Ögon i nacken

På detta, så väl som på inlinesforumet har olika varianter på temat "backspegel" diskuterats ett flertal gånger. Hjälmtillverkaren REEVU tycks ha löst problemet på ett i mitt tycke snitsigt sätt (se länk http://www.reevu.com).
- Har någon testat hjälmen? Vad tyckte ni?
- Kan man köpa den i Sverige?
- Vad kostar den?
- Om ingen testat och den inte säljs i Sverige(= köpa via postorder), vad talar för/emot att produkten skulle funka praktiskt?

/Erik
 
Ljussvagt

Det jag läst om amerikaner som provat den så är nackdelen att det blir för ljussvagt. Bilden man får fram efter alla speglarna blir för mörk för att det ska funka riktigt bra. Men det kanske bara är en barnsjukdom som kan övervinnas, vad vet jag.

Praktiskt verkar det onekligen.

Eva
 
För att citera tillverkaren:
"We use a polycarbonate material that has highly reflective properties just like glass. However, unlike glass this polycarbonate material is almost unbreakable and much lighter too."

Låter bra, men var kan man testa den?

/Erik
 
Svårigheten som jag ser det är kanske att man får svårt för känslan med åt vilket håll man vill vrida huvudet för att flytta spegelbilden åt det håll man vill.

Sen är det ju helt klart så att man förlorar ljusstyrka med fler speglar, på dagen kanske det inte är nån fara men i skymmning och mörker är det nog svårt. Framförallt ökar ju risken att bli bländad av helljus (eftersom bilister har en tendens att tro att cyklister inte blir bländade av ljus bakifrån).
 
mördarsnigel; sa:
Kan man inte bara tejpa på en liten spegel på hjälmen? Jag ska fan testa det.... Man får väl se ut som ett UFO

Klart man KAN, men den spretar ju, blir vindfång, svårt att få den att sitta still etc. Och tejpa på hjälmen får man ju normalt inte göra om typgodkännandet skall gälla (eftersom tejpens klister kan påverka plasten).
 
Jag ringde NEXET och fick följande svar:

De har en normal variant där priset ligger på 900 kr inkl. moms frakt och en Deluxe variant på 1000 kr. Eftersom de inte har klart med distribution i Sverige kan man beställa den direkt via email (anette.rockstroh@nexet.se)


Hon mailade även ett omdömme från en kund som provat:

"Hej!
Jag har nu testat hjälmen och den är rätt så bra, dock är det lite irriterande med så stort överhäng fram, det skymmer sikten samt att vidvinkelseendet i vertikal riktning kunde ha varit bättre, ex vis med hjälp av något sfäriskt prisma och att spegelöppningen flyttas längre bak ( och ned på hjälmen), då man oftast cyklar med huvudet lätt nedböjt.
Annars är den och själva ideén väldigt bra.
Bästa hälsningar Per S, Västervik"

/Erik
 
[
Klart man KAN, men den spretar ju, blir vindfång, svårt att få den att sitta still etc. Och tejpa på hjälmen får man ju normalt inte göra om typgodkännandet skall gälla (eftersom tejpens klister kan påverka plasten).
Va e de för trams? Om ja kladdar fast en spegel på min hjälm så är de väl min sak, och påverkar väl inte typgodkännandet? Och att plasten skulle skadas av tejp låter ju taget ur luften minst sagt. Det som skyddar är ju frigoliten under plastskalet å så j-la stark tejp har jag aldrig hört talas om att den skulle fräta genom densamma
 
mördarsnigel; sa:
[
Klart man KAN, men den spretar ju, blir vindfång, svårt att få den att sitta still etc. Och tejpa på hjälmen får man ju normalt inte göra om typgodkännandet skall gälla (eftersom tejpens klister kan påverka plasten).
Va e de för trams? Om ja kladdar fast en spegel på min hjälm så är de väl min sak, och påverkar väl inte typgodkännandet? Och att plasten skulle skadas av tejp låter ju taget ur luften minst sagt. Det som skyddar är ju frigoliten under plastskalet å så j-la stark tejp har jag aldrig hört talas om att den skulle fräta genom densamma
Vad du gör med din skalle är din ensak i det här fallet. Det krävs inga typgodkända hjälmar vid cykling i Sverige. Däremot har Nermander en poäng i att hjälmens funktion kan påverkas negativt. När det gäller tex mc-hjälmar skall man vara mycket försiktig med vad man klistrar dit, beroende på vad hjälmen är tillverkad av, men deras konstruktion är ju också en annan.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbasco röda/trötta ögon efter cykling Långcykling 7
fagelbo ont i nacken Långcykling 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg