med epoxi och sedan gör ett nytt hål på samma plats. Men det kanske ger andra egenskaper - viktmässigt borde det dock inte göra nått.

Nyfiken: Vilken skidbutik fixar laggen?

Ang tempoträning: Jo, jag fattar poängen. Det går lite långsammare att spåra själv, men bara lite ;-)

Nämde din "incident" för några av mina mer frekvent flåshurtiga vänner och de konstaterade krasst att man i Ågesta träffar på alla typer, från barnfamiljen där 4 åringens julklappsskidor testas i samma spår som tävlande i Vasaloppet i första startled. Man får med andra ord visa hänsyn och gilla läget. Men det är aldrig kul att bli påkörd!

Staka lugnt //Dag

...men på klassiska tyngre skidor brukar 100 mm inte göra så mycket. Med lättare lagg borde påverkan vara ännu mindre.

Hm, på utförslaggen kan ju 10mm göra enorm skillnad i egenskaper så jag antog att det blir likadant på skate-skidorna.
Om det sedan blir bättre eller sämre har jag svårt att avgöra. Dock borde det vara möjligt att återmontera bindningen i samma hål om man först gjuter igen de trasiga hålen med epoxi och sedan gör ett nytt hål på samma plats. Men det kanske ger andra egenskaper - viktmässigt borde det dock inte göra nått.

Återigen har jag min erfarenhet i utförprylar (med lös häl). Där hade ett alternativ varit att borra upp sätta i inserts att gänga i. Det tyckte han dock inte var någon bra idé.

Nyfiken: Vilken skidbutik fixar laggen?

Intersport (Sporttjänst) i Östersund. De har en specialbutik vid skidstadion. Lite farligt att gå in, blir ju rätt sugen på att börja prova demo-skidor och stallet med ett par för klassisk åkning.

Nämde din "incident" för några av mina mer frekvent flåshurtiga vänner och de konstaterade krasst att man i Ågesta träffar på alla typer, från barnfamiljen där 4 åringens julklappsskidor testas i samma spår som tävlande i Vasaloppet i första startled. Man får med andra ord visa hänsyn och gilla läget. Men det är aldrig kul att bli påkörd!

Jo, att man stöter på alla sorter i spåren tycker jag på ett sätt är roligt. Men det kräver att alla tar lite hänsyn, utom kanske de allra minsta. Dom får man ha överseende med.
Jag tycker det funkar ganska bra här i Östersund, även om det inte blir riktigt så trångt som det var i Ågesta förra veckan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xc-mankan Betraktelser från öppet spår och tjejvasan Turskidåkning 0
LarsBe Transport Gbg-Mora/Sälen för Öppet Spår??? Turskidåkning 1
Haddock Till Sthlm efter Öppet Spår (Vasan)? Turskidåkning 0
jake plats i öppet spår säljes Turskidåkning 1
JGK Skidspår i Hässelby Turskidåkning 1
matsson Skidspår nära Göteborg Turskidåkning 4
Erik_N Skidspår i Uppsala Turskidåkning 7
Jonas.O Snöläge och preparerade skidspår? Turskidåkning 2
matterhorn Göra skidspår? Turskidåkning 2
Martin W Skidspår i Uppsalatrakten? Turskidåkning 0
dako Skidspår i Stockholm Turskidåkning 2
ÅsaLindbom Skidspår i Stockholmsområdet Turskidåkning 4
Pask Skidspår i Umeå? Turskidåkning 3
utter Skidspår i Umeå Turskidåkning 0
Gabi Skidspår i Älvsjö? Turskidåkning 0
erik.lindgren Skidspår i Stockholmsregionen Turskidåkning 7
Preparerade skidspår runt Sth? Turskidåkning 2
Musiktoken Ammarfjället runt Turskidåkning 4
Dimmi Skitour runt Lillehammer? Turskidåkning 0
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
rimn Skidra runt Luleå Turskidåkning 17
claesf Snöläget runt Kebnekaise? Turskidåkning 12
muminfar spår och boende runt jönköping Turskidåkning 0
Jönsson72 Turförslag runt påsk Turskidåkning 5
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
dandan Sylarna runt? Turskidåkning 6
Jonas84 sylarna runt Turskidåkning 1
johan5588 "Grövelsjön och Rogen runt, 5 dagar" Turskidåkning 0
bigfoot Turåkning runt Stockholm? Turskidåkning 9
Erkjoh Turåkning/Toppbestigningar runt Sylarna Turskidåkning 0
aberg_pelle Längsdkidor runt Östersund ? Turskidåkning 1
Fjällkickan Tur runt Kebmassivet! Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
Är rastskydden runt Sylarna öppna vintertid? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg