Nytt Bluechart

nikk; sa:
Jovars det verkar som om smallområdena endast kan fås på kasetter, men det verkar ologiskt. Någon som har ett intilligent svar på det??
Med fasta minneskort där valfrihet i efterhand är omöjlig erbjuder man åtminstone valfrihet innan köp. Åtminstone jag har svårt att se det som ett problem. Med CD (som är ett relativt nytt format för BlueChart) erbjuds inte denna valfrihet men CD:n är åtminstone billigare än ett "stort" minneskort, $267.
Varför vill man köpa small kort och inte regular då täckningen är mindre? Det måste väl vara så att upplösningen är bättre???
Nej upplösningen lär nog vara densamma men priset på ett litet område är lägre, $199 jämfört med $299. Ett bra alternativ tycker jag för den som trots allt har en minneskortsbaserad plotter men vet att ett större område inte kommer till användning.

Ja, jag har kanske inte alls förstått hur det går till.

Men jag tolkade det som att "litet" område inte täckte så mycket som ett "stort" område.
Jag fick också för mig att ett litet område borde vara billigare än ett stort. Annars skulle väl ingen köpa ett litet område, såvida det inte är mer detaljerat, men så verkar det ju heller inte vara.

Om man då antar att innehavare av liten båt med större sannolikhet gör mindre utfärder, och dessutom är utrustad med mindre GPS (kanske en GPSmap 76S eller liknande, istället för en större plotter), tänkte jag mig att den främsta kunden för "litet" område borde vara den som då inte har någon nytta av detta alls, eftersom han inte kan stoppa in minneskortet någonstans.

Nu äger jag ju inget flytetyg större än en luftmadrass (och om jag inte minns fel är det hål på den), så det spelar ju inte mig någon roll, egentligen.
Men det tycktes mig vara tämligen stolligt.
Hur fungerar prissättningen på en CD då, med stort område på? Betalar man för att få tillgång till hela området, eller måste man betala om igen, ett antal gånger, för att låsa upp en del i taget? Eller är det på annat sätt?

Anders

Jag vet hur det funkar på Magellan. Där betalar man 2795:- och får en CD-skiva med hela Europa på. Man får byta mellan alla områden utan kostnad.

apersson850; sa:
Men jag tolkade det som att "litet" område inte täckte så mycket som ett "stort" område.
Det låter som ett rimligt antagande.
Jag fick också för mig att ett litet område borde vara billigare än ett stort.
Så är det också som du kan se av mina prisuppgifter från Garmin.
Om man då antar att innehavare av liten båt med större sannolikhet gör mindre utfärder, och dessutom är utrustad med mindre GPS (kanske en GPSmap 76S eller liknande, istället för en större plotter), tänkte jag mig att den främsta kunden för "litet" område borde vara den som då inte har någon nytta av detta alls, eftersom han inte kan stoppa in minneskortet någonstans.
Möjligt men nu finns inte alternativet på CD. Men som jag sade så är den åtminstone billigare än ett "stort" minneskort.
Men det tycktes mig vara tämligen stolligt.
Stolligheten består då möjligen i att valfriheten är mindre på CD:n, inte att det finns alternativ för minneskort, men det kan ju bero på tekniska begränsningar i programmet, utrymmesbrist eller något annat skäl som kanske är rimligt?
Hur fungerar prissättningen på en CD då, med stort område på? Betalar man för att få tillgång till hela området, eller måste man betala om igen, ett antal gånger, för att låsa upp en del i taget? Eller är det på annat sätt?
Man får en kod med CD:n och väljer själv vilket område man vill låsa upp. Man kan sedan köpa till ytterligare områden om man vill och får använda samma upplåsta kartor på två olika enheter. Det fungerar precis som med regionerna i CitySelect/CityNavigator tidigare.

Numera har man ersatt åtminstone vissa regioner i Sverige med nya större vilket så vitt jag förstår innebär att man får mer sjökort för pengarna. Jämfört med vägkartor är de dock fortfarande dyra men det kan ju ha med kundunderlag och vad Garmin får betala för kartmaterialet att göra.

Jag vet ännu inte hur uppgraderingen går till (texten på MapSource Unlock är inte färdig) för mig som har EU025 men jag gissar att man får välja vilken av de nya större regionerna man vill ha.

Områdena var större i fjol

PR; sa:
Numera har man ersatt åtminstone vissa regioner i Sverige med nya större vilket så vitt jag förstår innebär att man får mer sjökort för pengarna. Jämfört med vägkartor är de dock fortfarande dyra men det kan ju ha med kundunderlag och vad Garmin får betala för kartmaterialet att göra.

En av mina kompisar köpte en Garmin 182C + CD+ PROM kort+ kortbrännare i fjol. Det område han öppnade (pratades vid förra veckan om detta http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27544 ) omfattar Hjälmaren, Mälaren, skärgården ungefär från Grisslehamn i norr, till Oskarshamn i söder, en stor del av Gotland och hela Åland.

Så även om de nya områdena är större än i våras, är de avsevärt mindre än i fjol.

Känner någon igen fenomenet ? Man höjer priset (mindre yta) så mycket att försäljningen minskar, och blir då tvungen att sänka priset lite (större yta), och hoppas då att alla ska tycka att nu är det rena fyndet.

Per Brune

så funkar det

Jimmy_L; sa:
Jag vet hur det funkar på Magellan. Där betalar man 2795:- och får en CD-skiva med hela Europa på. Man får byta mellan alla områden utan kostnad.

Jo man får hela Europas "kustnära" områden. Man kan bara ha med ett område i taget i navigatorn. Man måste alltså ha med sig sin datorn om man vill byta område.
Det finns inga kort med för att segla över från tex Stockholm till kökar. Ja Stockholms ytterskärgård finns ej med och alltså ej havsbitar.

Re: Områdena var större i fjol

Brune; sa:
Det område han öppnade (pratades vid förra veckan om detta http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27544 ) omfattar Hjälmaren, Mälaren, skärgården ungefär från Grisslehamn i norr, till Oskarshamn i söder, en stor del av Gotland och hela Åland.

Så även om de nya områdena är större än i våras, är de avsevärt mindre än i fjol.
Så vitt jag vet har områdena varit exakt likadana i flera år nu. EU023 innehåller Södertälje-Trelleborg inkl. Öland och Gotland, EU024 innehåller Vänern, Vättern, Hjälmaren och Mälaren och slutligen EU025 innehåller Stockholms skärgård och Mälaren. När man nu utökar så får områdena nya beteckningar. Mitt antagande var att det var för att man alltid skall veta exakt vilken täckning respektive område har.

För mig låter det som din kompis har samtliga tre områden jag nämner ovan men det kanske fanns några andra områden som täckte mer när han köpte. Ta gärna reda på beteckningen på det område han köpte.
http://www.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=4058&cd=Atlantic

Re: så funkar det

kanotisten; sa:
Jo man får hela Europas "kustnära" områden. Man kan bara ha med ett område i taget i navigatorn. Man måste alltså ha med sig sin datorn om man vill byta område.
Det finns inga kort med för att segla över från tex Stockholm till kökar. Ja Stockholms ytterskärgård finns ej med och alltså ej havsbitar.

Det är sant, men andra alternativet finns ju också (XL-kort). Tycker dock att det är en bra grej, man får ju trots allt tillgång till hela europas kust för en relativt billig penning. Har jag fel?

Re: Re: Områdena var större i fjol

PR; sa:
Brune; sa:
Det område han öppnade (pratades vid förra veckan om detta http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27544 ) omfattar Hjälmaren, Mälaren, skärgården ungefär från Grisslehamn i norr, till Oskarshamn i söder, en stor del av Gotland och hela Åland.

Så vitt jag vet har områdena varit exakt likadana i flera år nu. EU023 innehåller Södertälje-Trelleborg inkl. Öland och Gotland, EU024 innehåller Vänern, Vättern, Hjälmaren och Mälaren och slutligen EU025 innehåller Stockholms skärgård och Mälaren. När man nu utökar så får områdena nya beteckningar. Mitt antagande var att det var för att man alltid skall veta exakt vilken täckning respektive område har.

För mig låter det som din kompis har samtliga tre områden jag nämner ovan men det kanske fanns några andra områden som täckte mer när han köpte. Ta gärna reda på beteckningen på det område han köpte.
http://www.garmin.com/cartography/bluechart/region.jsp?RegionPK=4058&cd=Atlantic

Vi diskuterade fram och tillbaka när vi var på båtmässan vad som var smartast (billigast i längden). Han köpte en CD-sats (CD med kartor + kod) och vad jag förstått så öppnade han tidigare nämnda område med den koden som följde med CD-satsen. Möjligen var det en fjolårs CD (dvs år 2002). Vad jag vet så köpte han inga fler ”lösa” koder i fjol, men däremot en i år och öppnade ett nytt område. Men då öppnades givetvis sjökortet på CD:n som var köpt i fjol. Men jag kan ha fått något om bakfoten, har ej sett innehållet i vare sig datorn eller GPSen, utan vi har bara pratats vid på telefon, om de kartområden han har.

Tilläggas i priskalkylen är att kortbrännarsatsen kostade på Hjertmans 3800 SEK i fjol (3125 SEK i år) och sedan tillkom priset på det programmerbara kortet som jag ej hittar i fjolårets Hjertmans katalog. I år kostar ett 64 MB kort 1590 SEK.

Per Brune

En kod ger tillgång till ett område. det är inte ens möjligt at köpa upplåsningskod för alla områden som finns på CD:n (går över USA). Som jag förstår det kommer man gå ifrån CD mer och mer. Folk har för mycket problem med dem.

Var och tittade på de nya korten idag. Otroligt mycket bättre. Borta är alla "hinder" som kunde innebära allt från 10m till 0m. Nu ser det precis ut som på sjökortet. Jämförde utanför UTÖ-hamn där det förut varit en massa ringar som man varit tvungen att kolla egenskaper för att få djupet. Nu är det mycket bättre.

Re: Re: Områdena var större i fjol

PR; sa:
Brune; sa:

Nu har jag kommit i håg att ringa min kompis (vi träffas normalt bara vintertid på isarna) och han hade ingen koll på vad det öppnade området heter, men hans BlueChart heter ”Atlantic BlueChart v 4.01”. Som jag skrev förut, CD:n köpte han i mars 2003 och ett område omfattar Hjälmaren, Mälaren, skärgården från Grisslehamn i norr, till Oskarshamn i söder, en stor del av Gotland och hela Åland. Var månne ”Atlantic BlueChart v 4.01” någon gammal utgången version för att vara köpt i mars 2003 ?.

Per Brune

Områdena är dubelt så stora nu!

Brune; sa:
PR; sa:
Brune; sa:

Nu har jag kommit i håg att ringa min kompis (vi träffas normalt bara vintertid på isarna) och han hade ingen koll på vad det öppnade området heter, men hans BlueChart heter ”Atlantic BlueChart v 4.01”. Som jag skrev förut, CD:n köpte han i mars 2003 och ett område omfattar Hjälmaren, Mälaren, skärgården från Grisslehamn i norr, till Oskarshamn i söder, en stor del av Gotland och hela Åland. Var månne ”Atlantic BlueChart v 4.01” någon gammal utgången version för att vara köpt i mars 2003 ?.

Per Brune

Jag har nu sett den nya skivan. Områden är mkt större numera! (ca dubbelt så stora):)
Dessutom har båtaccenten i Länna söder om Sthlm den på något extrapris ca 1850 för CD med ett område och två områden för ca 2800 om ja ej minns helt galet.

[Ändrat av kanotisten 2004-08-29 kl 00:20]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TROY GARNER Tips , nytt batteri Garmin Fenix/Tactix Navigering 0
Unnah Byta till ett nytt Garmin Navigering 77
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
stillo Ekolod, gammalt vs nytt Navigering 1
niking Microsoft lanserar ett nytt operativsystem för gps Navigering 4
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
greenjuice Intressant nytt skyddsfodral till eTrex-serien Navigering 0
jonasolof NAvitel - nytt kartprogram för att visa vektorkartor Navigering 6
niking Nytt koordinatsystem ger ny korspunktsjakt? Navigering 0
Kenneth68 Nytt och kul? Navigering 6
Store Sverige får nytt koordinat- och höjdsystem Navigering 33
Brune Ingen GPS mottagning i nytt tåg Navigering 13
buster23 Nytt inägg från Ipaq Maffian :-) Navigering 12
CyberJunkie Gummit på eTrex. Köpa nytt?? Navigering 8
Garmin Vista Nytt ang Fugawi 3.1.0.435. Navigering 0
Arstuga Nytt forum! Navigering 0
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
manlan Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö? Navigering 14
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Store Återkallning av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision v2009 Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
kanotisten Saknad Bluechart-CD Vad göra? Navigering 1
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
kanotisten Bluechart Navigering 6
jonasolof Bluechart Atlantic v8.5 Navigering 7
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
Netta Djupangivelser i bluechart Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
chuck Bluechart Atlantic 7.5 Navigering 8
chuck Bluenav vs. bluechart Navigering 3
kanotisten Bluechart 7.0 Navigering 2
wongfu Samköp av Garmin Bluechart för område EU042-6 Navigering 0
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
b-col Modifiera BlueChart? Navigering 8
kvchs9 Nya Garmin bluechart kort! Navigering 7
Jonas.O Bluechart versus Friluftskartan? Navigering 17
eriol067 Mindre hus på Bluechart Navigering 1
Niklas H Bluechart och annan karta i Vista Navigering 9
surfman BlueChart i 60C? Navigering 7
agulf bluechart? Navigering 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg