Jag har ett stort dilemma som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Det är så att jag är en mycket naturintresserad kille som bor i södra Sverige och jobbar med ett vanligt industrikneg. Men jag vill egentligen jobba med något inom friluftsbranschen och gärna i fjällvärlden. Men problemet är att jag inte är någon ledartyp och passar därför inte till sådana jobb som de så populära fjälledarutbildningarna handlar om. Vad finns det för andra jobb inom denna bransch som skulle kunna passa mig? Det finns säkert många jobb som inte jag känner till eller ens vet om att de existerar. Kan någon ge mig lite tips på detta så vore jag oerhört tacksam! Jag är så less på den vardagen jag har nu för jag känner att jag jobbar med helt fel saker!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
obb inom fjällvärden?
- Trådstartare Islet
- Start datum
Mepps; sa:Naturbevakare hos länssyrelsen?
Jodu, gissa om jag går och väntar på att en sådan tjänst ska dyka upp.
Annars är det nog lättare att ta ett "vanligt" kneg som leder till mycket Komptid/fritid. Kock kanske?
Vilken utbildning har du? Tänker du skola om dig?
/BAX
Jag har 3-årigt industritekniskt gymnasium bakom mig. Har jobbat inom industrin sedan gymnasiet. Men ja, jag vill omskola mig till nåt jobb inom det jag gillar bäst, nämligen natur och friluftsliv. Har funderat på fjällutbildningen i Malung (eftersom Ola Skinnarmo gick den...) men den går ju också ut på att vara guide eller färdledare och liknande. Men det där med naturbevakare som framkom, det låter intressant. Vad gör man då? Och hur är framtidsutsikterna?
Jag sitter i ungefär samma sitts, har ett tråkigt grovjobb och vill istället göra något i friluftsväg i fjällen. Har dock tänkt jobba några år till o tjäna ihop nog med pengar för att kunna köpa ett hus kontant. Därefter behöver man ju inte så hög inkomst för att klara sig.
Men kanske du mailar mig ifall du kommer på något tips om sysselsättning? Vore tacksam för det!
Men kanske du mailar mig ifall du kommer på något tips om sysselsättning? Vore tacksam för det!
Varför inte ett vaktmästarjobb på en fjällstation? Butik/uthyrning?. Om du kan tänka dig restaurangjobb så är ju också möjligheterna väldigt stora på olika fjällanläggningar.
Hade jag varit som du hade jag kontaktat svenska turistföreningens fjällverksamhet, eller ringt någon fjällstationschef direkt.
Kör så det ryker. Du har alla möjligheter i världen.
Hade jag varit som du hade jag kontaktat svenska turistföreningens fjällverksamhet, eller ringt någon fjällstationschef direkt.
Kör så det ryker. Du har alla möjligheter i världen.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg