Önskelista

Nu ska vi inte vara tjuriga, Peter!

Vi kan väl göra en önskelista här, så sammanställer den sig själv.
Vem som sen ska skicka den till Tona Broad på Garmin kan vi säkert komma överens om!

Nu tänker jag främst på nya funktioner, inte fixa gamla som inte fungerar (det ser jag som en självklarhet). Det är bara att varva upp kreativiteten!

Jag vill ha detta:
När man tittar på en höjdprofil, kan man titta på platser. Då får man se klockslaget, på minuten när, när man befann sig på en viss höjd. Däremot kan man inte se var detta var någonstans.
Jag vill kunna gå upp med click-stick, öppna den vänstra menyn, och där välja:
Gå till
Visa på karta
X (alltså hoppa tillbaka)

Kartan ska komma upp i panoreringsläge, där tryck på Page ska hoppa tillbaka till höjdprofilen där man lämnade den.
En extra finess kan vara att Enter (tryck på click-stick) hoppar till höjdprofilen på en plats motsvarande där pilen var på kartan. Detta under förutsättning att pilen pekar på färdvägen, annars går det ju inte. Om inte, ger Enter samma resultat som Page.

Anders

Önskelista Vista

Nu är jag glad igen ! =)
1+1=3

Jag önskar att bärings- eller kurspilen är kvar i kompassen även om satelitmotagningen bryts/är avstängd.
Bäringspilen kanske är för mycket begärt, men kurspilen borde kunna ligga kvar (som streckad eller med någon annan "varning").
Visserligen kan man ju komma ihåg kursen själv, men gps´n håller ju reda på allt annat, så varför inte detta också !

Ett litet tillägg bara..

Vi kanske ska tillägga att denna önskelista först och främst behandlar Garmin etrex Vista..

Vidareutveckling

Bäringen går ju inte, för mottagaren vet ju inte vart man gått i sidled. Detta gör att kursavvikelsen inte heller kan visas korrekt.
Dessutom måste kompassen (den magnetiska) vara till för att det ska fungera.
Jag skulle kunna tänka mig att avvikelseindikeringen, mittdelen alltså, av nålen blir grå eller streckad eller båda, när informationen är den som gällde när man hade mottagning senast.
Som vanligt vill jag ha en sådan funktion valbar (mellan gammalt och nytt utförande), i menyn, ungefär som man kan ställa in en massa som har med kartan att göra.

Anders

Silva ??

Någon har svarat i detta forum att man kan stänga av gps funktionen och använda kompassen på Silvas gps.
Kanske värt att kolla hur den uppträder med bara kompassen igång...

Svarar själv:

Utdrag ur silvas handbok..

"När du använder direktkompassfunktionen (utan att ha Multi-Navigator™ inkopplad) kommer riktningen och avståndet till waypointen (SJÖN) att fortsätta att vara de, som gällde senast när GPS-mottagaren var inkopplad och hade beräknat en position, i detta exempel bilen. Tänk på att för att få korrekt information baserad på din aktuella position
måste du starta GPS-mottagaren."

Som det alltid varit

Alltså fungerar den som en vanlig kompass alltid har gjort.
Den vet bara kursen som man ställde in, men har ingen aning om varken bäring eller avstånd till målet.

Ja, det är klart att det kan implementeras i en Vista. Argumentet för detta får väl bli att eTrexseriens antenner inte är alltför känsliga, för annars fungerar det ju bättre att GPS-navigera än att kompass-dito.
En annan finess kan klart vara att strömförbrukningen blir mindre med kompassen till och GPS från, än tvärtom.
Detta har jag mätt upp, så det är ingen gissning.

Anders

Kompassen & batterier

Det som är lite smart hos silva är att den gör om bäringen till kurs från det ställe där den tappar kontakten.
Kanske kan man få en "uppfällbar" spegel som tillbehör :)

Jag vill minnas att det fanns önskemål, i detta forum, om att välja batterityp också.. (Alkaliska/NiMH/Litium) för att ha koll på hur mycket kräm det finns kvar.

Summering

Ja, just det, batterityp ska man kunna välja.
Dessutom vill jag kunna få höjden visad på satellitbilden. Jag vill också kunna få ut GPS höjden, om man sitter i tryckkabin, exempelvis, utan att behöva gå omvägen över kalibrering av höjdmätaren.

Alltså, så långt:
1. Möjlighet att gå från höjdprofil till position.
2. Kurspekaren kvar när GPS försvinner, om kompassen är igång.
3. Val av batterityp.
4. Visning av höjden i satellitbilden (gärna valbar).
5. Tillgång till GPS höjden, exempelvis i färddatorn.

Mer då? Sååå perfekt kan den väl inte vara!

Anders

Mer önskemål!

Ja! Jag får väl bidraga med min högsta önskan.
Jag sitter ju ett antal timmar varje sommar i min öppna snurrebåt med utombordarhandtaget i ena näven och Vistan i den andra, så en möjlighet att välja en "Higway View" i navigeringsfönstret står högst upp på min önskelista.

Ett annat önskemål indirekt kopplat till Vistan att dom nya Bluechart sjökorten i Mapsourceformat blir uppdelade i mindre delar till rimligt pris. Att få västkusten-norra danmark och hela södra norge är kanske bra, men 3000:-(i USA) betalar nog ingen som bara åker och fiskar i hemmavattnen.

/Lars-Olof

Medelvärden!

Just det, möjligheten att beräkna medelvärdet av en position, ungefär som GPS V kan göra, vore bra. Om inte annat så för att kompensera den inte alltför känsliga antennen.

Anders

Summering igen

Då är vi så här långt nu:

1. Möjlighet att gå från höjdprofil till position.
2. Kurspekaren kvar när GPS försvinner, om kompassen är igång.
3. Val av batterityp.
4. Visning av höjden i satellitbilden (gärna valbar).
5. Tillgång till GPS höjden, exempelvis i färddatorn.
6. Highway view.
7. Medelvärdesberäkning när man sätter en waypoint.

Det var inte många som kommit med någon åsikt. Är grunkan så bra, eller brister den när det gäller fantasin?

Anders

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg