Öka friktion i ATC med halt rep?

Schyst repbroms

Med black diamonds ATC XP har du valmöjligheten om du vill köra den handhållna änden av repet över en "vanlig" kant som motsvarar en kant som man normalt har på en ATC, alternativt så kan man välja att använda den andra sidan som ger klart mer friktion. Enligt tillverkaren kan man då använda den ner till så smala rep som 8 mm. Har själv använt den ett flertal gånger på nya, hårda rep med bra resultat.

Dock slits ju repet givetvis mer på detta sätt.

Kolla på följande länk för mer information och bild:
http://www.bdel.com/gear/atc_xp.php

// lars
[Ändrat av sundancekid 2007-01-05 kl 17:53]
 
brandmansmicke; sa:
climbrob; sa:
brandmansmicke; sa:
Borde inte det leda till ännu mindre friktion. Mindre böjradie, mindre friktion (marginellt längre friktionssträcka).

Det är inte främst böjradien som i detta fall är avgörande utan anläggningsytan (friktion) mellan repet och karbinen.
Dessutom täpper de dubbla karbinerna igen hinkens eller stichtens "slot" betydligt mer vilket ger en nypande effekt. Det är bara att lägga en respektive två karbiner mot "sloten" så ser ni vad jag menar.
Ju mindre "slot" desto mer nyp, jämför t.ex. Reverso med ATC.

Det är nog den knipande effekten eller kanske snarare de tvära vinklarna som repet tvingas till i den trängre passagen som gör att man lättare får den böjeffekt av repet man eftersträvar i en hink, bl a genom att hålla bromshanden i "rätt" vinkel.


Men även i ett toppankare så ger dubbla karbiner i toppen mer friktion än en karbin.

Den knipande/nypande effekten i en ATC det köper jag kanske. Därav kanske ni i praktiken har rätt. Men däremot är det just den skarpa böjen i hinkar/ATC etc som gör friktionen eller hur. Särskilt lång sträcka av anliggning mot metallen har ju repet inte!

Det är svårt att genom teoretiska resonemang påvisa varför mer friktionsyta i sig ger mer friktionskraft, eftersom friktionskraften bara är en funktion av normalkraften och friktionskoefficienten (materialkonstan). Enligt denna teori är friktionen oberoende av ytan/yttrycket, det är den totala kontaktkraften och materialkoefficienten som bar betydelse. (Breda däck på bilar och deras bättre väggrepp går alltså inte att förklara med friktionsteori.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camo29 Hur/när öka svårighetsgrad? Sportklättring 15

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg