Fattig student och kvalitet
Jovisst känner jag igen problemet, även om det är några år sedan.
Som fattig student försökte man ju ofta slippa betala för en "dekal" och köpa något lika bra utan dekal. Tyvärr kan jag inte påstå att jag gjorde några sådana fynd. Reor kunde man hitta en del bra på, men det berodde väl delvis på att jag är liten och att det därför blev udda stolekar kvar. Det var alltid någon detalj som irriterade. Följden blev alltså att man köpte en billigare grej och sedan något bättre lite senare istället.
Så jag bytte taktik och satsade på kvalitet. Stort hål i plånboken emellanåt, men desto längre mellan utgiftstillfällena. Enda problemet är bara att jag inte vill byta ut mina favoritgrejor förrän de verkligen är utslitna.
Själv använder jag Nallo 2 då jag räknade med att det skulle bli en del ensamturer. Eftersom man alltid släpar med en del favoritprylar, så kommer den låga vikten alltid till användning. Ibland har jag dock funderat på om två ventiler (Nammatj) skulle varit bra när det är riktigt hett, men Nallo har klarat 42 grader i skuggan rätt problemfritt. Utrymmet räcker gott för två även vintertid. Lite större (3:an) borde man väl ändå testa vad tiden lider för att få en jämförelse. Större absid har jag dock aldrig känt behov av, kanske för att jag sluppit allt för många ösregnsdagar.
När det verkligen blir besvärliga förhållanden upptäcker man vilken skillnad de små detaljerna gör. Och då finns det sällan någon möjlighet att byta utrustning. Se om du tillfälligt kan dra in på något annat istället, i längden får du igen pengarna. Den bättre upplevelsen blir gratis.