Ögon i nacken

mördarsnigel; sa:
Va e de för trams? Om ja kladdar fast en spegel på min hjälm så är de väl min sak, och påverkar väl inte typgodkännandet? Och att plasten skulle skadas av tejp låter ju taget ur luften minst sagt. Det som skyddar är ju frigoliten under plastskalet å så j-la stark tejp har jag aldrig hört talas om att den skulle fräta genom densamma

Tror du att plastskalet bara sitter där för syns skull?

Och det här med plaster och hur de påverkas av olika ämnen är en hel vetenskap, så varför ta risken när man inte säkert VET? Klistret på tejp innehåller ofta lösningsmedel i små mångder.
 
godkänd hjälm

Jag frågade funktionärerna på VR vad som räknas som godkänd hjälm, och det enda de sa var att den skall vara minst fem cm tjock i framänden om man drattar på näsan, i övrigt kan det tydligen se ut hur som helst. Förutom att man inte får ha blinkande röd lampa i nacken på hjälmen...
 
Tror du att plastskalet bara sitter där för syns skull?

Och det här med plaster och hur de påverkas av olika ämnen är en hel vetenskap, så varför ta risken när man inte säkert VET? Klistret på tejp innehåller ofta lösningsmedel i små mångder.

Svar ja, jag tror inte att ett tunt plastskal har någon som helst inverkan på skyddet, utan enbart estetisk funktion. Några kanske minns att tidiga godkända hjälmar inte hade något skal alls, bara frigolit i nån läskig färg. Jag köpte i desperation en hjälm i Motala innan rundan, och det skalet hade nog ingen som helst funktion, det smälte av att bara ligga i en solvarm bil, och ändå var den godkänd. Det ja möjligen kan invända mot att sätta en extern spegel på hjälmen är att de kan flyga delar från den om man rasar.
 
nermander; sa:
Tror du att plastskalet bara sitter där för syns skull?

Och det här med plaster och hur de påverkas av olika ämnen är en hel vetenskap, så varför ta risken när man inte säkert VET? Klistret på tejp innehåller ofta lösningsmedel i små mångder.

Detta är något som knuttarna känt till lääänge, man får pgr lösningsmedlena inte använda vilken tejp man vill till hjälmar, det finns dock tejp för ändamålet. Så tejpa inte era hjälmar oavsett om det gäller moppe, mc eller cykel!
 
mördarsnigel; sa:
Svar ja, jag tror inte att ett tunt plastskal har någon som helst inverkan på skyddet, utan enbart estetisk funktion. Några kanske minns att tidiga godkända hjälmar inte hade något skal alls, bara frigolit i nån läskig färg.

En hjälm skall skydda mot åtminstone två saker: hårda stötar och penetrering från vassa föremål. Plastskalet sitter där främst för att skydda mot penetrering från vassa föremål, men i många fall har det också som funktion att hålla ihop hjälmen så den inte spricker i två delar.
 
Gör spegeln själv!

Den bästa cykelspegeln kan man lätt göra själv!
Köp tunn pianotråd, tunna slangar i silikon eller rent av krympslang, en plastspegel och lite tejp i järnaffären. Sen kan du lätt göra en bra backspegel att fästa på sport/glasögonen! Ta en titt på tillverkas av BicyclePeddler en bit ner på denna sida:
http://users.rcn.com/icebike/Equipment/cyclingmirrors.htm

Ang. hjälmar så har nog Anders rätt. Det 1,5 mm tjocka plast skalet obetydlig inverkan på hur bra en hjälm skyddar mot slag samt penetrering. Det sitter där för att skydda den ömtåliga "frigoliten" mot den dagliga mekanisk nötning den utsätts för när vi hanterar den, samt till viss mån för att tillverkarna skall kunna färgsätta hjälmarna fräckt. När en "frigolit"-hjälm träffar en yta med hög kraft är det meningen att den skall ta udden av kraften genom att den kraft som bindningen mellan de partiklarna som hjälmen är uppbyggd av bryts och verkar som en motkraft! Har vid tävlingar sett folk fara i backen med huvudet före och det moln av "frigolit" som bildas när hjälmen gör jobbet.

Nu har man dock börjat med olika typer av inmold teknik där man gjuter in ett nät eller det tunna skalet i det dämpande materialet. Detta gör man mest för att kunna använda mindre dämpande material, göra vetilations hålen större och ändå få "frigoliten" att hålla ihop och dämpa tillräckligt vid slag. Kravet på skydd mot penetrering av vassa föremål i cykelhjälmar tog man tidigt bort då det visat sig i undersökningar att det var främst krosskador som skörade liv! Annars skulle vi cykla omkring med MC-hjälmar. Mer om det här:
http://www.roads.dft.gov.uk/roadsafety/roadresearch/bicyclehelmets/

Att inte hjälmen skyddar något mot penetrering av vassa objekt blev jag själv obehagligt påmind om när en Ford Mondeo rammade mig från sidan i Oslo för några år sedan. For med huvudet in i insidan av högertakbalk på sida av framrutan. Balken där har en vass U-formad kant för att leda upp regnvattnet till taket och denna klöv min Specialized Sub-6 hjälm(den senare modellen MED skal!) som smör rätt av!
Fick en rätt ordentlig smäll och låg avsvimmad och sprattlade på marken. Fördes därför till Oslo lasarett där de röntgade överkroppen. Förutom kross skador på benen i höger fot skadades inga vitala delar(tror jag...), så jag var ute efter ett dygns observation.
Forrrd`en fick hämtas med bärgningsbil!;)


[Ändrat av theDude 2003-05-20 kl 12:14]
 
Jag tycker fortfarande att Reevus hjälm verkar smart men vill inte köpa grisen i säcken. Har någon testat den?

/Erik
 
Smaksak

Berneflott; sa:
Jag tycker fortfarande att Reevus hjälm verkar smart men vill inte köpa grisen i säcken. Har någon testat den?

/Erik

Ett par bekanta testade en liknande hjälm förra sommaren på rullskridskor. Den hjälmen passade inte dem pga skymd sikt framåt. Personligen så är jag nöjd med att vrida på huvudet.

Uppenbarligen så finns det en marknad för hjälmen men det är nog individuellt om man gillar den.

Thure
 
alternativ

titta på bell metro istället. Den hjälmen har ett spegelfäste inbyggt i skärmen. Spegeln är ett tillbehör man kan köpa till.

Fördelen är att spegeln funkar oavsätt hur du lutar huvet och att du inte ser ut som ett ufo när du inte använder spegeln (eftersom man kan fälla in den i skärmen).

/rikard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbasco röda/trötta ögon efter cykling Långcykling 7
fagelbo ont i nacken Långcykling 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg