Nytt jorden runt rekord på cykel!

Såg att han var ute men inte följt hans blogg. Känner sympati med hans inställning och den hype som flera äventyrare blåser upp kring sin person och det dom gjort.

Beaumont får sig en rejäl råsopp och det är nog svårt att förstå från svensk horisont. Han var ju så total sponsrad att han fortsatte av bara farten med att cykla syd till nord Amerika direkt efter jordenruntturen. Så det har skrivits många spaltmeter i brittisk press om honom och hans "övermänskliga" strapatser.

Vet från egna turer att det svåra inte är att sätta sig på cykeln och trampa utan allt arbete före och efter. Att skrapa ihop pengarna och bryta upp för att sedan komma tillbaks till ett utätet bo och börja om med sitt liv från noll.
 
Håller

med om att det är välgörande att läsa om personer som inte gör prestationer för att hamna i tidningar, tv-soffor, ragga sponsorer etc.

Idag är det så lätt att dela med sig av sina upplevelser via blogg att många andra än de publicitetshungriga når läsare. Just långfärdscyklister har mycket läsvärt att ta del av. T ex från Corax StorMange Sam Borombom Stellan J m fl medlemmar här på Utsidan.

Thure
 
Varför exakt är den nya rekordbritten så arg på Beumont? Är det verkeligen bara för att Beumont är en "sell-out"? Sen när är det inte ok att tjäna pengar på det man gör, ska vi börja hacka på alla fotbollspelare och musiker härnäst? Beumont har ju på ett ypperligt sätt gjort lite av ett vardagsämne det här med långcykling, och eftersom han brydde sig om att filma hela spektaklet när han gjorde sin jordenrunt så har vi nåt att titta på och inspireras av. Nu vet jag inte riktigt hela sanningen här kanske men det gör mig nästan illamående hur missunnasamma vissa är.
 
Dave

är hur han skriver under. Det han skriver intresserar mig inte så mycket att ta reda på vad han heter fullt ut.

Första gången läste jag inte mer än några meningar för att avsluta med ett gäspaende.

Nu här tråden väktes till liv så läste jag vidare. Jag kom till den delen där han, helt ogrundat, förklarar sin förakt för Beaumont, och insåg att han har mindre att säga än vad jag trodde när jag sluta läsa den allra första gången.

Han avskyr Beaumont. Nu vet vi det.

So what. Nu när han har kommit hem och börjar få lön igen, har han kanske råd att gå på terapi för sina problem.
 
Instämmer att det är en dåligt skriven text som väcker många frågor. Men så är den också på hans blogg där tanken är att man skall redovisa sina tankar utan förskönande omskrivningar.

Som jag uppfattar det så går kritiken ut på att Beumont skulle get sken av att göra sin tur för välgörenhet när det i själva verket var en noga uttänkt plan för att ge honom en bra start på sin karriär som äventyrare. Samtidigt låter han sig sponsras av bla en affärsbank som ingår i multijätten Lloyds Group som finansierar mycket av eländet som sker runt om i världen bla den senaste bankkrisen.

Att han stoppat ca £250.000 i egen ficka samtidigt som insamlingen på nätet drog in ca £20.000, och att han framställt sin cykeltur som värre än den var och honom som en stor äventyrare när han i själva verket valt en ganska enkel väg och hade enorma resurser till sitt förfogande.

Både Sayarer och Beumont har läs universitetsutbildningar i stadskunskap. De har då studera etik, demokrati, mänskligrättigheter, fred och säkerhet vilket kan vara en av orsakerna att han tog bladet från munnen.

Om man tar sig tid att läsa resten av inläggen på hans blogg hittar man även en ursäkt och förklaring till varför. Han skriver även att han får intrycket att inte alla som har åsikter om honom läst hela inlägget, eller förstår detta med moral och individens skyldigheter, utan tror att tysta fogliga medborgaren är ett vuxet och normalt sätt att förhålla sig till de orättvisor vi ser om kring oss.
 
Om man tar sig tid att läsa resten av inläggen på hans blogg hittar man även en ursäkt och förklaring till varför. Han skriver även att han får intrycket att inte alla som har åsikter om honom läst hela inlägget, eller förstår detta med moral och individens skyldigheter, utan tror att tysta fogliga medborgaren är ett vuxet och normalt sätt att förhålla sig till de orättvisor vi ser om kring oss.

Han har nog rätt. Jag slutade att läsa när jag kom till hans rabiata utfall mot Beaumont. Det kom helt ur det blåa och jag fick känslan att han inte var i balans. Han skrev det kanske direkt efter ett möte eller samtal min sin antagonist. Det var inte snyggt.

Men det spelar inte så stor roll för mig. Hans prestation, och Beaumonts prestation, är imponerande och jag kommer gärna att läsa mer om resan som både har gjort.

Jag är dålig på namn. På Thorn Cycles gör de en poäng av att någon har cyklat nord/syd efter det att han cyklade runt jorden. Det står lite om honom i en PDF-broschyr för deras Club Tour, tror jag. Det måste nästan vara en av dessa killar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Letar nytt program för planering av cykelrutt Långcykling 11
KristianMattiasson punka åter punka, nu behövs något nytt! Långcykling 23
saclawes Nytt på nätet Långcykling 0
Bulgakov Nytt framdev marin 08 Långcykling 3
bikebug Ev. nytt drev Långcykling 6
niking NuVichi - ett nytt växelnav Långcykling 3
klippen Nytt cykelmärke Långcykling 2
avsl0912 Grattis till Gunnar Ohlanders, 52, Järvsö NYTT REKORD! Långcykling 3
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Martin O Nytt forum Långcykling 8
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
olavroer Nytt styre og nystyreveske Långcykling 6
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
musse592 Budget för en jorden runt? Långcykling 22
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
fiddern Jorden runt! Långcykling 17
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
honkydory Jorden runt - på en höghjuling! Långcykling 3
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
pergit Bottenhavet runt Långcykling 0
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
stroeller Häng med runt Bottenviken sommaren 2016? Långcykling 12
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
stea runt sverige Långcykling 6
rimn Runt Vänern Långcykling 7
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
diderichsen vintercykling runt mälardalen Långcykling 2
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
mr.peterjohansson Rumänien runt Långcykling 8
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
Jonas_utsidan Siljan runt 2009 Långcykling 4
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
piaea Bodensjön runt Långcykling 6
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6

Liknande trådar