Nä jag är inte pryltokig på nåt sätt alls - utan ville bara höra era åsikter om vad ni gillar i falskväg.
Bara för att jag frågar om råd är jag ingen prylsnobb... ;-)
Jag gillar dock inte PET-flaskan, har kört med både den och sirapsflaskan (varav den gamla sirapsflaskemodeelan var favoriten). Jag tycker den är svår att disk, luktar illa fort och håller inte för minsta lilla mosning (om man tex skulle halka på klippan). Eftersom den just är så svårdiskad mm, så får man köpa många flaskor med tiden - och i slutändan har man lika gärna kunnat köpa en vattenflaska avsedd för ändamålet och som håller i en smärre evighet. Och när man nött bort etiketten på PET-en kan man inte längre panta den och låta den gå tillbaka i kretsloppet.
Sirap använder vi knappt hemma, och de kar ju tyvärr också börjat med "snabbkorkar" och är lång ifrån så piffiga som förr.
Nalgene och metallflaskorna (som ser ut som dåtidens köksbränslebehållare) verkar vara det enda som finns på marknaden, förutom vätskepåsarna/systemen, där jag har tittat i alla fall.
Jag vill ha med mig vatten på dagsturer, samt i vardagslivet i dagsäcken i stan, utan att vara rädd att den spiller på tex dator el andra prylar. Tror att 0,5 - 1 liter räcker gott. Har än så länge inte haft behov av att rena vatten. Varmt vatten har jag med i termos vid behov, så behöver inte kunna värma flaskan utan i första hand ha för medtaget dricksvatten och också för påfyllning av densamma under dagen.
Det engelska flask/muggsystemet lät spännande, det ska jag kolla upp! Tack för tips. ÖB kan ju fortfarande ha sådana där ovala gröna plastflaskor, men de säljer ju tyvärr inte så mycket från försvaret längre.
Jag väntar med spänning på fler svar från er, men just nu lutar det åt en Nalgene på en halvliter med stor öppning.