Nytt kajak bygge

Mezzner; sa:
Som jag ser det är havskajaker till för antingen lek i vågor bland klippor, eller för att paddla omkring i havsbandet. Visst kan man göra långtur i en rockhoppingkajak, men jag inser inte varför. Lika olämpligt är det förstås att rockhoppa med en Offshore.

Aha?! Så havskajak och rockhoppingskajak är samma sak?
Hur lång är egentligen en långtur? mäter man det i tid eller sträcka? ;-)
 
En havskajak är ett ganska brett begrepp, men det är väl en kajak som man använder i havet.

Det finns nog många som paddlar långt i sina rockhoppingkajaker, men jag inser inte vitsen med det. Visst finns det väl kajaker som ska passa för både och, men det innebär väl också att de är lite halvbra i - bästa - fall på respektive variant av havskajakandet.

Flertalet kanotister verkar ju ägna sig åt det ena ELLER det andra, även om det finns de som gör både-och och dessutom samtidigt. Vi borde kunna vara eniga om att de utgör en minoritet?

Med långtur, menar jag egentligen vilken distans som helst där kraven på effektiv transport överväger kraven på spexiga manövrer. Skulle tro att det handlar om 15-75 km/dag. Självklart finns det ytterligare parametrar som särskiljer olika kajaker.

En annan sak som kan skilja kanotister åt är väl hur ofta de rollar. Antar att det finns de som rollar vid varje tur, medan jag vet att det finns andra som aldrig gör det, och aldrig kommer att göra det.
Återigen, ingen värdering i detta, jag kan inte se det som annat än en smaksak, eftersom i princip all paddling är rekreation - även om rekreationen kanske är meningen med livet för många.
 
jag tror det är rätt många som är ute på (lång)tur med eller utan övernattning som gärna leker lite när det finns tillfälle, snirklar lite bland stenar, klippor och skum, leker lite i vågor, rollar lite när andan faller på eller för att kyla av sig.

Möjligt att de som gör BÅDE och utgör en minoritet bland raktframpaddlarna i stockholmstrakten ;-)

Och ska man bara paddla 15km så spelar det ju ingen större roll vilken kajak man har, om man inte har himla bråttom, och det tror jag att de flesta inte har.

Sen vad som är vitsen/meningen eller inte är ju en helt annan sak, vissa tycker vitsen är att paddla 15km fort så man snabbt kan komma hem till soffan igen. Andra drar ut på det mååånga timmar eller fler dar.

Alla är vi olika.

Detta tycker jag är en rockhopperkajak: http://www.playthesea.co.uk/
 
"Homeros"

Tycker det finns mer än nog varianter av "vanliga" havjskajaker. Utbudet med marginella variationer är redan stort. Ta ut svängarna lite och hitta en ny nisch. Några halvkorkade idéer:

-En seglande SOT pedalkajak liknande Hobiecat Adventure, men med ett lättare glasfiberskrov rensat från onödiga features och bättre rodersystem?

-En 3-delad glasfiberkajak som ryms i en vanlig kombibil och lägenhet?

-En verkligt välseglande modern kajak med fällbar hydrodynamisk blyköl och avancerad rigg?

-Modulärt "lock" för anpassning efter behov? (sot, 2-manna utan last etc)

-Kajak väl anpassad för övernattning ombord?

-En kajak för sportfiskare i nordiska vatten? (spöhållare, utfällbara sponsons, fish wells etc)

-Hemska tanke; En kajak med tyst bensinmotor eller hellre kanske en riktigt bra elmotor?

Osv
 
"Rockhopping is "close to shore" saltwater paddling and slots neatly into the gap between playboating and sea kayaking. Short trips and playing the sea, calm or wild. Rocky coastlines and blue skies, rock gardens, caves, swells, surf, tides and tidal races - all combining to ensure the perfect rockhopping experience."

Ja, i 08-området brukar de flesta relatera rockhopping till när finlands eller vaxholmsfärjorna drar förbi och man spolas upp på land.

Vi vill ju gärna vara lika tuffa som killarna/tjejerna på framsidan, men vi har inget tidvatten och knappast några områden med stora bränningar. Skulle vi se några större mängder säl har vi säkert paddlat in i ett sälskyddsområde och kan räkna med att få en stämning i brevlådan från länsstyrelen.

Vi kan ju i vilket fall ha samma sorts utrustning som våra idoler.
 
eriksjos; sa:
jag tror det är rätt många som är ute på (lång)tur med eller utan övernattning som gärna leker lite när det finns tillfälle, snirklar lite bland stenar, klippor och skum, leker lite i vågor, rollar lite när andan faller på eller för att kyla av sig.

Möjligt att de som gör BÅDE och utgör en minoritet bland raktframpaddlarna i stockholmstrakten ;-)

Och ska man bara paddla 15km så spelar det ju ingen större roll vilken kajak man har, om man inte har himla bråttom, och det tror jag att de flesta inte har.

Sen vad som är vitsen/meningen eller inte är ju en helt annan sak, vissa tycker vitsen är att paddla 15km fort så man snabbt kan komma hem till soffan igen. Andra drar ut på det mååånga timmar eller fler dar.

Alla är vi olika.

Detta tycker jag är en rockhopperkajak: http://www.playthesea.co.uk/

Självklart är intresseinriktningen styrd av vilka vatten man har att tillgå (även om jag alltid tycker det är lika trist när argumentation övergår i nån slags lokalpatriotisk tradition.)
Det är nog det som också är poängen i mitt resonemang. Ditt tips på en bra rockhopperkajak verkar adekvat, och det är lätt för mig att säga att det för mig finns klart bättre val om jag ska tillryggalägga 15 km eller mer i Trosa eller Stockholms skärgård. Att det skulle ta lång tid är vi säkert överens om.
Även om man inte har bråttom är det ju ändå så att man troligen trivs bättre i en kajak där uttnyttjandet sker på de villkor som konstruktören tänkt sig.

Att vi är olika var just min poäng, och sen kan ju den olikheten i och för sig innebära att vissa gillar att utnyttja sin untrustning på ett ganska ovanligt sätt. Tror dock inte det är nåt kontruktören ska fundera säkert mycket över.
 
Mezzner; sa:
Självklart är intresseinriktningen styrd av vilka vatten man har att tillgå (även om jag alltid tycker det är lika trist när argumentation övergår i nån slags lokalpatriotisk tradition.)

hehe, ja så kan man ju också se det.

Det var mest för att understryka att vad folk paddlar, vill ha med mera styrs av var man tittar. Kollar jag där jag paddlar och i de paddelkretsar jag umgås ser jag folk som både paddlar, rollar, snirklar och leker.

Men hade jag enbart tittat och rört mig på t.ex. RönneÅ hemmavid, Malmös kanaler eller i Delsjön utanför göteborg hade jag troligtvis mest sett de som "bara" paddlar och då kanske trott att de var de enda och då hade jag nog tyckt att havskajer och rockhoppingkajaker varit helt klart onödiga.

Vi får väl se vad P3Composites kommer fram till för kajak, kan ju bli kul.

För egen del hoppas jag att det blir serietillverkning av Clapotis så man kan få shoppa en sån i kol/kevlar på 16-17 kilo! Och att min Rockhopper kommer inom kort i alla fall så det kan bli lite våglek vid Stockenträffen.
 
Ska man lyckas sälja någonting, så måste man vara bäst på åtminstone ett område.

Vad detta område är, är däremot olika beroende på vad den enskilde individen tycker.
Priset, vikten, paddlingsegenskaper, packegenskaper, färg, leveranstid, detaljfinish, image, reklam, avstånd till försäljaren, sittbrunnens utformning, sitsens utformning eller vad det nu må vara.

Per
 
En modulbyggd sittbrunn vore kanske något. Detta ska ju antagligen bli en kvalitetskajak. Skulle man då inte kunna göra själva sittbrunnen utbytbar. Sen köper man den model som passar, ex en keyholebrunn för långpaddling och en liten rund tajt för lek. Med dagens teknik borde det inte vara svårt att bygga en modul med bra spännen.

Bygger man sen kajaken delbar kan man ha en akter för skädda och en för roder :) Varför inte byta ut gummiluckorna mot en helt öppningsbar sektion av däcket. Det kan inte vara omöjligt att få det tätt. Då kan man få en lucka som är 100x50cm.

Ska man slå sig in på marknaden måste man ha en produkt som särskiljer sig, att konkurera med billiga kajaker är nog svårt. Jag hörde av en återförsäljare att Prijon säljer mer än 70 kajaker i veckan här i Sverige. Bättre då att skapa något som är delux i kvalite och snabbhet. Rockpool verkar ha gjort det till sin grej att ha väldigt rolig/häftig lack.

Leta reda på den kajak som är bäst i det segment ni gillar själva och bygg något som är betydligt bättre, och bevisa det genom en häftig videorulle!
 
Storlek o annat

för det mesta så paddar jag halvdagsturer eller är ute några dagar. De flesta drömmer om de riktigt långa turerna men är ute någon vecka eller kortare. Så frågan är ju om man behöver en kajak som lastar 170 kg.

Sen så kan man inte göra en kajak som fungerar optimalt för alla personer. En person som är 160 cm o väger 50 kg kan inte ha samma kajak som en som är
200 cm och väger 100 kg.

du får isåfall bygga den i minst 2 storlekar till att börja med.

Men att kunna välja olika pedaler och sittsar skulle vara ett enkelt sätt att nå en bredare köpgrupp. Om man gör ett främre skott i styrofoam så kan det också placeras efter önskemål.

Sen om kajaken är överdrivet lång så är det svårt att hitta ett ställe att förvara den på. Även om jag skulle hitta en kajak som jag tyckte om som var mer än 5,5 m lång så skulle den inte få plats i garaget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
delfinen Nytt finskt paddlingsband Vuoksenbandet Paddling allmänt 0
kajaken_yahoo.com Tjörns Kajakklubb nytt program Paddling allmänt 0
Erik Barkefors God Jul och Gott Nytt År! Paddling allmänt 1
Erik Barkefors God Jul och Gott Nytt År! Paddling allmänt 5
Disco-Kaj Nytt nummer av magasin Paddla Paddling allmänt 6
Headheretic Nytt padlingsförbud i HELA Sarek Paddling allmänt 13
eyck Nytt säte i en Klepper AEI Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Nytt år, nytt turprogram Paddling allmänt 0
eos Nytt från Valley Paddling allmänt 0
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
kajaken_yahoo.com Ny webadress, nytt program Tjörns Kajakklubb Paddling allmänt 0
kajaken_yahoo.com Stockenträffen 2004 nytt datum Paddling allmänt 0
articat Nytt Instruktörscertifikat Paddling allmänt 17
hassex Nytt Projekt Paddling allmänt 6
e97_bli Nytt "skinn" till tvåsitsig Klepper? Paddling allmänt 2
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9

Liknande trådar