Gör spegeln själv!
Den bästa cykelspegeln kan man lätt göra själv!
Köp tunn pianotråd, tunna slangar i silikon eller rent av krympslang, en plastspegel och lite tejp i järnaffären. Sen kan du lätt göra en bra backspegel att fästa på sport/glasögonen! Ta en titt på tillverkas av BicyclePeddler en bit ner på denna sida:
http://users.rcn.com/icebike/Equipment/cyclingmirrors.htm
Ang. hjälmar så har nog Anders rätt. Det 1,5 mm tjocka plast skalet obetydlig inverkan på hur bra en hjälm skyddar mot slag samt penetrering. Det sitter där för att skydda den ömtåliga "frigoliten" mot den dagliga mekanisk nötning den utsätts för när vi hanterar den, samt till viss mån för att tillverkarna skall kunna färgsätta hjälmarna fräckt. När en "frigolit"-hjälm träffar en yta med hög kraft är det meningen att den skall ta udden av kraften genom att den kraft som bindningen mellan de partiklarna som hjälmen är uppbyggd av bryts och verkar som en motkraft! Har vid tävlingar sett folk fara i backen med huvudet före och det moln av "frigolit" som bildas när hjälmen gör jobbet.
Nu har man dock börjat med olika typer av inmold teknik där man gjuter in ett nät eller det tunna skalet i det dämpande materialet. Detta gör man mest för att kunna använda mindre dämpande material, göra vetilations hålen större och ändå få "frigoliten" att hålla ihop och dämpa tillräckligt vid slag. Kravet på skydd mot penetrering av vassa föremål i cykelhjälmar tog man tidigt bort då det visat sig i undersökningar att det var främst krosskador som skörade liv! Annars skulle vi cykla omkring med MC-hjälmar. Mer om det här:
http://www.roads.dft.gov.uk/roadsafety/roadresearch/bicyclehelmets/
Att inte hjälmen skyddar något mot penetrering av vassa objekt blev jag själv obehagligt påmind om när en Ford Mondeo rammade mig från sidan i Oslo för några år sedan. For med huvudet in i insidan av högertakbalk på sida av framrutan. Balken där har en vass U-formad kant för att leda upp regnvattnet till taket och denna klöv min Specialized Sub-6 hjälm(den senare modellen MED skal!) som smör rätt av!
Fick en rätt ordentlig smäll och låg avsvimmad och sprattlade på marken. Fördes därför till Oslo lasarett där de röntgade överkroppen. Förutom kross skador på benen i höger fot skadades inga vitala delar(tror jag...), så jag var ute efter ett dygns observation.
Forrrd`en fick hämtas med bärgningsbil!
[Ändrat av theDude 2003-05-20 kl 12:14]