Nytt kök-Evernew Ti DX

jo...

Inte utan meck, antagligen. Spritbrännaren står bara rakt upp och ner, medan flerbränsle- och gasbrännarna är konstruerade för att spännas fast mot kanten i ett utstansat hål. De behöver något som håller emot spänningen i slangen. Dessutom finns inget de kan vila på eftersom bränsleslangen går in på undersidan.

det är ju det som oroar mig lite... men man kan kanske vara lite krativ med vart man sätter fast brännaren.... får nog uppsöka en butik och börja bygga (ickeförstörande tester då :))

BZ/

Det blev ett likadant för mig med. Tanken att pilla med en liten brasa på ett kontrollerat sätt när man lagar mat attraherade. Jag gjorde lite tester för er som gillar sånt :) Testerna är gjorda hemma i köket med öppet fönster = vindstilla och rumstemperatur. Jag kokade upp 500g vatten som var kallt från kranen ca 10grader. Kastrull var en Evernew Ti Pastapot 1l med lock. Resultaten blev följande:

Evernew Ti Ex enl anvisning med turboplatta monterad. Tenol upp till första markeringen i brännaren 30ml (exakt 20g).

Koktid: 4,55 min
Köket brann ut på: 5,45 min
Köket hade svalnat så man kunde hantera det på: 10,45 min

Summerat bra tryck i låga, kokade vatten snabbare än vad jag trodde, tyst. Jag gjorde samma test med köket i transportläge och då brann det med lägre låga och lite stabilare med koktid på 8 min och brann ut på 9 min på samma volym tenol, dvs 30ml (20g).

Som jämförelse gjorde jag samma test med ett primus technotrail toppmonterat gaskök:

Koktid gas: 2,45 min
Gasåtgång: 9g

Gas blir alltså ca halva bränsleåtgången och snabbare. Dock ser jag fram emot att dryga ut bränsleåtgången genom att elda med kvistar och ris då man inte har bråttom. Hur är det med att köpa tenol eller sprit i fjällstationerna, kan man köpa det i volym eller bara 1l flaskor?

Tenol - T-röd har ungefär halva energivärde som gas - drog det 9 gram på gas så är 18-20 gram tenol inte speciellt förvånande

När jag körde trangia 27 i lugn väder utan vind så drog det mellan 6 och 7 gram gasol för 500 gram vatten till uppkok och 12-13 gram T-röd i Trangia spritbrännaren för samma sak.

---

Sedan kan man alltid fundera på varför primus technotrail behöver 9 gram gasol för uppkok på något som klarar sig på 6 -7 gram gasol när det bränns i Trangia 27 med gasolbrännare - iofs. då 4 minuters uppkoktid (50 kPa gasoltryck i slangen) då det är den mest optimala farten för Trangia 27 - kör man på mer med tex. 100 kPa gasoltryck till brännaren så går det att få ned tiden till 3 min 15 sek för uppkok men gasförbrukningen ökar då till 8 gram - man ser då klart och tydligt att mer eller mindre del av lågan brinner efter grytsidorna och uppvärmningen arbetar mindre effektivt när man gasar på extra.

(har inte provat på en Trangia 25 med större grytbotten - där kan man förmodligen dra på mera för snabbare uppvärmning utan att tappa verkningsgrad...)

skillnaden 6 eller 9 gram förbrukning per uppkok kan kanske anses som petitesser - men det är faktisk 3 st 230 grams tubers förbrukning med primus technotrail för något som kan lösas med 2 tuber @ trangia 27 på en 10 - 14 dagars tur typ. och en sådan extra tub väger 354 gram full och motsvarar en halv trangia 27 UL-1 kök i vikt (köket väger 720 gram + 68 gram om man ersätter spritbrännaren med gasolbrännaren)...

eller om man vill vara lite elak:

3 st 230 gram tuber @ 354 gram + 388 gram för TechnoTrail köket = 1450 gram

2 st 230 gram tuber @ 354 gram + 720 gram för trangia 27 AH-1 + 68 gram extra för gasbrännaren = 1496 gram.

det skiljer bara 46 gram... och skall man vara ute ännu längre och släpa med sig mer bränsle så vinner trangia viktjakttävlingen tack vare effektivare förbränning och mindre bränsleförbrukning.

nu hårddrog jag lite då TechnoTrail förmodligen kan eldas lugnare och med bättre effektivitet där också - men vad händer med gasförbrukningen vid lite blåst ??

---

Gjorde exprimentet att ställa trangia-köket 0.5m framför utblåset på min inomhus-AC med 340 m^3/h fläktkapacitet och såg till att det blåste lika mycket över köket som det blåste på och runt foten av köket - otrolig nog så gick det ganska lätt att tända gasbrännaren i köket trots att tändaren va otändbar/blåstes ut ovan och utanför köket i vindraget. Visst, gasollågan var ganska orolig av vinden som pressads upp genom hålen och virveln som bildas i överkanten av vindskyddet, men brann förvånansvärt kontrollerat ändå.

när man sedan värmde vatten i gryta så fick man ganska noga flytta fram och tillbaka stekpannan som lock för att det skulle bränna bra - annars var det lätt att lågan reste sig på ena sidan och brann till en del i mellanrummet mellan grytan och vindskyddet - efter lite övning så hörde man på ljudet när det brann rätt. En toppmonterad brännare som biltema 17-607 kunde inte ens hålla lågan kvar på hatten utan blåstes ut av vinddraget från AC vid samma plats som trangia köket

tyvärr har jag ingen vindmätare för att bedöma vindhastigheten, men torde ha varit minst ett par meter i sekunden.

vid uppvärmningsprov så drog köket 9 gram gasol istället för 6 gram gasol för 500 gram vattenuppkok i blåsten, riktigt bra tanke på blåsten runt köket och användande av aluminiumvindskydd ala det som följde med optimus nova mfl. kök och toppmonterat kök var helt ogörbart i draget då det hela tiden ville välta och blåsa iväg och välta gryta och annat man ställt på toppmonterade köket - försökte inte ens prova att tända i köket i den typen av vindskydd...

det är inte utan orsak som trangia kallas för stormkök - den saken är helt klart!.

Har varit och klämt på Evernew TI DX köket igår.

Å blev helt frälst.
Som ett ved kök tycker jag det verkar vara kanon.

Spritbrännaren har jag dock inte några komentarer till.
Men har kollat lite och den ska vara enligt triangas storlek.
Om den är efektivare än Triangas sprit brännare vet jag inte.

Har använt köket ett tag nu. Väldigt nöjd. Kört det på omväxlande ved och t-röd.
Sotar en del när man eldar pinnar, men det var ju väntat.
Förvånansvärt lite bränsle går åt i ved-mode. Första gångerna plockade jag alldeles för mycket.
Har kompletterat med enkelt vindskydd av tjockare modellen av alu-folie. Fungerade bra vid min vandring runt Bjärehalvön förra helgen. Blev en del matlagning i blåsiga lägen vid havet.

Har kompletterat med enkelt vindskydd av tjockare modellen av alu-folie.

Det är en sak jag altid undrart vart man får tag i.
Jag ser på bilder och på resentioner att många har ett ALU-folie vindskydd som du säger av tjockare modellen

Men vart inhandlar man det?
Vilka alternativ har man?
Billigt på bygg firma? Dyrt på exempel över disk hos friluftsaffärerna?
Inte en aning.
Kan man göra ett själv?

Använder tre varianter.
1. den tjockare varianten av alufolie i livsmedelsbutiken-tror den kallas ugnsfolie
2. en bit av aluförpackning efter nån hämtlunc
3. vanlig folie limmad tre lager till en tjock och smidig folie

Har hört sägas att T-spritbrännaren brinner med ett väldigt flås och att det går åt mer bränsle än för Trangia. Någon som har testat detta eller har någon uppfattning?

Jörgen

Flåset är det inget fel på. Åtminstone inte på brännaren :)!
Tycker att bränsleåtgången är rätt jämförbar med Trangian. Har inte gjort några långkok utan bara kokat vatten till torrmat och kaffe.
Väldigt trevligt knäppande i titanium när den svalnar.

Det är en sak jag altid undrart vart man får tag i.
Jag ser på bilder och på resentioner att många har ett ALU-folie vindskydd som du säger av tjockare modellen

Men vart inhandlar man det?
Vilka alternativ har man?
Billigt på bygg firma? Dyrt på exempel över disk hos friluftsaffärerna?
Inte en aning.
Kan man göra ett själv?

I de flesta affärer finns det typ engångsuppläggningsfat (kolla bland plastmuggar och papptallrikar o.dyl) som är tjockare och som jag tror de flesta använder, bara att klippa till med vanlig sax.

Använder tre varianter.
1. den tjockare varianten av alufolie i livsmedelsbutiken-tror den kallas ugnsfolie
2. en bit av aluförpackning efter nån hämtlunc
3. vanlig folie limmad tre lager till en tjock och smidig folie

Måste nog ändå säga att "The Trooper" förslag verkar nog mest professionellt. Även om dina tips är kanon bra, å lågvikts förslag. (tror du kanske menade på samma sätt ändå)

I de flesta affärer finns det typ engångsuppläggningsfat (kolla bland plastmuggar och papptallrikar o.dyl) som är tjockare och som jag tror de flesta använder, bara att klippa till med vanlig sax.

Yes, detta kopierar jag och testar.

Har hört sägas att T-spritbrännaren brinner med ett väldigt flås och att det går åt mer bränsle än för Trangia. Någon som har testat detta eller har någon uppfattning?

Jörgen

Av de Youtube och recensioner jag har tittat på,
så har jag också fått uppfattningen att T-spritbrännaren inte är den effektivaste på marknaden som du också antyder på.
Men den är i Titan :-D
Det är vad de säger, om jag förstått det rätt.
Några exakta tester eller siffror på detta har jag inte kunnat hitta som jag kan lämna vidare tyvärr.

Evernew Ti DX ska även gå att köpa den utan spritbrännaren, har dock inte sett någon affär i sverige som har detta. Men det finns på deras hemsida.

Jämförelse med Bushbuddy

På vår trevliga trip till Vålådalen i helgen hade jag tillfälle att högst ovetenskapligt jämföra Evernew med Bushbuddyn.

Plus för Evernew:
1. Vikt - Man tjänar inte bara gram utan ett helt hekto
2. Storlek
3. Bättre multi-bränsle funktion (Även Bushbuddyns stöd för grytan går att använda i kombination med en spritbrännare eller esbits, men inte lika smidigt och inbyggt)

Minus:
1. Koktiden med ved - I genomsnitt kändes det som det tog minst tre gånger så lång tid att koka vattnet på Evernew.
2. Kapacitet i brännaren - Man får mata den hela tiden med mycket små pinnar. Det är ju ett ganska litet uttrymme. Inget problem direkt om man som jag tycker det är en fridfull och rogivande aktivitet, men i gruppsammanhang kan man känna att man hamnar lite efter.

Min slutsats är att jag inte kommer att vara avundsjuk på Evernew. Jag nöjer mig med Bushbuddyn på grund av dess högre kapacitet. Priset är också i stort detsamma även om man får betala tullavgift och moms (ca 900kr).

Det jag däremot kommer att försöka göra är att komplettera med en lätt spritbrännare. Jag ska försöka bygga mig en "Pepsi Can stove". Det är så knepigt att få tag på esbits.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg