Roligt exempel med vandringsstaven. Jag tror minsann att det finns flera typer av användare av vandringsstav också.
De som aldrig skulle bry sig om att ta med en vandringsstav oavsett vandring eftersom att den väger. Kanske går det att hitta en pinne om det behövs annars får man väl krypa.
De som tänker efter och tar med en vandringsstav om de exempelvis skall vada mycket.
De som alltid har med vandringsstav eller förslagsvis även två hög tekniska walking stavar, Man hittar all möjlig användning för dessa stavar för att berättiga deras existens alltifrån tanken om att knän inte håller utan stavar till att det behövs för att resa upp tältet som saknar andra stänger.
Konstigt nog diskuteras inte detta speciellt livligt.
Själv har jag som sagt alltid med kniv. Till vardags, på fest, I skog och mark samt kalfjäll. Tar mig kanske en fundering på vilken kniv med inriktning på att den inte ska vara större än nödvändigt. Förmodligen troligare att jag skulle glömma sovsäck eller tält hemma än kniven. Faktum är ibland att jag lämnar tält hemma för att slippa bära vilket hittills aldrig hänt mig med kniven. Mitt fjäll och skogs liv är ganska mycket inriktat mot jakt och fiske, fjällvandring med fisk inslag, jag rör mig mer i bruksfjället än turistfjället och ofta i närheten av skogsranden eller på risfjäll vilket gör att jag eldar ofta. Kniven valde att följa med mig överallt tidigare i livet än detta friluftsliv utvecklades så vad vet man ....
Samma fråga kan gälla kåsor, elddon kikare eller you name it smågrejor som väger men är kul att ha.
Av typen: kåsan är tung. Jag äter frystorkat ur påsen och dricker mitt vatten ur handen. Eller. Jag vill absolut inte dricka kaffe ur något annat än min Lasse Pirakkåsa som jag är ofta av farsan. Eller. Jag har inte med mig några tändstickor det kan bli skogsbrand. Eller. Jag har med mig både tändstickor Bensindriven Zippo-tändare och samt eldstål från Neverlost.
Själv är jag typen som alltid har med kåsa. Ibland vik kåsa av plast och ibland träkåsan jag fått av farsan. Jag har alltid med mig så jag kan elda men inskränker mig till vanliga tändstickor och inget mer. Jag har ofta med mig kikare men det är en pytteliten zeiss oftast om jag ska bära.
Vart vill jag då komma med allt detta kåserande. Åt var vandrare sin egen frihet. Har man redan försökt att bli kniv nörd men inte lyckats samt redan gjort fjällvandring Utan kniv och fått det att fungera så har man förmodligen redan hittat sin egen salighet och kan få förbliva vi denna. Eftersom jag nu ändå är inte typ tre människa vad gäller knivar så blir mitt råd ändå ta med åtminstonde Victorinox classic med sax knivblad skruvmejsel allmän petare samt pincett till otroligt liten vikt. Stoppa även den lilla kniven i fickan dagligen så bygger ni upp ett behov som tillslut gör det är till typ två kniv användare som gör att vi tillslut känns som om vi kommer från samma solsystem.
Bosse