Ödsligt i Skåne??

Hallå gott folk! Jag undrar om det finns nån som kan tipsa lite om "storskogs"områden i Skåne!Finns det några områden som man kan uppleva ödslighet och ensamhet i här i Skåne? Kanske norra Skånes delar!
Är det nån som vet så skriv gärna och berätta.

Tack! (Nicklas 100% Skåning)

Ödsligt i skåne blir nog inte så lätt... Men visst finns det skog i alla fall.

Jag är nyinflyttad skåning och jag bor i norra delen. Det går en ganska tydlig brytpunkt ungefär vid Höör där det norra skogsskåne övergår i "riktiga" slättskåne. Det är ju egentligen en diagonal linje över skåne där skogen tar slut (se kartan nedan). Norra delarna påminner egentligen mer om södra småland än om skåne som man tänker sig det.

ledkarta_051005.gif

Skåneledens kust-kust-led eller något område i närheten kanske kunde vara ett alternativ.

/Andreas

Visst finns det "ödsliga"

platser i Skåne!

Det finns ödsliga skogar på Söderåsen, Hallandsåsen, Ryssberget och runt Immeln-Raslången.

Men man ska också komma ihåg att dessa områden kan översvämmas av människor men de håller sig några kilometer från rastplattserna.

Även utanför Perstorp (Gustafsborgsskogarna) som består av en del fina dammar kan jag vandra runt en hel helg utan att träffa en kotte trotts det bara lgger 7 km från Perstorp.

Maila mig så ska du få mera info.

M v H Stefan

Åsarna

Hyfsat ödsligt och skogrikt kan man få det på i stort sett alla åsarna också... bara man lämnar huvudstråken.

Sedan beror det ju på om du vill gå i bokskog eller nöjer dig med planterade granskogar?

Skåne.

Tackar för svaren!

Lite som jag tänkte..min erfarenhet är att bara man lämnar leden/stigen så kan man vara ganska mycket för sig själv!

Ha det gott/Nicklas.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg