BlåtandsGPSen (köpt på Soltek) är rätt uthållig den klarar minst 8 timmar utan laddning så normalt behövs ingen sladd- har ett extrabatteri som är av Nokiadtyp med vid behov som alternativ till sladd.
Jag hänger den bakom backspegeln i SAABen eller hyrbilen strax under vindrutan så man ser den knappt från förarstolen.
Ipaqen 2210(köpt begagnad) är också uthållig om man inte vill ha sladden - 12 tim vid normal drift vad nu det är i praktisk drift?- I praktiken använder jag inte navigatorn mycket på transportsträckorna- Fördelen med den frihängande GPSen är att den kan vara påslagen hela tiden och den har alltid fixen . Man slår på Ipaqen när man behöver hjälp och då startar den på kartprogrammet och man får positionen direkt (<1sek) i Ipaqen.
Om man vill ha Ipaqen påslagen en hel dag behövs naturligtvis sladd till den.
Efter som man i praktiken kan åka sladdlöst under en dag kan alla i bilen även baksätespassagerarna vara navigatörer vid behov det är bara att räcka över den sladdlösa handdatorn.
Jag kör lika ofta efter Fugawikalibrerat kartmaterial som TomTom och när jag reser utanför Europa har jag ofta stadskartor i Fugawi över de stora städerna och en Magellan Colour (köpt i USA ) med grundkartan för den kontinent man är på inlagd som räcker för transportsträckorna.
Det kräver både mycket förberedelser och framför allt minneskort...
Ipaqen 2210 är mycket flexibel med två minneskort (CF och SD- jag använder äldre kort från tidigare system jag använt) Det går att använda Ipaqen både för att lagra och administrera kartor till Magellanen och för lagring av kartmaterial för båda.
Magellanen är också mycket känslig med sin Quad antenn och fångar positionen även inne i bilen- så för denna typ av utrustning är en re-radantenn helt obehövlig.
Konsten är att kreativt kombinera rätt typ av system för sitt eget behov. Det jag har nu passar mig suveränt då det är användbart i stort sätt överallt och framför allt är flexibelt inte upplåst mot kartleverantörer.
Jag har ingen avsikt att pracka på detta till någon annan utan syftet är att visa exempel på kreativa kombinationsmöjligheter med modern teknologi i alla dimensioner där även kostnadsaspekter finns med tex direktimport eller köp av begagnat.
Bengt
[Ändrat av bigben 2004-01-27 kl 12:34]
Jag hänger den bakom backspegeln i SAABen eller hyrbilen strax under vindrutan så man ser den knappt från förarstolen.
Ipaqen 2210(köpt begagnad) är också uthållig om man inte vill ha sladden - 12 tim vid normal drift vad nu det är i praktisk drift?- I praktiken använder jag inte navigatorn mycket på transportsträckorna- Fördelen med den frihängande GPSen är att den kan vara påslagen hela tiden och den har alltid fixen . Man slår på Ipaqen när man behöver hjälp och då startar den på kartprogrammet och man får positionen direkt (<1sek) i Ipaqen.
Om man vill ha Ipaqen påslagen en hel dag behövs naturligtvis sladd till den.
Efter som man i praktiken kan åka sladdlöst under en dag kan alla i bilen även baksätespassagerarna vara navigatörer vid behov det är bara att räcka över den sladdlösa handdatorn.
Jag kör lika ofta efter Fugawikalibrerat kartmaterial som TomTom och när jag reser utanför Europa har jag ofta stadskartor i Fugawi över de stora städerna och en Magellan Colour (köpt i USA ) med grundkartan för den kontinent man är på inlagd som räcker för transportsträckorna.
Det kräver både mycket förberedelser och framför allt minneskort...
Ipaqen 2210 är mycket flexibel med två minneskort (CF och SD- jag använder äldre kort från tidigare system jag använt) Det går att använda Ipaqen både för att lagra och administrera kartor till Magellanen och för lagring av kartmaterial för båda.
Magellanen är också mycket känslig med sin Quad antenn och fångar positionen även inne i bilen- så för denna typ av utrustning är en re-radantenn helt obehövlig.
Konsten är att kreativt kombinera rätt typ av system för sitt eget behov. Det jag har nu passar mig suveränt då det är användbart i stort sätt överallt och framför allt är flexibelt inte upplåst mot kartleverantörer.
Jag har ingen avsikt att pracka på detta till någon annan utan syftet är att visa exempel på kreativa kombinationsmöjligheter med modern teknologi i alla dimensioner där även kostnadsaspekter finns med tex direktimport eller köp av begagnat.
Bengt
[Ändrat av bigben 2004-01-27 kl 12:34]