Nytt gas kök !!!!!!!!

Vill man tänka driftsäkerhet så får man ju med två PocketRocket (ifall ett skulle paja) till lägre vikt än ett kök av spindelmodell. Själv tyckte jag tidigare att toppmonterat var för svajigt, men man vänjer sig :) Tältpinnar eller stenar som stadgar upp gastuben är en enkel lösning. Vindskydd sköter jag genonm att på morgon och kväll laga mat i absiden, på lunchen gör jag bara ett snabbt uppkok i lä av en sten och/eller ryggsäckar. Har ett hemgjort vindskydd av ölburksmodell med (det väger inte mycket och förvaras inrullat i liggunderlaget) för när det kärvar i ordentligt.

Visst är gas lite dyrare än bensin, men i relation till övriga omkostnader tycker jag att det är försumbart. Men det är klart, har man 250 tältnätter per år så kommer saken i en annan dager...

Har någon en källa för renare bensin, till rimligt pris, läs ej apotekets.
//J
Heptan som köps på färgaffären. Tror det ligger på ca 45 kr litern. Dyrare än mackbensin, men det tycker jag det är värt om man ska köra köket i absiden. Dessutom gör det inte så mycket om man spiller, allt dunstar och man slipper äcklig bensinlukt. Jämfört med gas är det iallfall hyffsat billigt.

Heptan som köps på färgaffären. Tror det ligger på ca 45 kr litern. Dyrare än mackbensin, men det tycker jag det är värt om man ska köra köket i absiden. Dessutom gör det inte så mycket om man spiller, allt dunstar och man slipper äcklig bensinlukt. Jämfört med gas är det iallfall hyffsat billigt.

Senast jag frågade ca 250 för en 5-litersdunk. Lite dyrare än Statoil Blå men ändå klart överkomligt :).

//J

Visst är gas lite dyrare än bensin, men i relation till övriga omkostnader tycker jag att det är försumbart. Men det är klart, har man 250 tältnätter per år så kommer saken i en annan dager...

Om man köper på mack och friluftsbutiker så är gas klart dyrare, men har man vägen förbi Biltema så kan man bunkra gas där - köper man 17-614 (450 gram tub) så hamnar gaspriset på ca 89:- kg gas, medan väljer man 230-gram flaskorna 17-613 så klättrar det snabbt till 109:- kg gas

1 kg gas motsvarar ungefär 1.2 -1.3 liter heptan/bensin/fotogen/diesel energimässigt, och tittar man på mackpriser på detta (typ 50:- flaskan) så blir campingas inte fasligt så mycket dyrare än heptan om gasen köps in på rätt ställe.

Köper man gas (Primus) på mack typ OK/friluftsbutik så får man lätt räkna med mer än dubbla pengarna per kilo, - köper man dom små 100 grammarna @ 39:- styck så blir det följdaktligen 390:-/kg, att jämföra med biltemas 17-614 för 89:- kg gas.

---

Även om typ Primus har något mer propan och isobutan i sin gasblandning än tex. Biltemas när dom är nyköpta och följdaktligen tål något mer kyla inledningsvis, så är glädjen av detta högst kortvarig då tex. 30p/70nb-vätskeblandning i tuben, avgår i gasform med förhållandet 60p/40nb, vilket resulterar att det är nästan bara ren n-butan kvar när tuben är förbrukad till 50-70% närapå oavsett vilken gasblandning man startar med. Även om man köper sk. torch-gas (biltema 17-602) med hög propanhalt (60% molvikt, 51% massförhållande propan) så kommer det ändå vara en rejäl skvätt nästan ren n-butan kvar när 70 - 80% av tuben är förbrukad.

Med andra ord skall man inte springa benen av sig och betala massa extra för en tub som anger 30% isobutan istället för 25% (som biltemas) då detta ger i princip ingen extra hjälp alls vid eldning i kyla - det som räknas är andelen propan om man skall elda med gas vid kyla....

Om vi tar biltemas 17-613 resp 17-614 (samma soppa) så verkar faktiska trycket stämma ganska bra med molförhållandet 50% n-butan, 25% isobutan och 25% Propan - som det står på burken - Detta ger ett massförhållande (flytande form) av: 53% n-butan, 27% isobutan, 20% propan. Det som avgår som gas första minuterna från ny tub när det används vid 25 grader (3.3 bar) har då massförhållande 34% n-butan, 23% isobutan och 43% propan (molförhållande 30% n-butan, 20% isobutan, 50% propan). - det går ut ca dubbelt så mycket propan i gasen som själva vätskan i tuben innehåller, vilket innebär ganska snabb utarmning av propan ur tuben

Vid -10 grader C (ca 0.4 bar övertryck) så är det ännu lite mera propan i gasen och snabbare utarmande då med massaförhållandet är 29% för n-butan, 21% Isobutan och 50% propan (molförhållande 25% n-butan,18% isobutan, 57% Propan)

Av detta så kan man konstatera om inte tuben bara innehåller isobutan och propan-blandning (går sådant att köpa i sverige??) utan också en skvätt n-butan som kommer det alltid sluta med en större eller mindre skvätt gas kvar i tuben som man inte få ut vid eldning i kall väderlek (om man inte värmer tuben). Ren n-butan bör ligga på ca +10 grader för 0.4 Bar övertryck, vilket är lägsta gränsen för något sånär värmande låga med primusbrännaren i tragia-köket.

(Ovanstående är framkalkylkerat med 'NIST refprop' som är en Fortran-paket som modulerar gaser och gasblandningar på matematisk detaljnivå och används som referensverk inom bl.a kylindustrin och dess beräkningar (n-butan, isobutan och propan är nämligen också kylmedier, känd som R600, R600a och R290 - tittar man på baksidan på hyffsat modern kylskåp så står det med stor sannolikhet just R600a som kylmedier - dvs. ren isobutan)

(Ovanstående är framkalkylkerat med 'NIST refprop' som är en Fortran-paket som modulerar gaser och gasblandningar på matematisk detaljnivå och används som referensverk inom bl.a kylindustrin och dess beräkningar (n-butan, isobutan och propan är nämligen också kylmedier, känd som R600, R600a och R290 - tittar man på baksidan på hyffsat modern kylskåp så står det med stor sannolikhet just R600a som kylmedier - dvs. ren isobutan)

Ahhh, fortran! Manligt!

Eller snarare ganska ynkligt att modernt designade språk såsom java, C# mm. inte stöder komplexa tal som primitiver redan indesignade i språket från början utan är i bästa fall som påhäng efteråt (C++) - däri ligger skillnaden varför språk från 60-talet som Fortran och Lisp fortfarande är huvudprogramspråket inom vetenskap för algoritmer och olika typer av simulering och sedan med stor möda portas över till C, C++ etc. med många konstiga, svåsökta buggar och annan typ undantagshantering i mathlibbar mm. innan det fungerar lika felfritt som den ursprungliga Fortan-koden.

Finns några 'berömda' versioner av mathlibbar från bl.a Microsoft där avrundning gjordes tex. efter ekonomiska regler och inte vetenskplig avrundning vilket påverkade tex. mp3-codec så att den producerade en helt onjutbar mp3-kopia av musiken istället för den tänkta högkvaliten, vilket gjorde folk flinskalliga i letande på varför...

men nu är vi ganska rejält offtopic... ;-)

Kan inte annat än hålla med faktiskt. Men en sak jag inte fattar är varför en del fortan-kompilatorer (gfortran t.ex, har jag för mig) tolkar om fortrankoden till c på preprocess-stadiet. Vad är fördelen med det?

(jaja, fortfarande off topic, men jag har inte kunnat hitta någon som kan svara på det, och xxargs verkar ju kunnig.)

Utsidan at its best! Trådskaparen frågar om gaskök, det börjar snabbt handla om bensin/fotogen/etc-kök och slutar med en diskussion kring manligheten i fortran... You've just gotta love it!

Jag har haft tvåolika toppmonterade gaskök och ett markstående med tre ben. Det sistnämnda är bra ur stabilitetssynpunkt och det är lättare att vindskydda, men det väger lite mer. Jag tycker inte att den ökade vikten motsvaras av prestanda, så för min del gäller nu PocketRocket. Nämnde mina lösningar ovan. Den sämsta av båda världar är ett tungt toppmonterat.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skurken Nytt kök med gas! Kök och brännare 45
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
såg nytt kök i samlingen Kök och brännare 2
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
andy69 Nytt Primus? Kök och brännare 1
KamratJonas Problem med nytt primus micron Kök och brännare 10
KLAGER Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar Kök och brännare 11
masvean Nytt "turkjøkken" hva trenger jeg??? Kök och brännare 9
GilbertK Nytt kök hos Biltema Kök och brännare 48
Hobbe21 Nytt kök Kök och brännare 4
il C nytt kök Kök och brännare 1
CrossM Nytt Multifuelkök till Trangia Kök och brännare 19
Northstar Nytt kök Kök och brännare 6
skogstroll Nytt kök? Kök och brännare 17
JSilfver Nytt fotogenkök Kök och brännare 1
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg