Knivtips
Jag köpte för nåt år sen en fällbar filekniv från EKA på Naturkompaniet i Linköping, inte för att filea nåt men för att ha en kniv bara till matlagning, det enda jag egentligen behöver kniv till. Det smarta med den är att
1. Den har ett långt blad, bra för matlagning.
2. Bladet är tunt, man frestas inte att tälja etc
med det.
3. Den får precis plats i Trangiat, om man nu
använder det. Man snuskar alltså inte omkring med
den i byxorna och blandar fickludd och matrester.
4. Den är mycket lätt (har dock ej vägt).
5. Den känns stabilare än Opinel.
Såg härom dan att Clas Ohlsson tagit in den i sortimentet, för 229:- tror jag. Det tycker jag är ett kap. Självklart behövs den inte om man bara ska värma frystorkat, men vid lite lyxigare matlagning är den en hit ihop med Trangias skärbräda/durkslag. Ska man sen flå en björn och bygga ett hus får man väl ta med sej en kniv till...
Björn
Jag köpte för nåt år sen en fällbar filekniv från EKA på Naturkompaniet i Linköping, inte för att filea nåt men för att ha en kniv bara till matlagning, det enda jag egentligen behöver kniv till. Det smarta med den är att
1. Den har ett långt blad, bra för matlagning.
2. Bladet är tunt, man frestas inte att tälja etc
med det.
3. Den får precis plats i Trangiat, om man nu
använder det. Man snuskar alltså inte omkring med
den i byxorna och blandar fickludd och matrester.
4. Den är mycket lätt (har dock ej vägt).
5. Den känns stabilare än Opinel.
Såg härom dan att Clas Ohlsson tagit in den i sortimentet, för 229:- tror jag. Det tycker jag är ett kap. Självklart behövs den inte om man bara ska värma frystorkat, men vid lite lyxigare matlagning är den en hit ihop med Trangias skärbräda/durkslag. Ska man sen flå en björn och bygga ett hus får man väl ta med sej en kniv till...
Björn