Nytt inägg från Ipaq Maffian :-)

Nytt inlägg fån Ipaq-maffian :)

Fortuna clipon får toppbetyg på test i Pocket GPS World .

http://www.pocketgps.co.uk/index.php

Där finns även Ique testad med bra resultat men det konstateras också att det trots allt är mest en Palmdator med kritik mot skärmen.
Skärmen har varit Ipaqs styrka i många år nu- det var skälet att jag (liksom Runar tror jag )lämnade Palm för några år sen-

Bengt
 
Jag tror inte direktörn är benägen att ta till sig information som strider mot den intagna positionen.

doktorn



[Ändrat av jonasolof 2004-01-24 kl 23:39]
 
Jodå Jonas visst går det att ompositionera på fakta!

Har inte sett någon direkt nån jämförelse Ipaq+blåtand / Ique någonstans.Har Du?

Jag skall försöka låna en Ique och jämföra lite med Ipaq/Fortuna under våren.

De flesta inläggen i frågan bygger på kunskap om ett system och på hörsägen om det andra.

Bengt
 
(Nästan) egen erfarenhet

Min kusin kör cirka 300 mil i veckan, varje vecka. Han har Ipaq med blåtand och iQue i bilen.
Ipag hade bättre mottagning, eftersom blåtandsmojängen gick att skicka iväg på mottagningsvänlig plats. iQue kom på efterkälken, eftersom antennen sitter inbyggd. När då iQuen skulle sitta på någorlunda betjäningsvänlig plats i lastbilshytten, blev det för mycket plåttak över den.

Med extern antenn (Gilsson) på biltaket blev mottagningen snarare bättre för iQue än för blåtanden. Fast då är det ju lika många prylar att hålla reda på för iQuen, förstås.

Med fullgod mottagning märks också att iQue är en vassare navigator än programvaran som finns till Pocket PC, säger han.

Dessutom kan man ta loss antennen från iQuen, och ta den med sig (även som GPS), utan att behöva plocka fram blåtandsmojängen. Gilssonantennen får sitta kvar på taket, helt enkelt.

Man ska ha klart för sig vad en iQue är:
Det är en bra Palm PDA.
Det är en bra GPS för bilnavigering.
Något annat är det inte. Inte än, i alla fall.

Bengt klagar på att den inte är vattentålig (i en annan tråd), fast sen inser han (i samma inlägg) att det är ju inte PocketPC heller. Han vill ha en vattentålig iQue, skriver han.
Jag har hållt i en vattentålig PocketPC. En sån vill jag inte ha! Det var en klump, stor som en skokartong (nåja), som inte alls skulle fungera på det sätt jag vill använda min iQue, alltså som PDA och bilnavigator. Jag kan ha min iQue i bakfickan, om jag vill, men en sån där PDA i pansarfodral går inte dit.

Bengt skriver också att han använder en SporTrak i skogen. Gör det då, det är ett bättre alternativ än att bylta på en PDA så att den tåler att vara ute.

Ska man ha iQue i en båt, vilket den skulle kunna passa till, om bara Garmin fixar till rutthanteringen för något annat än bilbruk, så får man antingen ha en tillräckligt stor båt, där bryggan är torr, eller så skydda iQuen på något sätt. Om det skvätter måttligt borde ju en plastpåse räcka.

Om man nu har en iQue, så finns det naturligtvis all anledning att inte ha en SporTrak i skogen, utan exempelvis en GPSMAP 76 eller en eTrex Legend (eller nån annan modell, beroende på pris/storlek/antenn). Dessa kan ju då dela kartor med varandra. Köper du en iQue får du med City Select Europe. Den kartan är låst, men ytterligare en kod ingår utan extra kostnad, så du får gratis kartor till din andra Garmin GPS på det sättet. Köper du en 60C, kan du dessutom använda autorutt även i den, om du nu skulle vilja det.

iQue kan, liksom PocketPC, köra kartprogram som Fugawi och PathAWay. (Ozi finns inte för iQue, inte än i alla fall.) Då kan man köra med vilka kartor som helst. Jag har själv PathAWay i min iQue, för att hantera orienteringskartor. Fungerar utmärkt.

iQue har bara en plats för SD-kort, vilket Bengt i ytterligare ett annat inlägg tyckte var alldeles för lite. Själv får jag nog säga att jag har hellre GPS inbyggt och ett extra kort att byta med löst, än GPS löst och ett extra kort inbyggt. Kortet slipper jag dessutom byta batteri på, när det ligger i fickan.

Jag läste recensionen som Bengt refererar till ovan. Den något gummiaktiga känslan på skärmen har jag också märkt av, fast den verkade försvinna kvickt. Annars tycker jag skärmen är kanon!

Flera av de "konstigheter" som recenscenten hittade är heller inte korrekta. Det är förvisso riktigt att Mapsource (programmet) inte levereras tillsammans med iQue, men det har inte med kartorna att göra. Det är bara inte nödvändigt. Om man vill ha det, kan man hämta det gratis på Garmins sida. En installation av iQues programvara gör att Mapsource går att installera, trots att det egentligen är en uppgradering.

Anders
[Ändrat av apersson850 2004-01-25 kl 19:58]
 
Jag använder som Anders iQue med extern antenn och blir mer och mer nöjd. Skärmen är fenomenal. Klibbigheten på skärmen fösvann snabbt. Det allvarligaste problemet är/var känsligheten för statisk elektricitet men Garmin har pliktskyldigast bytt ut alla ex som har haft problem med detta.

Tyvärr har Garmin/Navtech inte TMC, trafikinfo över RDS. Så nån dag när andan riktigt faller på ska jag ta fram den ipaq 5450 som jag kämpade med hela våren 2003 för att få att fungera vettigt. Nu när det finns uppgraderingar för Pocket PC, blåtandsfunktionen och active sync kanske den kan fås att fungera tillfredsställande. Tomtom 2 ligger i en påse, men känns inte angeläget eftersom jag har iQuen. Alturion med TMC kunde dock vara intressant att pröva, men jag gillar inte att de har en kombinerad antenn för GPS och FM som förutsätts fästas innanför vindrutan. En GPS- antenns rätta plats är på taket med så vid vy som möjligt.


P.S. En kvalificerad och uppdaterad review över iQue av Dale De Priest kan läsas här http://www.gpsinformation.org/dale/Palm/iQue3600.htm
 
Anders

Det var en utmärkt sammanfattande redogörelse som samlade upp många erfareheter på samma ställe för den som står i valet och kvalet.
Man kan möjligen lägga till att då GPSen är integrerad i iQuen är den säkert lättare att hantera som en enhet och det kan vara lite trickigt att hitta inställningen mellan en Ipaq och en GPS blåtandsvägen första gången om man är ovan men sen är det nog ingen större skillnad.

Om man tycker att ett ruttprogram är det viktigaste tycks iQuen ha ett visst försprång för tillfället men sådant ändras fort.
Om man vill ha den i bilen med fix överallt behöver man en re-rad antenn till Iquen och det bör medräknas i totalkalkylen.
Ganska likvärdiga system får väl konstateras efter Din redogörelse.


Bengt
 
Javisst!

För en bilnavigator, som ju iQue i första hand är, måste nog ruttberäkningen anses vara något av det viktigaste.
Möjligen med undantag av kartmaterialet, förstås.

Algoritmerna utvecklas säkert kontinuerligt. I nästa release av firmware för iQue har ruttberäkningen förbättrats redan, jämfört med hur den fungerar nu.
Den uppdateringen kommer antagligen någon av de första dagarna i februari.

Själv har jag antenn med tre meter kabel, i personbilen. Räcker lagom till bilhållaren, som sitter till höger om ratten. Dessutom kan eventuell framsätespassagerare ta loss iQuen från hållaren, och mixtra med den, utan att ha problem med att sladden inte skulle räcka.
Min kusin har antenn med fem meter kabel i lastbilshytten. Då kan han göra sammalunda där inne, om han vill.

Baksäteschaufförer undanbedes.

Anders
 
Extern antenn?

En fråga från en novis på externa antenner:
Monteras de fast i bilen, eller sätts de fast med magnet eller liknande med sladden klämd i dörrspringan?

Eller finns det olika varianter?
 
Antennkroppen med magnetfot på taket på bilen sladd in genom dörrspringan och den interna antennen intill GPSen.
Jag har tidigare använt RA45 från Soltek med bra resultat

http://www.soltek.se/gps/gpsantenner.htm

Om du har en GPS med passande externt antennuttag blir det billigare -samma princip med magnetfäste på taket
Se samma sida längre ned

Numera behöver jag ingen intern antenn i bilen med Fortuna clip on GPsen då den är så känslig.

http://www.soltek.se/gps/cliponbtgps.htm

Bengt
[Ändrat av bigben 2004-01-26 kl 12:06]
 
Går bra inuti också

Antennen med magnet på taket och kabeln klämd genom dörren ger naturligtvis bäst resultat. Men för det mesta räcker det med att man placerar den längst fram på instrumentbrädan. Undantag är om man har en bil med metallbehandlad vindruta som stoppar radiovågor. Om man dessutom placerar antennen på en liten platta av järnplåt (sådär en till två decimeter stor) får man ännu bättre mottagning.
Som regel har GPS-antennerna en rätt kraftig inbyggd magnet.


Jag har numera en iQue som jag monterad helt nära ratten, till höger. Den befinner sig alltså rätt långt in i min Volvo 850. Trots att iQue har rykte om sig att ha rätt krasslig inbyggd antenn räcker denna placering för det mesta gott, även utan yttre antenn. Det är egentligen mest när jag kommer in i storstaden och åker på smala gator som det uppstår problem med mottagningen. Med en bra extern antenn märker man stor skillnad då.

AndersLj
[Ändrat av ALj 2004-01-26 kl 15:04]
 
Samma resultat

Jag har samma uppställning som min namne.
En iQue i en 850, till höger om ratten.
Nu bor jag inte nära någon stor stad, men däremot finns det obegränsat med skog här i närheten.
Om jag inte har lust, behöver jag inte heller använda min externa antenn (BS-2 från Soltek; iQue har uttag för extern antenn, så någon återsträlande behövs inte). Men kommer jag ut på en grusväg, i tät och blöt granskog, då behövs det. Med den externa antennen håller jag å andra sidan mottagning nästan alltid, även i de tätaste granskogar, där man knappt kan se himlen.

Dessutom är den bättre vid tvära riktningsförändringar, eftersom den interna antennen med nödvändighet är skymd för satelliter som finns bakom bilen. Snor man runt tvärt kan det hända att alla satelliter som gick att ta emot innan, nu blir skymda, och tvärtom. Då kan det ta en lite stund innan den hittar positionen igen. Detta undviker man med antenn på taket, då den ju ser varvet runt.

Fördelen med direktansluten antenn är också att den får strömmen från iQuen, så det finns inga batterier eller separata matningar till antennen, som exempelvis Bengt måste ha till sin blåtand.
Nackdelen är att man måste koppla in kabeln.

Jag har lagt antennen på höger sida, mitt på bilen (i längdriktningen). Då kan jag gå ut genom bakdörren, som inte används så ofta, med sladden. Sladden sitter dessutom längst fram vid bakdörren, där man inte har ont av den när man går ut och in ur bilen. Över framdörren ligger den sedan bakom en list, som håller fast innertaket. Sladden fortsätter ner bakom plastlisten på A-stolpen insida, och dyker upp lagom där den behövs, vid framrutan.

Anders
 
Fast det går att köra t ex Emtac BT GPS med yttre antenn också. Jag har smarteq/allgons ANT (GPS, GSM, UHF på taket. Den funkar utmärkt med Emtac BT GPS. Och då slipper man sno runt med emtacken men får ändå bra mottagning via BT.

Dock är det betydligt snabbare att sätta in en extern antenn i iQue. Lite snabbare ändå ginge det om de hade en antennkontakt i bilfästet i stil med Ericsson T39.

PS jag använder också en lös antennkabel till T39 ibland, så jag vet att kontakten håller kvar sladdkontakten också - vilket det inte ser ut som.Det skulle annars vara en invändning m avs på iQuens övriga användning.
[Ändrat av jonasolof 2004-01-27 kl 12:01]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Tips , nytt batteri Garmin Fenix/Tactix Navigering 0
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
stillo Ekolod, gammalt vs nytt Navigering 1
niking Microsoft lanserar ett nytt operativsystem för gps Navigering 4
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
greenjuice Intressant nytt skyddsfodral till eTrex-serien Navigering 0
jonasolof NAvitel - nytt kartprogram för att visa vektorkartor Navigering 6
niking Nytt koordinatsystem ger ny korspunktsjakt? Navigering 0
Kenneth68 Nytt och kul? Navigering 6
Store Sverige får nytt koordinat- och höjdsystem Navigering 33
kvchs9 Nytt Bluechart Navigering 23
Brune Ingen GPS mottagning i nytt tåg Navigering 13
CyberJunkie Gummit på eTrex. Köpa nytt?? Navigering 8
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Arstuga Nytt forum! Navigering 0
jonasolof GPS Redirect: Använd Ipaq 6515 GPS för andra enheter Navigering 0
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
olhe HP IPAQ 6515 med A-GPS Navigering 3
olhe Ipaq 6515 och OziCE? Navigering 1
Buda Ipaq och 60cs på havet? Navigering 6
Huskul Sjökort till Ipaq? Navigering 1
Huskul Friluftskarta till Ipaq? Navigering 4
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
per_bursell Programvara för ipaq? Navigering 3
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2
mekelund Ipaq + Magellan 315 Navigering 0
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
jlw Beställa Ipaq och fortuna clip-on från England Navigering 6
stigvig iPAQ 19xx och GPS, fungerar det? Navigering 3
dragan Fartkameror till iPaq Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
emilg TomTom2 + Fugawi på Ipaq 2210 eller 1940 ? Navigering 6
magnuss Antenn till Ipaq Navigering 25
oti iPAQ h5550 och kyla = blockerad iPAQ Navigering 12
Urban006 Ipaq 2210+ Magellan 315?? Navigering 7
Roni IPAQ mot IQUE ? Navigering 31
GV IQue 3600 vs HP iPAQ/TomTom Navigering 16
Store Inställningshjälp iPAQ/OziExlorer CE/GPSMAP 76S Navigering 8
skiman ANSLUTA GARMIN LEGEND-IPAQ 1940 Navigering 3
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
etrexlegend koppla ihop etrex-ipaq-ström, hur göra ? Navigering 6
Janne41 Hojfäste till iPAQ Navigering 4
Store [Info] Navman GPS 3400 rekommenderas ej med iPAQ H5400 Navigering 2
Jacken Regulator till Ipaq & GPS Navigering 8
haraldn Spara track log i iPAQ Navigering 14
Store Problem med Fugawi/iPAQ/Navman3400 Navigering 2
Janne41 TomTom Navigator + iPAQ 3850 Navigering 1

Liknande trådar