Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Öl i pulverform
- Trådstartare Mange_S
- Start datum
Frystorkat vatten vore en höjdare!
Bara att tillsätta vatten?
Har precis provat en "vildmarksöl" hemma i soffan
Den som förväntar sig att det ska smaka öl kommer tyvärr att bli besviken, men företaget verkar jobba hårt på produktutveckling så jag satsade på ett "stödköp" i uppmuntringssyfte.
Kolsyrepulvret lämnar tyvärr en salt bismak som man får "stå ut med". Ölsmakskoncentratet behöver också utvecklas mer eftersom det mest bidrog med humlebeska och lite maltsmak. Alkohol får man tillsätta själv i form av okryddat brännvin.
Jag har ännu inte provat deras läskeblasksmak...men då är ju en resorb ett bra alternativ istället.
Kanske kan det vara en ganska god dryck trots allt om man vill ha något beskt, bubbligt och alkoholhaltigt till maten efter en dag på fjället. Saltsmaken kanske också blir god när man har svettats mycket. Eller så kan det ju vara en skoj grej för att göra grabbkompisarna avundsjuka ;-)
Jag hoppas på produktutveckling!
Den som förväntar sig att det ska smaka öl kommer tyvärr att bli besviken, men företaget verkar jobba hårt på produktutveckling så jag satsade på ett "stödköp" i uppmuntringssyfte.
Kolsyrepulvret lämnar tyvärr en salt bismak som man får "stå ut med". Ölsmakskoncentratet behöver också utvecklas mer eftersom det mest bidrog med humlebeska och lite maltsmak. Alkohol får man tillsätta själv i form av okryddat brännvin.
Jag har ännu inte provat deras läskeblasksmak...men då är ju en resorb ett bra alternativ istället.
Kanske kan det vara en ganska god dryck trots allt om man vill ha något beskt, bubbligt och alkoholhaltigt till maten efter en dag på fjället. Saltsmaken kanske också blir god när man har svettats mycket. Eller så kan det ju vara en skoj grej för att göra grabbkompisarna avundsjuka ;-)
Har precis provat en "vildmarksöl" hemma i soffan
Det kanske är som så mycket annat, att det är mycket godare ute i skogen än hemma i soffan.
Efter en 2 mils vandring kanske den där ölen smakar helt himmelskt gott?
Vad tror du?
Det kanske är som så mycket annat, att det är mycket godare ute i skogen än hemma i soffan.
Efter en 2 mils vandring kanske den där ölen smakar helt himmelskt gott?
Vad tror du?
Det ligger nog nåt i vad du säger. Lite som att testa tält i trädgården
De som provat att käka "Oxragu i rödvinssås" till middag med finproslinet vet att det är rent vedervärdigt.... å andra sidan var den rätten det ute i skogen också.. hmm
Jag tycker initiativet är bra och kommer testa skarpt i sommar.
Har oxå provat:
"Kolsyran" består av 2 små påsar,en med citronsyra 4.3g och en med birkabonat 5.9g,detta hälls i 500ml vatten och ger lite bubblor.
Jag provade med ölextraktet och blev inte speciellt imponerad, tyckte det smakade för mycket citronsyra och för lite öl så jag minskade på citronsyran och hällde i mer extrakt vilket blev bättre.
Tror ändå att man kan lura smaklökarna att det är öl efter nån vecka i fjällen =)
Skall provas på vandring i höst.
Kommer nog inte handla med från företaget utan handla ingredienserna på Konsum i stället för 1/5-del av priset.
Tror att nåt som påminner om öl är bättre än ingen öl!
"Kolsyran" består av 2 små påsar,en med citronsyra 4.3g och en med birkabonat 5.9g,detta hälls i 500ml vatten och ger lite bubblor.
Jag provade med ölextraktet och blev inte speciellt imponerad, tyckte det smakade för mycket citronsyra och för lite öl så jag minskade på citronsyran och hällde i mer extrakt vilket blev bättre.
Tror ändå att man kan lura smaklökarna att det är öl efter nån vecka i fjällen =)
Skall provas på vandring i höst.
Kommer nog inte handla med från företaget utan handla ingredienserna på Konsum i stället för 1/5-del av priset.
Tror att nåt som påminner om öl är bättre än ingen öl!
Citronsyran ska väl förbrukas när den kombineras med bikarbonatet?
Blandade du i ett glas eller i en PET-flaska? Min tanke var att om man blandar i en PET-flaska och sätter på korken så man tvingar upp trycket och sen kyler flaskan (fjällbäck) så får man en bättre kolsyrning av vattnet.
Frågan är om man ska ha i ölpulvret före eller efter?
Blandade du i ett glas eller i en PET-flaska? Min tanke var att om man blandar i en PET-flaska och sätter på korken så man tvingar upp trycket och sen kyler flaskan (fjällbäck) så får man en bättre kolsyrning av vattnet.
Frågan är om man ska ha i ölpulvret före eller efter?
Kuriosa: enligt min fysikmajje i högstadiet så är bikarbonat och citronsyra exakt vad samarin består av. Och det är ju som bekant rätt salt.
Tack för testen. Återstår att se om jag kör ett inköp. Jag tror att fjällvatten och whiskey fortsätter vara mitt drickaförråd på turen.
Lite off-topic, så kan jag rekommendera iste-pulver för den som likt mig gärna dricker något sötare än bara vatten till maten (särskilt på låglandstur, där vattnet brukar komma antingen ur varm PET-flaska eller dyig skogssjö). Iaf ett bra substitut tills försvaret släpper sitt eminenta "saftpulver" på den civila marknaden!
Tack för testen. Återstår att se om jag kör ett inköp. Jag tror att fjällvatten och whiskey fortsätter vara mitt drickaförråd på turen.
Lite off-topic, så kan jag rekommendera iste-pulver för den som likt mig gärna dricker något sötare än bara vatten till maten (särskilt på låglandstur, där vattnet brukar komma antingen ur varm PET-flaska eller dyig skogssjö). Iaf ett bra substitut tills försvaret släpper sitt eminenta "saftpulver" på den civila marknaden!
Fick precis hem en burk Swedish Pale Ale och en burk American Pale Ale. Så för att prova före årets vanring börjar så tog jag ungefär 3,5 ml av essensen av Swedish-varianten och då jag inte hade tillgång till någon exakt våg så räknade jag med desnitetssiffrorna från Wikipedia ut att 3,4 g citronsyra och 5,9 g bikarbonat motsvarar ungefär 2,7 ml citronsyra och 2,7 ml bikarbonat, dvs aningen mer en halv tesked (5 ml).
Blandade detta i 0,5 l PET-flaska och stoppade i frysen 15 minuter.
Förväntade mig ok betyg, men i underkant, men måste säga att smaken blev över förväntan och betyget slutar på klart OK, i överkant. Återstår dock att prova med att tillsätta någon centiliter sprit och se vad det gör med smaken.
Måste säga att jag är rejält imponerad av beskan i smaken.
Blandade detta i 0,5 l PET-flaska och stoppade i frysen 15 minuter.
Förväntade mig ok betyg, men i underkant, men måste säga att smaken blev över förväntan och betyget slutar på klart OK, i överkant. Återstår dock att prova med att tillsätta någon centiliter sprit och se vad det gör med smaken.
Måste säga att jag är rejält imponerad av beskan i smaken.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta | Friluftsmat | 10 | ||
Tomat i pulverform? | Friluftsmat | 15 | ||
sojamjölk i pulverform? | Friluftsmat | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg