Nytt Multifuelkök till Trangia

KLAGER; sa:
Är det vanliga nova med adapter? D v s kan man också använda den utan trangiaköket?
nova.jpg

Om du tar bort benen/stöden och det yttre blanka höljet. Lägger till en ny kopp som passar i Trangian så har du Trangia varianten. D.v.s. du kan inte använda den utan Trangias vindskydd.

Förmodligen är det samma kopp som Optimus och Trangia använder sig av. Bara inte priset skenar så är det naturligtvis ett bättre alternativ att köpa ett Nova + kopp. I mitt fall så fick jag brännaren i present och jag hade ingen aning om att det var en Nova-brännare.

Nova + tillsats = 1350 :- !!!

Det jag rekomenderar är att om man vill köpa Nova med möjlighet att använda det i Trangia, så köp Nova för ca. 1295:- och sen Optimus adapter till Trangian för ca. 49:-, detta blir då ca. 1350:- och då får du både vanliga Nova och möjligheten att ha den i Trangian!

Ha det gott ute i naturen!

/ Nicke

Re: Nova + tillsats = 1350 :- !!!

nickelag; sa:
Det jag rekomenderar är att om man vill köpa Nova med möjlighet att använda det i Trangia, så köp Nova för ca. 1295:- och sen Optimus adapter till Trangian för ca. 49:-, detta blir då ca. 1350:- och då får du både vanliga Nova och möjligheten att ha den i Trangian!

Ha det gott ute i naturen!

/ Nicke

Tja eller så köper man köket från LGJ klätter och högfjäll.

http://www.klatterochhogfjall.com/Friluft/Kok.htm

Där kostar Nova 1150 och sen adaptern 45 och vips har man sparat 150 kronor vilket kan användas till väldigt mycket bensin. Dessutom skickas det frakt fritt!

/M.v.h Robert

INTE samma lösning

Trangias lösning är INTE samma som Optimus använder i sin adapter. Trangias är mer genomarbetad för att passa just deras kök, så brännaren är avskalad och sitter på bättre avstånd.
Så om man bara skall använda sitt Nova i Trangia är det bättre att köpa Trangias variant.
Men det är inget fel på Optimus adapter heller.

Jag använder själv Nova med Optimus Trangia-adapter och det funkar alldeles utmärkt (Nova är ett suveränt kök). Jag har testat MSR och Primus multibränslekök, och givetvis också Nova med sina egna benstöd. Men vinnaren är för mig Nova i Trangia (man får ju vindskydd, stabilitet och kastruller på köpet).

Så om man skall köpa Optimus eller Trangias Nova beror helt enkelt på hur man tänker använda det.

[Ändrat av Nordesjo 2002-07-07 kl 23:03]

Om jag inte fått allt om bakfoten...

Ja, jag har inte fått pilla på den riktiga brännaren än så förlåt om det är helt fel. På de bilder jag sett verkar det som om brännaren är en nova rätt upp och ned, dock utan ställningen, som tidigare nämts. Därimot så verkar de (Trangia el. Optimus?) gjort en ny hållare som ser lovande ut. Jag har personligen kört Novat i Trangia mha Optimus gamla adapter (från början konstruerad för Explorer) och vart inte helt förtjust i fixeringen. Vilken väg man än går, Trangia-Nova el Optimus-Nova, så antar jag att det kommer finnas möjlighet komplettera. Optimus säljer naturligtvis redan benställningen till Novat som reservdel och om inte brännarhållaren till Trangiat kommer som reservdel blir jag förvånad. Vilket som blir bäst el billigast återstår att se. Först får vi de om mina antagninger stämmer, annars faller allt ändå...

Ha´t gott

Holst

Re: Om jag inte fått allt om bakfoten...

Basecamp; sa:
Optimus säljer naturligtvis redan benställningen till Novat som reservdel och om inte brännarhållaren till Trangiat kommer som reservdel blir jag förvånad. Vilket som blir bäst el billigast återstår att se. Först får vi de om mina antagninger stämmer, annars faller allt ändå...
Holst

Jag har försökt köpa ett Nova utan bränsleflaska och pump men fick nobben överallt jag provade. Kommer dock inte ihåg om jag pratade direkt med Optimus. Det slutade med att jag köpte Nova komplett, och blev sittande med dubbel uppsättning bränsleflaska med pump.

/Jimmie

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
skurken Nytt kök med gas! Kök och brännare 45
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
aborren Nytt gas kök !!!!!!!! Kök och brännare 19
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
skogstroll Nytt kök? Kök och brännare 17
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
Livetiskuggan Hajkbricka för multifuelkök Kök och brännare 16
Pellepelikan Hjälp med val av multifuelkök Kök och brännare 121
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
Avslutat Medlemskap 201709 Veke till multifuelkök Kök och brännare 9
Nåsten Bränslen till multifuelkök Kök och brännare 24
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
srpp Multifuelkök med gasmöjligheter... Kök och brännare 28
adventure_transport Stort multifuelkök Kök och brännare 15
tango Kaffepress till Urberg Rogen powerstove? Kök och brännare 7
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg