Öland norr-söder (med hund)

Jansson är främst intressant för att han beskriver sevärdheter och besöksmål samt ibland har förslag på vandringsvägar (eller längs kusten sträckor att undvika). Bra poäng med tillträdesförbuden längs kusten på vår och sommar, finns även på alvaret runt Stormaren.
 
Alvaret

Hej
Ni har ett fantastiskt äventyr framför er. kan nog bli lite tuft mellan varven men ett minne för livet.
De största problemen att tampas med som jag ser det är är färskvatten och fästingarna.
Det finns faktiskt källor lite här och var över hela öland. Flera av dem kan man nog få tips om från källakademin. På sommaren används många källor som vattenplatser för boskap och då kan de tyvär vara förorenade. Fästingtätheten är ungefär som i Stockholms skärgård och nästan lika många smittbärande som i roslagen om jag förstått det rätt. (har själv hund)
Att följa någon av kusterna på norra Öland är nog bra och lika så när ni ska förbi mittlandsskogen. Den är så gott som ogenomtränglig om man inte har tid och massa tur att hitta traktorvägar.

Södra delen från Färjestaden och söder ut tycker jag att Alvaret är den bästa och enklaste vägen att gå. En hel del elstängsel men de går ju att passera med lite pyssel. Taggtråden är så gott som borta från Alvaret tack och lov. När jag gick från norr till söder i mars så stötte jag på taggtråd endast en gång. Håller man sig lite på någon kant kan man ju hämta vatten i någon by eller planera in Skarpa Alby, Fröslunda, Gösslumda, Seberneby, då kan man hålla sig hyfsat i mitten och ända ha "nära" till vatten

Köttdjuren/korna är ju i inte farliga, men kan vara jobbigt nyfikna. Det är nog lugnast att sova på ställen de inte kan komma till en på.

Affären i Alby är stängd men i gårdby finns en lanthandel/Café med begränsat utbud. Det är den sydligaste affären på östra sidan. Mörbylång, Degerhamn och i Grönhögen är affärerna öppna, på västra sidan.
Det finns en gratiskarta som heter "Cykel och Vandringsleder på Öland" som är riktigt bra. Den kan nog beställas från Turistbyrån, eller så kan ni meddela mig er adress (tex på Kallebaatur facebook) så skickar jag en.

Här är mitt blogginlägg på min vandring i mars
http://kallebaatur.blogg.se/2012/march/i-mittmurens-rike.html

Och här är en film på vandringen
http://www.youtube.com/watch?v=nwq8QQ3EAN4

Lycka till, det kommer bli kanon.

Mvh Kallebaatur
 
Tack!
Som sommarbarn i Gräsgård är sydöstra delen hemma för Magda. Mer fundersamma är vi över norra sidan. Just nu funderar vi över vatten och hur vi ska lägga upp turen för att kanske var tredje dag nå någon form av butik eller åtminstone vatten :)

.

Om du går från Byxelkrok och håller den västra kusten så finns matbutik i Byxelkrok. Det finns ett fik i Byrum. Nästa matbutik är Löttorp, någon km in från kusten. Nästa söderut, vid kusten, är Sandvik. I Byxelkrok finns också vandrarhem, tältplats, mm. Vandrarhem & pensionat finns också i Löttorp. Ingen tältplats på västra sidan - men väl på östra. Allemansrätt i massor, dock.

Öland arbetar aktivt med vandrings- och cykelleder. Kartor, tips och råd från de lokala turistbyråerna, mm lär finnas. Kartor finns gratis på nätet också - för lederna.

Anette
 
Wow!

Long time no see...
Vår 8åriga schäferblandis blev för gammal i lederna för att ge sig iväg på tur med, han somnade in 18/3. Så nu funderar vi på att göra vår minnesvärda vandring i sommar istället - med bara en hund. Läser era inlägg från förra året och blir så glad 😃 Ser fram emot sommarens tur!
 

Liknande trådar