Ödsligaste skogsområdet i norra Dalarna?

Beträffande vargarnas revir och antal ska man nog ta det mesta med en nypa salt. När man inventerar så är det inte en exakt vetenskap. Stammen i dalarna är enligt sverige en norsk flock ( kan tydligen inte gå över gränser *ler* ) och finns det minsta tvivel i räkningen tar man sonika bort den i rullarna. I sverige enligt jorbruksverket finns det bara ca 200 i hela sverige. Kanappast troligt när jag vet att det finns ca 140 st i bara dalarna. Reveren är stora, kanske så stora som 50mil. Så ta inte så hårt när du ser dessa kartor. Skulle tro att det är en ensam hane eller liknande som försöker sig på att ta över ett större område.

Området uppe vid tisön är undebart men mycket våtmark, men längre turer så är det allt väster 71:an

Men mitt smultronställe är efter särna
Enligt "Varg i Skandinavien, statusrapport fön vintern 2006-2007" ( http://www.viltskadecenter.se/publikationer/statusrapport_varg_skand_06-07_071215.pdf ) fanns då minst 136 och max 169 vargar i hela skandinavien, varav 19-23 stycken reggades i Norge. Finns inga 140 vargar i enbart Dalarna. Det är snarast hela Sveriges bestånd av varg.

Raskesven

Enligt "Varg i Skandinavien, statusrapport fön vintern 2006-2007" ( http://www.viltskadecenter.se/publikationer/statusrapport_varg_skand_06-07_071215.pdf ) fanns då minst 136 och max 169 vargar i hela skandinavien, varav 19-23 stycken reggades i Norge. Finns inga 140 vargar i enbart Dalarna. Det är snarast hela Sveriges bestånd av varg.

Raskesven

Så nu finns länken till den svenska översättningen av rapporten jag länkade till högre upp...

är det ju inte i Dalarna annat än möjligen i Töfsingdalens nationalpark. Det finns vidare restriktioner i t ex Långfjällets naturreservat men rätt mycket skoterleder och t ex samerna får väl köra fritt.

Det finns stora skogar som är synnerligen glest befolkade i norra Dalarna både öster och väster om Särna mot norska gränsen respektive gränsen mot Härjedalen. Gissar också att området öster om Trängsletsjön norr om Älvdalen som till stora delar är skjutfält kan vara rätt glest besökt.

Thure
Enligt min erfarenhet är det inget absolut samband mellan skoterförbud och skoterfritt. I de turisopmråden som de flesta sörlänningar (Mälardalen, Skåne, Östergötland mm) besöker så kan det nog vara så, men inte i Dalarna och runt omkring. Antalet skotrar beror främst av hur kännt området är (i t.ex. Helags finns det mycket skotrar) samt hur nära ett samhälle (Malung, Borlänge osv) det är. "Mitt ut i ingenstans" brukar det vara ganska lite skotrar, i skogarna mellan Falun och Insjön är det betydligt mindre skotertrafik än i t.ex Kebnekaise, men i Sörskog kan det vara en hel del eftersom det är ett "friluftsområde".

p.s. Det finns fler vargar på internet än jordbruksverket kan räkna till. d.s.

Vilket skogsområde är det mest ödsliga i norra Dalarna?

Jag funderar på att göra en 4-dagars skidtur med tält under påskhelgen, men saknar erfarenhet av området och är därför tacksam för tips.

OBS: Frihet från skotrar vore ett stort plus, om det nu överhuvudtaget är möjligt...

Tack på förhand + MVH / Gunnar H.

Kanske inte det mest ödsliga skogsområdet i norra Dalarna, men jag kom precis hem från en tur i Koppången, Orsa finnmark. Det är ett naturreservat, så där har du både urskog och skoterfri miljö. Snö finns det iaf gott om. Bifogar länk.

http://www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=3148

Mvh /Joel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C Norra Öland, finaste stället? Naturområden 2
Kallebalik Norra Mora Vildmark Naturområden 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg